Bästa överlevnadstips till en motorcyklist?

Heljus.....

Efter att ha åkt mc ALLA sommrar, förutom 3st, sen 1966, finns idagsläget
bara ETT SÄTT att bli uppmärksammad av bilisterna i trafiken.

KÖR PÅ HELJUS...!!

Det har jag gjort alltsedan det blev förbjudet att ha VARSELJUS på Mc,
nu menar jag det förbud som kom i början på -70. Idag tror jag du får ha
varseljus/extraljus på mc......eller?

Förra helgen var en mörk start av mc-säsongen, och visar att den absolut
FARLIGASTE ENSKILDA SITUATIONEN ÄR VÄNSTERSVÄNG i trafiken.

Bilisterna ser oss inte!
Prova själv att upptäcka en mc som kommer emot dig när du står i en
korsning, även om mc'n håller rätt hastighet.

VARSELVÄST är ett annat bra räddningsmedel, kanske inte så sexigt för
posörerna vid McDonald som vill impa, men man syns på ett helt annat sätt.

Det var det jag tror man kan göra för att öka sin egen PASSIVA säkerhet.
Den AKTIVA delen tar mycket längre plats....och är inte så populärt att
skriva om på SH.

KentW
 
Slogan

Hej,

Här kommer en slogan till SMC:

"-Kör motorcykel som att du älskade livet mer än döden."
 
Jag säger fortfarande samma sak: Vilsna bilister ska alltid svänga till vänster vare sig du möter dem eller vill köra om dem. Kör ALDRIG om en långsam/förvirrad bilist OM det finns en avtagsväg på vänster sida.

Håll alltid ett öga på mötande bilar, de kan gena in framför dig.
Ju lusigare de kör desto störra sannolikhet.

Att hålla sig på hjulen i övrigt lär man sig med fördel genom övning. Bana är bra.
 
Skulle vilja att belysningen på en mc skall vara i en nyans som endast får finnas på just mc.

Sen gärna en annan färgnyans på eu och vanliga mopeder.
 
1. Kör alltid om på insidan så behöver du inte oroa dig för vänstersvängande bilister, dock blir högersvängande bilister ett nytt problem då men vi får se hure går me det.
:)
 
Ryggskydd borde det propageras mer för. Alltsom oftast får jag höra att man inte behöver det eftersom jackan har de godkända skydden man behöver. Det är som om de tror att försäkringbolaget lovar att man slipper rullstol, bara man har den där 1cm tjocka skumgummilappen i jackan. :jisses
 
Jag tror på reklam i tv och radio så bilisterna fattar att det finns annat en mopeder och bilar på vägarna.
Egland hade nån kampanj på tv, så varför skulle inte vi kunna ha det?
Kan ju vara värt ett försök...
 
att få bilister att använda blinkers.
Tycker det blir oftare och oftare bilister bara svänger och det är en trend som har blivit vanligare och vanligare senaste åren.

Håller med.

Är det lag på att blinka vid sväng?

Dags för polisen att ha blinkersvecka på samma sätt som hastighetsvecka och nykterhetsvecka.

Kör ALDRIG om en långsam/förvirrad bilist OM det finns en avtagsväg på vänster sida.

Ett tips är att inte blåsa förbi en bil.
Sakta in och lägg dig bakom någon sekund, sedan axa förbi.
Större chans att man hinner bli sedd då.
 
Last edited:
1- Bilister är fulla älgar som vill döda dig
2- Slå alltid av på gasen och håll fingrarna på bromsen när du närmar dig korsning, speciellt om det redan står en bil där. Han svänger garanterat ut.. Om inte har du bara förlorat ett par sekunder.

3- "Reklam" är väldigt viktigt, det märks speciellt nu på våren att bilister inte är vana vid att det finns motorcyklar. Upplys dem om att vi existerar så de inte tror att det är samma EU-moppe som de sett hela vintern!!

4- Varselväst är inget vidare "posörigt", med det finns flouroserande tejp att sätta på gaffelben- speglar eller liknande. Helljus är väl ett mindre bra alternativ eftersom det bländar så det inte syns vad som finns bakom, och risken att de "fokusera på faran och kör över den"
 
Tänk på att sporthojar har jävligt dåligt halvljus, syns väldigt dåligt
vid möte.
Heljus på sporthojar alltid!!
 
Det var det jag tror man kan göra för att öka sin egen PASSIVA säkerhet.
Den AKTIVA delen tar mycket längre plats....och är inte så populärt att
skriva om på SH.
Amen. :nicka
Istället för att fokusera på hur man räddar farliga situationer kan man prioritera att ge fan i att försätta sig i dem från första början.
 
Last edited:
4- Varselväst är inget vidare "posörigt", med det finns flouroserande tejp att sätta på gaffelben- speglar eller liknande. Helljus är väl ett mindre bra alternativ eftersom det bländar så det inte syns vad som finns bakom, och risken att de "fokusera på faran och kör över den"
Jag utesluter inte att det kan finnas en viss nytta med fluorescerande dekaler i somliga lägen, men det är inte helt självklart.
Inom SMC finns historiskt en stark övertygelse om nyttan med sådana dekaler på gaffelben, speglar och kåpor. Faktum är dock att den undersökning som SMC själva gjorde 1996 i samarbete med NTF för att påvisa nyttan utmynnade i att det inte gick att påvisa någon objektiv skillnad i synbarhet. Ingen alls.
Att det också innebär att flourescerande dekaler åtminstone inte kan påvisas ha någon försämrande inverkan på synbarheten gör att SMC ändå förespråkar att man använder dem, enligt en svårdefinierad logik... :rolleyes:



Rapporten finns för övrigt publicerad bland annat här: http://www.nmcu.org/publ/att_synas_eller_inte/index.html
 
Då återstår bara det enda raka: Svart mc, svarta kläder, öppna avgasrör, full speed.:yoparty:)
 
Betrakta alla bilister som ÄLGAR är mitt tips:fakta Tingestar som kan göra vad som helst när som helst utan förvarning.

Sedan är det bara att instämma i att det hjälper att synas och höras så mycket som möjligt..
 
Bra förslag.
Eftersom detta är ett av de starkaste motiven till mc-förbud.


Efter att (åter igen) ha tillbringat förmiddagen i bilkö (i bil) och blivit omkörd av ett antal hojar av varierande typ, så kan jag bara säga: Om ni inte redan har gjort det, så skaffa ett rejält slip-on som bullrar utav bara h*****e!
Även om jag anser mig vara mer uppmärksam än Svensson, så var det flera gånger som ljudlösa hojar plötsligt dök upp ur döda vinkeln. Men glidarna såg man, eftersom de hördes på avstånd.

Loud pipes saves lives.

Om du kom till en väg och det stod 45 älgar i kö. Hur skulle du agera? köra mellan filerna?

Betrakta alla bilister som ÄLGAR är mitt tips:fakta Tingestar som kan göra vad som helst när som helst utan förvarning.

Sedan är det bara att instämma i att det hjälper att synas och höras så mycket som möjligt..
 
Last edited:
ALLA bilister ses som blinda mördare....:)
Undvik dem , alltid.

De som är framför dig, kör om så snart det bara går, på ett säkert sätt. :pannkyss

Kolla först på vänster sida, finns det avtagsvägar, om inte, kör om direkt.
Finns det sådana, vänta till efter ávtagsvägen, sen snabbt om å iväg.

Sen kan dom vingla och krascha runt själva bakom er.

Korsningar..alltid deffensiv körning om det visar sig att det står ett fordon där..den kommer med ALL säkerhet att KÖRA UT...precis framför er. :gnissla

Att synas...ALLTID HELJUS på dagstid.

Ha koll på dina egna blinkers, så dessa inte blinkar i onödan, lurar bilister att tro att ni ska svänga....sett det flera ggr att ´mcförare glömmer...ink mig själv. :huvet

Varselväst, på gott och ont...alla jävlar i trafiken har ju varselväst numera, från dagisbarn till cyklister....

Men det syns...å kommer man ifatt en bil så sänker de hastighetetn, flyttar sig å blänger när de sera tt det INTE är en polis...men då är det för sent.

ATT HÖRAS...Jag är anhängare av " loud pipes , saves lifes" !! hörs man , finns man.

Dock betyder det inte att man ska tokgasa 114 decibel i villaområdet kl 3 på natten...det går att smyga fram åxå...:D

Synlig HJÄLM, i knepiga mönster och färger....det syns bättre än ett skinnställ i valfri färg bakom alla kåpor på sporthojen...svart som röd.
 
i taiwan (och säkert fler länder) är det lagligt att köra mellan bilar. Lane splitting is the shit.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top