Bästa överlevnadstips till en motorcyklist?

1. Utgå från att ingen ser dig.
2. Har du mot förmodan fel enligt punkt 1 och någon de facto ser dig, utgå från att personen i fråga försöker köra på dig med flit.
3. Kör inom din förmåga. Testa gränserna kan man göra på bana.
4. Kör inte om du är trött, sjuk, känner dig hängig eller allmänt oengagerad. Köra full är så korkat att det inte borde behövas nämnas.
5. Håll avstånd.
6. Tänk efter före, kör aktivt. Förbered dig på det värsta, hoppas på det bästa.
7. Använd skyddsutrustning. Värt att notera är att bröstskydd har visat sig minst lika viktigt, om inte mer, än ryggskydd. Konsekvens? Använd båda.
8. Var ödmjuk i trafiken. Du kan vara störst, bäst, vackrast och ha rätten på din sida, men lik förbannat är det du som förlorar mest vid en kollision.
9. Sköt om din motorcykel.
10. Sköt om din utrustning.

:tummenupp
 
Bra förslag.
Eftersom detta är ett av de starkaste motiven till mc-förbud.
Jag trodde att tråden gällde tips för att överleva i trafiken, inte för att bli populärast.
Personligen så tycker jag att det är bättre att Svensson blir irriterad över att jag låter för mycket än för att min rullstol är i vägen.

The Stig skrev:
:tummenupp
 
Bilister e fan värre än älgar.
Älgen vet man mer lr mindre att dom springer ut i vägen.
Medans en bilist kan hitta på vad som helst. råkat ut för folk som blinkar åt ett håll men svänger åt det andra o andra som blinkar o börjar svänga för att helt plötsligt panik artat ångra sig o bara svänga tillbaka utan 1 enda koll bakåt fören efteråt när dom sitter o duckar o försöker gömma sig bakom sin bit ring till ratt.
 
Jag har inte läst hela tråden, men mitt tips lyder:

Körkort är ingen rättighet. Ta körtkortet från dom som inte kan köra,
och ge inte tillbaka det förr än dom kan!


Kontrollera gamlingar systematiskt, låt dom ta körkort på nytt. (om dom kan..)
Ta körkortet från talanglösa förare och låt dom inte få tillbaka det förr än dom lärt sig köra.
Det finns så j*vla många tomtar i trafiken som inte har där att göra. :mad:

Slå ett slag för nollvisionen, öka polisens möjligheter till att konfiskera körkort!

Själfallet ansvarar man själv för sin egen säkerhet, men men..
 
Bilister e fan värre än älgar.
.

Ja och tänk att alla MC-förare är kamikazepiloter som aldrig åker under 200 och konstant wheelar! De har inget körkort och bär vapen och är kriminella.
 
Bilister e fan värre än älgar.
Älgen vet man mer lr mindre att dom springer ut i vägen.
Medans en bilist kan hitta på vad som helst. råkat ut för folk som blinkar åt ett håll men svänger åt det andra o andra som blinkar o börjar svänga för att helt plötsligt panik artat ångra sig o bara svänga tillbaka utan 1 enda koll bakåt fören efteråt när dom sitter o duckar o försöker gömma sig bakom sin bit ring till ratt.

Jo, tack.. Min farfar brukade säga att man alltid ska utgå från att folk är idioter i trafiken eftersom "de är likadana bakom ratten som de är normalt, om inte värre". Rätt vettigt tips.

Har varit nära att smälla två gånger, en på MC, en på bil. Första gången var den klassiska vänstersvängen. Jag tänkte inte på avfartsvägen (dumt av mig), han blinkade inte (dumt av honom), jag gick ut, han svängde, jag hann precis bromsa. Andra gången var som sagt i bil, nu i vintras. Kör på riksväg ett par mil norr om Bollnäs på väg upp till stugan i fjällen, avfartsvägar höger och vänster. Bilen framför blinkar höger, kör åt höger i körfältet, jag går ut vänster för att glida förbi, varpå han, fortfarande med blinkers åt höger, gör en vänstersväng. Återigen hann jag precis bromsa, men det vettefan om jag hunnit undan om jag inte haft en fyrahjulsdriven bil med dubbdäck. :rolleyes:
 
Jag trodde att tråden gällde tips för att överleva i trafiken, inte för att bli populärast.
Personligen så tycker jag att det är bättre att Svensson blir irriterad över att jag låter för mycket än för att min rullstol är i vägen.

:tummenupp

Du kanske missade kopplingen mc-förbud - överlevnad ?
 
När man kommer till en korsning och det står bilar och väntar på att köra ut, så brukar jag titta på bilens framhjul i stället för att söka ögonkontakt eller titta på hela bilen. Hjulens ställning och ev. rörelse avslöjar mycket tidigare vad som är på väg att hända. Har "räddat" mig ett par gånger...
 
Last edited:
När man kommer till en korsning och det står bilar och väntar på att köra ut, så brukar jag titta på bilens framhjul i stället för att söka ögonkontakt eller titta på hela bilen. Hjulens ställning och ev. rörelse avslöjar mycket tidigare vad som är på väg att hända. Har "räddat" mig ett par gånger...
Höll på att skita ner mig i förra veckan då en bilist kom på en anslutande väg och stannade för mig (han hade väjningsplikt).
Bilens navkapslar snurrade fastän bilen stod still!
Det måste ha varit någon sorts skojnavkapslar där det var meningen att de skulle snurra fritt?

Jävla hittepå.
 
Last edited:
Ha. Spinners. Såg, i Bollnäs, var annars, en gammal rostig Renault från tidigt åttiotal med nya, kromade spinners.

Höll på att köra ner i diket av garv.
 
Jag har inte läst hela tråden, men mitt tips lyder:

Körkort är ingen rättighet. Ta körtkortet från dom som inte kan köra,
och ge inte tillbaka det förr än dom kan!


Kontrollera gamlingar systematiskt, låt dom ta körkort på nytt. (om dom kan..)
Ta körkortet från talanglösa förare och låt dom inte få tillbaka det förr än dom lärt sig köra.
Det finns så j*vla många tomtar i trafiken som inte har där att göra. :mad:

Slå ett slag för nollvisionen, öka polisens möjligheter till att konfiskera körkort!

Själfallet ansvarar man själv för sin egen säkerhet, men men..


Vore enklast att ALLA fick avlägga ett nytt körkortsprobv var 5e år.

Sen att polisen konstant försöker ta körkortet av var eller annan trafikant möts bara av att det " bara dra snuten" och jävla " gestapofasoner" osv...

Bara att läsa alla snyft historier p SH varenda dag......ojojoj.:näsblod


Jag kan däremot inte göra annat än hålla med dig..... :D
 
Det lättaste sättet att undvika döden är att inte leva från början.
 
Så du menar på fullt allvar att ditt bästa tipps för hur motorcyklister skall överleva i trafiken är "sluta köra hoj"??
Jobbar du på vägverket eller? :huvet

Börja nu om, läs sakta från början. Sug på orden.
Vad står det egentligen? Vad betyder bokstäverna i just den ordningen?
Och just det, glöm inte att börja från början. :tummenupp
 
För Stockholms del, men det gäller säkert på många platser i vårt land.

En motorstadion med bana + strip för MC/bil saknas.
Där skulle alla kunna leka av sig under kontrollerade former.
Denna bana måste vara tillgänglig för alla för att det skall fungera
och inte bara en race elit eller vara för dyr att besöka.

Samt en sak till:
Lägg till obligatorisk broms/kurv/riskförståelse övningar i utbildningen till ALLA som har rätt att köra en MC.
 
Börja nu om, läs sakta från början. Sug på orden.
Vad står det egentligen? Vad betyder bokstäverna i just den ordningen?
Och just det, glöm inte att börja från början. :tummenupp

Jag kanske är dum nu, men jag förstår fortfarande inte riktigt vad du är ute efter :va
Om du verkligen menar att man för att uppnå maximal säkerhet skall sluta köra hoj, så har du ju visserligen rätt i att riskerna är mindre i en bil än på MC, men som jag uppfattade frågeställningen "Bästa överlevnadstips till en motorcyklist?" så var det underförstått att motorcyklisten i fråga ville fortsätta vara just motorcyklist.
Förklara gärna lite utförligare, så skall jag läsa ditt nästa inlägg sakta. När jag fått i mig lite mer kaffe :pannkyss
 
Kör i ditt "komfortfönster".
 
En motorstadion med bana + strip för MC/bil saknas. Där skulle alla kunna leka av sig under kontrollerade former.
Denna bana måste vara tillgänglig för alla för att det skall fungera
och inte bara en race elit eller vara för dyr att besöka.
Tanken är god, men jag håller inte med ett dugg.:tungan
Vuxna myndiga svenska medborgare måste ta mig fan kunna ha mental förmåga att uppträda som folk i trafiken även på hoj utan att nödvändigtvis ha tillgång till en statsfinansierad lekplats.

Domaren: Kan du berätta varför ni eldade upp dagiset och hoppade sönder bilarna?
Ungjäveln: Fan ba', vi har ju inge skejtramp juh!




Att det saknas en anständig motorbana i huvudstadsregionen är sant och tråkigt, men har inte mycket med just trafiksäkerhet att göra.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top