Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
I bike nr 4 så står det att dom mätte 163hk på den dom testade....Andreas70 skrev:Körde min R1:a i bänk hos MP-racing förra veckan och fick resultatet 161,7hk på hjulet. Verkar helt ok tycker jag. Någon som bänkat sin? Vad fick ni för resultat?
Min hoj är helt standard. Bifogar diagrammet.
Men det är okorrigerat, de andra har förmodligen fått en SAE eller DIN korrigerad siffra som är mer ärlig. Vilket fall som helst är det inte jämförbart mellan olika dynos på det sättet, största nyttan av dynon har man när man trimmar hojen. Det spelar liksom ingen roll om den visar 140 eller 180 hästar, bara man ser om det blir mer eller mindre efter varje ändring.BadToy skrev:Min 04- fick jag 172,2 hk på bakhjulet
Förmodligen annan mätmetod om det är 20 hk konsekvent lägre. Det är ointressant om man har 150 eller 170 på hjulet, man kan manipulera siffrorna ganska enkelt. Tex har vi 174 på hjulet med ett Dunlop slicks, enligt mätningar som Michael Jansberg gjort skulle vi haft ca 10 hk extra om vi bänkat med ett gatdäck istället. Nysmord kedja kan göra 2-3 hk, höjt lufttryck i däcket lika mycket. Man måste veta alla faktorer om man ska kunna jämföra siffror mellan olika bänkar, men inte ens då är det säkert att man har jämförbara resultat eftersom alla bänkar inte visar lika mycket.Felix skrev:När man läser PB så får dom i snitt ut ca 20 hk mindre på hjulet än vi i sverige.
Finns det någon vettig förklaring?
Nja konsekvent 20 hk vågar jag inte påstå men konsekvent mycket lägre effektsiffror i vilket fall.Nr:18 skrev:Förmodligen annan mätmetod om det är 20 hk konsekvent lägre. Det är ointressant om man har 150 eller 170 på hjulet, man kan manipulera siffrorna ganska enkelt. Tex har vi 174 på hjulet med ett Dunlop slicks, enligt mätningar som Michael Jansberg gjort skulle vi haft ca 10 hk extra om vi bänkat med ett gatdäck istället. Nysmord kedja kan göra 2-3 hk, höjt lufttryck i däcket lika mycket. Man måste veta alla faktorer om man ska kunna jämföra siffror mellan olika bänkar, men inte ens då är det säkert att man har jämförbara resultat eftersom alla bänkar inte visar lika mycket.
Gatdäck har hårdare stomme, samt lite mindre klister i gummit. Slicks rullar inte så lätt i bänken som gatdäck. Friktion är en tjuv som stjäl mer än man tror.Felix skrev:Nja konsekvent 20 hk vågar jag inte påstå men konsekvent mycket lägre effektsiffror i vilket fall.
Varför skulle ett gatdäck ge + 10 hk förresten?
/F

2ono skrev:Kan man verkligen jämföra 2 olika resultat från skilda bänkkörningar![]()
Ok, det finns en skapligt stor felmarginal i alla bänkar kan jag tänka mig, man får vara glad om man hamnar i +-10%.Nr:18 skrev:Gatdäck har hårdare stomme, samt lite mindre klister i gummit. Slicks rullar inte så lätt i bänken som gatdäck. Friktion är en tjuv som stjäl mer än man tror.
Jovars, men är man inte ute för att optimera motorn vid en bänkkörning?? Man letar väl knappast "bäst" bakdäck?OLJEKYLD GSXR skrev:Jag tycker snarare att det är knasigt att mäta motoreffekt, man har ju oftast växellåda, drivpaket och bakdäck på hojen när man kör![]()
Öhh, mäta på vevaxeln är väl lite som HiFi entusiaster, som kollar om förstärkaren är bra genom att kika om de ger en juste kurva på oscilloskopet, eller som lyssnar på japansk experimentjazz bara för att det testar anläggningen på det mest extrema sättet. Tävla i antal mätta hkr är väl tämligen ointressant, och mer för "show", det är väl just före och efter modifiering/justering som är det intressanta... Det andra märks vid rödljuset/griden/bananFürstenhoff skrev:Tror enda "riktiga" mätsättet för att få ut en verklig effekt siffra är att göra som McXPRESS gör när dom mäter turbo/race mopparna genom att fästa en axel direkt på drevet och därigenom slippa alla problem med friktion, däckstyper mm.
Och går man till bilvärlden så är det enda systemet som lämnar ett godkänt mätresultat ROTOTEST's mätinstrument som skruvas direkt på hjulbultarna/axlarna liksom McXPRESS på utgående drev!!
Dyno bänkar i all ära men det enda dom kan göra egentligen är att ge en siffra före och en siffra efter modifikation så att man då kan se vilken skillnad trimmet gjort - mest för show med andra ord!!
/Fürstenhoff.

|
|
Mälaren Runt fyller 40 år
Nu på lördagen den 15 augus... |
|
|
Steve Holcombe klar för GGN!
Pressmeddelande 2026-08-10 ... |
|
|
Nya Chief Vintage Sturgis