Bära fluourescerande reflexväst

Senetrec

Multiskilled !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ur Nerikes Allehanda 2006-08-26

"Och nu har samtliga aktörer i länet, motorcykelklubbar, trafikpolisen, Bilprovningen, trafikskolor och handeln, presenterat sin avsiktsförklaring för en säkrare motorcykeltrafik i Örebro län.
Synbarheten och riskmedvetandet kommer högst upp på listan hos de flesta aktörer.
– Vi måste öka vår synbarhet för att andra trafikanter ska upptäcka oss i trafiken, säger exempelvis Mats Linderoth från Sveriges Motorcyklister Centralorganisations lokala aktörer i Örebro och vill verka för att fler mc-förare bär en fluourescerande reflexväst."

- Jaha...väntar med spänning på nästa brillianta förslag, hmm...

Ändrade din överdrivet dåliga titel på tråden från "what" till "Bära fluourescerande reflexväst".

Förövrigt bra ide, så länge det inte blir ett tvång.

Gubbsen i Jämtlands MCK gör det, men de puttrar ju fram i 50 knyck...

Swedie skrev:
2409688
Förövrigt bra ide, så länge det inte blir ett tvång.

Naturligtvis! Tvång vill man ju inte ha. Detta är ju ändå samma falang som klistrar på flouordekaler på hela hojen... Låt dem göra det! Det är väl OK om folk vill synas, menar jag.
Ser INGEn dåligt i detta...

/H

Det är väl kanon att man uppmuntrar folk att synas bra i trafiken! :tummenupp
Nackdelen är väl om dom som har väst tror att alla ser dom då och blir lite mindre uppmärksamma å misstänksamma själva :(

Hoztic skrev:
2409696
Nackdelen är väl om dom som har väst tror att alla ser dom då och blir lite mindre uppmärksamma å misstänksamma själva :(

För några år sedan delades fluorvästar ut till förskolebarn för att de just skulle synas i trafiken. Resultatet blev att FLER barn blev påkörda då ungarna trodde de blev odödliga med de där västarna på sig.

Så blir det när dagisfröknar får vara informatörer och säkerhetskonsulter åt våra små knattar.
-Här lille Johan får du så du inte ska bli påkörd av bilarna...

/H

Henning! skrev:
2409679 Är det nåt fel med det?

Nej, men som vanligt "lär" sig bilister att en på en mc har föraren reflexväst på
sig. När det då kommer nån från annat län som inte har reflexväst så tänker bilföraren aha en moppe då hinner jag...

Generellt sett så är det bra att synas mer dock.

Har använt reflexväst när jag övningskört med hustrun!
Kan bara konstatera att man syns bättre med tanke på hur omkringvarande bilister uppträder!
Ingen körde ut framför oss onödigt nära.
Man höll ett betryggande avstånd bakom innan man gjorde säkra omkörningar.
Blev inte ens trängd det allra minsta!
Så visst fungerar det men att det skall vara lag på det är väl lite väl att ta i!

Henning! skrev:
2409717 För några år sedan delades fluorvästar ut till förskolebarn för att de just skulle synas i trafiken. Resultatet blev att FLER barn blev påkörda då ungarna trodde de blev odödliga med de där västarna på sig.

Låt oss hoppas att merparten av de vuxna med A-kort har bättre förstånd än förskolebarn då...

Det är för övrigt jättebra med reflexväst - man syns bra, av både medtrafikanter och de man samåker med. Jag ska lobba för att lite snyggare västar tas fram tror jag!
De som finns idag är sladdriga och oformliga. Cheyer gillar inte sånt. :gnissla

duckie skrev:
2409786
De som finns idag är sladdriga och oformliga. Cheyer gillar inte sånt. :gnissla

inte killar heller :)

Henning! skrev:
2409717
Så blir det när dagisfröknar får vara informatörer och säkerhetskonsulter åt våra små knattar.

/H

haha det blev ju lite fel kanske :)

Last edited:
Senetrec skrev:
2409659 Ur Nerikes Allehanda 2006-08-26

"Och nu har samtliga aktörer i länet, motorcykelklubbar, trafikpolisen, Bilprovningen, trafikskolor och handeln, presenterat sin avsiktsförklaring för en säkrare motorcykeltrafik i Örebro län.
Synbarheten och riskmedvetandet kommer högst upp på listan hos de flesta aktörer.
– Vi måste öka vår synbarhet för att andra trafikanter ska upptäcka oss i trafiken, säger exempelvis Mats Linderoth från Sveriges Motorcyklister Centralorganisations lokala aktörer i Örebro och vill verka för att fler mc-förare bär en fluourescerande reflexväst."

- Jaha...väntar med spänning på nästa brillianta förslag, hmm...

Jag tycker som dom flesta verkar göra i den här tråden. Du verkar vara den som ska ändrar inställning eller själv komma med ett Briljant förslag som du själv lägger fram det. Jag ser själv gärna att det kommer att bli ett mode på att ha sjysta fluorecerande färger högre upp typ från bröstet,armarna och axlarna på Skinnstället. Jag själv ser det som en mognad och ett ansvars tagande för sig själv och även andra som kan bli inblandade i en olycka om inte annat.

Henning! skrev:
2409717 För några år sedan delades fluorvästar ut till förskolebarn för att de just skulle synas i trafiken. Resultatet blev att FLER barn blev påkörda då ungarna trodde de blev odödliga med de där västarna på sig.

/H

Då får vi hoppas på att vi som kör Mc med taget körkort har bättre tanke verksamhet än små barn i dagis/förskoleåldern eller..... Om inte så ska den inte vara ute i trafiken och rulla.

Last edited:
Hoztic skrev:
2409696

Jag reflekterade bara över detta inlägg. Klart faan vuxna har bättre trafiksinne än förskolebarn!

Men illa är om de som har väst tror att alla ser dom...
Det var det jag menade. Inget annat.

/H

Senetrec skrev:
2409659 Ur Nerikes Allehanda 2006-08-26

..

Tycker det är bra att SMC på lokal nivå deltar i debatten om att säkra motorcyklisternas rättigheter - utan att applera till lagstiftning.. På så sätt unvikar vi lagstiftnings ingrep!
Sund förnuft får råda...

Flouroserande väster, tajp diskussioner har pågått under flera år i störra och mindra grad..

Läsa gärna om SMC:s med detta typ 1997 / 98 - LÄNK Läsa under GUL VEST.

Exakt som SMC:s syster organinsation i Norge är SMC inte positivt inställ på lagstiftnings ingrep om saken i fråga på nuvärende tidspunkt.
(dock har flera under året tested på med flouroserande väster, och tycker, "ganska uvetanskapligt" - att dom har fått bättra företräde i trafikken av billisterna!

Och det snackas flittigt om att sporthojs folket är på framkant med synliga färgar, omottsättning till dom som kör bakutlutad :)

knutten10 skrev:
2409852 Jag tycker som dom flesta verkar göra i den här tråden. Du verkar vara den som ska ändrar inställning eller själv komma med ett Briljant förslag som du själv lägger fram det. Jag ser själv gärna att det kommer att bli ett mode på att ha sjysta fluorecerande färger högre upp typ från bröstet,armarna och axlarna på Skinnstället. Jag själv ser det som en mognad och ett ansvars tagande för sig själv och även andra som kan bli inblandade i en olycka om inte annat.

Det o-briljanta i förslaget är att rekommendera ineffektiva saker som västar men inte rekommendera att använda t ex helljus.

(Men det är ju klart, man kan inte förvänta sig annat med tanke på vilka organisationer som var inblandade)

Ja varför inte, man ser ju till och med snabb ut med en sånd är flåour vest på sig.

varför inte försöka fixa problemet vid dess kärna och undervisa BILISTERNA i hur man är uppmärksam. Snart blir väl varningslampor och sirener obligatoriskt på hojen och stället...

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT