Bänkning R1 - 04, 161,7 hk på hjulet!

Om nu däckstyper osv gör skillnad, samt att olika bänkar ger olika så är väl korrigerade siffror inte ärligare än andra, även om dom generellt är något lägre, eller tar korrigeringen hänsyn till sådana variabler?
Blir väl samma skillnad mellan olika bänkar i vilket fall?

Förresten, vad är det som avgör om man får korrigerade, och i vilken standard, bänkens fabrikat?

/N

Swedie skrev:
Visa inte upp siffror som inte är korrigerade (SAE).

Last edited:
Felix skrev:
När man läser PB så får dom i snitt ut ca 20 hk mindre på hjulet än vi i sverige.
Finns det någon vettig förklaring?

Jämför du då med Bikes och andra svenska tidningar effektmätningar?
Bike och så vitt jag vet alla andra svenska tidningar mäter nämligen på utgående axel till skillnad från PB som mäter på bakhjulet.
Därför skiljer det ca 20 pållar när det gäller de största hojarna.

McFille skrev:
Bike och så vitt jag vet alla andra svenska tidningar mäter nämligen på utgående axel till skillnad från PB som mäter på bakhjulet.
Okej, tidigare bänkade väl Bike hos Schneiders? Bänkar dom på utgående axel? Enligt tidningen gör dom sina körningar i en dyno bänk vad jag har läst.

Fast nu har jag inte läst Bike på ett tag så det behöver inte stämma längre iofs..

/F

Felix skrev:
Okej, tidigare bänkade väl Bike hos Schneiders? Bänkar dom på utgående axel? Enligt tidningen gör dom sina körningar i en dyno bänk vad jag har läst.

Fast nu har jag inte läst Bike på ett tag så det behöver inte stämma längre iofs..

/F

Mmm, antingen på utgående axel eller på kopplingen, kommer inte ihåg, men det är iaf. inte på bakhjulet (om de inte ändrat sina mätningar på senaste tiden)...

McFille skrev:
Enligt uppgift från Bike så mäter de på bakhjulet men mäter även förlusterna i kedja och växellåda, alltså effekt på kopplingen.

Fürstenhoff skrev:
Dyno bänkar i all ära men det enda dom kan göra egentligen är att ge en siffra före och en siffra efter modifikation så att man då kan se vilken skillnad trimmet gjort - mest för show med andra ord!!;)

/Fürstenhoff.

Jag vill nog påstå att det är precis tvärt om, det är väl resultatet före/efter man vill veta, effektsiffror är bäst till show :) Men det finns ju poänger med bägge, är ju klart färre variabler att räkna in när du bromsar direkt på utgående axel. Jag vill ju dock veta hur många hästar som komemr ner i backen.

FZ1 skrev:
Enligt uppgift från Bike så mäter de på bakhjulet men mäter även förlusterna i kedja och växellåda, alltså effekt på kopplingen.

Det där är så otroligt märkligt att Bike gör så, kan ju knappast finnas nån annan i världen som tycker att effekt på kopplingen är intressant.

FZ1 skrev:

Ja, det har du rätt i. Effekten som står i tidningen är den teoretiska kopplingseffekten efter att ha lagt till en viss procent på bakhjulseffekten.
Jävligt konstigt och dumt sett att uppge effekt, ge oss bakhjulssiffror istället, det är det enda intressanta! :fatta!

När dom mätte min så jämförde dom med en annan -04 oxå & den hade likadant system som min & katten bortagen. Hans gav 3 hk mer & min gav nästan 15 hk mer i samma bänk.

//Simon

Var var vi nu?

BadToy skrev:
När dom mätte min så jämförde dom med en annan -04 oxå & den hade likadant system som min & katten bortagen. Hans gav 3 hk mer & min gav nästan 15 hk mer i samma bänk.

//Simon

Vart var vi nu,har du helsystem på din,grenrör från motor ut till blås?
15 hk låter som lycko siffror om en annan fick 3 hk mer.
Måste ju vara något som inte står rätt till med mätningarna osv.

R1 racer skrev:
Vart var vi nu,har du helsystem på din,grenrör från motor ut till blås?
15 hk låter som lycko siffror om en annan fick 3 hk mer.
Måste ju vara något som inte står rätt till med mätningarna osv.

Jag har inte helsystem katten e borta & sen har ett Devil system resten av vägen...

Felix skrev:
Jovars, men är man inte ute för att optimera motorn vid en bänkkörning?? Man letar väl knappast "bäst" bakdäck?
Bäst däck ÄR vad folk borde leta efter, varför kör jag annars ifrån snabbare motorstarkare hojar med min gamla harv? Jo just för att man har klister där bak och kan hålla stumt...
Effekt är inget utan kontroll som pirelli säger!

Jag har hört att den ÄNDA ricktiga sättet att mäta effeckten är att
mäta kompritionen i förbrännings rummet i arbets tackten.
Kan va lite knepigt.

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...