Bänkning R1 - 04, 161,7 hk på hjulet!

Andreas70

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2003
Hoj
Honda CBR1000RR 2008
Körde min R1:a i bänk hos MP-racing förra veckan och fick resultatet 161,7hk på hjulet. Verkar helt ok tycker jag. Någon som bänkat sin? Vad fick ni för resultat?
Min hoj är helt standard. Bifogar diagrammet.

Bifogat

Last edited:
Andreas70 skrev:
Körde min R1:a i bänk hos MP-racing förra veckan och fick resultatet 161,7hk på hjulet. Verkar helt ok tycker jag. Någon som bänkat sin? Vad fick ni för resultat?
Min hoj är helt standard. Bifogar diagrammet.
I bike nr 4 så står det att dom mätte 163hk på den dom testade....

Lita inte för mkt på olika bänkar... Har 2 kompisar med varsin R1 -04. En fick 162 Hk med yoshimura effektsystem , med katen kvar , i Bromölla.
Den andra fick 153 Hk med borttagen kat , yoshimura o PC3 i Olofström... Vem ska man lita på ???

Min 04- fick jag 172,2 hk på bakhjulet

Kurva.jpg

BadToy skrev:
Min 04- fick jag 172,2 hk på bakhjulet
Men det är okorrigerat, de andra har förmodligen fått en SAE eller DIN korrigerad siffra som är mer ärlig. Vilket fall som helst är det inte jämförbart mellan olika dynos på det sättet, största nyttan av dynon har man när man trimmar hojen. Det spelar liksom ingen roll om den visar 140 eller 180 hästar, bara man ser om det blir mer eller mindre efter varje ändring.

Pratade med M.Wictorsson på SM:et i Anderstorp i somras. Han testade där sin NSB-kitade R1:a på Öhlins bänk (godkänd av Svensk Bilprovning osv) och fick ut 149,1 hk. Intressant var &så att Kim Raes vid samma tillfälle fick ut 150,0 ur sin dito GSXR 1000 -05.

När man läser PB så får dom i snitt ut ca 20 hk mindre på hjulet än vi i sverige.
Finns det någon vettig förklaring?

Felix skrev:
När man läser PB så får dom i snitt ut ca 20 hk mindre på hjulet än vi i sverige.
Finns det någon vettig förklaring?
Förmodligen annan mätmetod om det är 20 hk konsekvent lägre. Det är ointressant om man har 150 eller 170 på hjulet, man kan manipulera siffrorna ganska enkelt. Tex har vi 174 på hjulet med ett Dunlop slicks, enligt mätningar som Michael Jansberg gjort skulle vi haft ca 10 hk extra om vi bänkat med ett gatdäck istället. Nysmord kedja kan göra 2-3 hk, höjt lufttryck i däcket lika mycket. Man måste veta alla faktorer om man ska kunna jämföra siffror mellan olika bänkar, men inte ens då är det säkert att man har jämförbara resultat eftersom alla bänkar inte visar lika mycket.

Nr:18 skrev:
Förmodligen annan mätmetod om det är 20 hk konsekvent lägre. Det är ointressant om man har 150 eller 170 på hjulet, man kan manipulera siffrorna ganska enkelt. Tex har vi 174 på hjulet med ett Dunlop slicks, enligt mätningar som Michael Jansberg gjort skulle vi haft ca 10 hk extra om vi bänkat med ett gatdäck istället. Nysmord kedja kan göra 2-3 hk, höjt lufttryck i däcket lika mycket. Man måste veta alla faktorer om man ska kunna jämföra siffror mellan olika bänkar, men inte ens då är det säkert att man har jämförbara resultat eftersom alla bänkar inte visar lika mycket.
Nja konsekvent 20 hk vågar jag inte påstå men konsekvent mycket lägre effektsiffror i vilket fall.
Varför skulle ett gatdäck ge + 10 hk förresten?
/F

Felix skrev:
Nja konsekvent 20 hk vågar jag inte påstå men konsekvent mycket lägre effektsiffror i vilket fall.
Varför skulle ett gatdäck ge + 10 hk förresten?
/F
Gatdäck har hårdare stomme, samt lite mindre klister i gummit. Slicks rullar inte så lätt i bänken som gatdäck. Friktion är en tjuv som stjäl mer än man tror.

Kan man verkligen jämföra 2 olika resultat från skilda bänkkörningar :va

2ono skrev:
Kan man verkligen jämföra 2 olika resultat från skilda bänkkörningar :va

Nej!
Kan kan man väl men vad säger det?

Min Blackbird motor som jag köpte hade ett bromsdiagram som sade sig ge 180 kusar i en bänk i Finland!
När jag monterat och fixat lite med den så fick jag ut 154 kusar!
Till saken hör att den var i stort sett standard förutom setg 1 kammar och ett Hestec sprut!
Nu är den borrad till 1195 portad och de vassaste race kammarna som Webcams tillverkar mm mm...
Nu börjar det närma sig de 180.
Men är inte där ännu!

Men jag kör konsekvent i samma bänk för att få se utvecklingen.
Sen om det står 180 eller 200 i pappret så känns det viktigare att se skillnaden före och efter!

En del tycker att en bra bänk är en bänk som ger höga effektsiffror!
Men vad spelar det för roll ?

fråga: om alla bänkar vore av en enda modell, skulle man då kunna jämföra eller skulle det fortfarande skilja från bänk till bänk, ungefär som att det skiljer i effekt mm. från tex R1 -00 till en annan R1 -00?

Nr:18 skrev:
Gatdäck har hårdare stomme, samt lite mindre klister i gummit. Slicks rullar inte så lätt i bänken som gatdäck. Friktion är en tjuv som stjäl mer än man tror.
Ok, det finns en skapligt stor felmarginal i alla bänkar kan jag tänka mig, man får vara glad om man hamnar i +-10%.

Goffe, nästan alla bänkar tror jag är fabrikat dynojet. Det verkar som om dessa skiljer rätt så stort också.

Egentligen är det ju rätt knasigt att mäta på hjulet, man mäter ganska många fler variabler än bara motorn (växellåda, drivpaket, däck, mm mm.)

Jag tycker snarare att det är knasigt att mäta motoreffekt, man har ju oftast växellåda, drivpaket och bakdäck på hojen när man kör :)

OLJEKYLD GSXR skrev:
Jag tycker snarare att det är knasigt att mäta motoreffekt, man har ju oftast växellåda, drivpaket och bakdäck på hojen när man kör :)
Jovars, men är man inte ute för att optimera motorn vid en bänkkörning?? Man letar väl knappast "bäst" bakdäck?

En och samma bänk kan väl egentligen bara ge ett vettigt svar på skillnaden för samma hoj, tex efter att man har monterat ett slipon.

Som Nr:18 skriver kan ju skillnaden bli rätt stor mellan två identiska hojar om de har olika däck, smörjd eller inte smörjd kedja osv.

Fürstenhoff skrev:
Tror enda "riktiga" mätsättet för att få ut en verklig effekt siffra är att göra som McXPRESS gör när dom mäter turbo/race mopparna genom att fästa en axel direkt på drevet och därigenom slippa alla problem med friktion, däckstyper mm.

Och går man till bilvärlden så är det enda systemet som lämnar ett godkänt mätresultat ROTOTEST's mätinstrument som skruvas direkt på hjulbultarna/axlarna liksom McXPRESS på utgående drev!!

Dyno bänkar i all ära men det enda dom kan göra egentligen är att ge en siffra före och en siffra efter modifikation så att man då kan se vilken skillnad trimmet gjort - mest för show med andra ord!!;)

/Fürstenhoff.
Öhh, mäta på vevaxeln är väl lite som HiFi entusiaster, som kollar om förstärkaren är bra genom att kika om de ger en juste kurva på oscilloskopet, eller som lyssnar på japansk experimentjazz bara för att det testar anläggningen på det mest extrema sättet. Tävla i antal mätta hkr är väl tämligen ointressant, och mer för "show", det är väl just före och efter modifiering/justering som är det intressanta... Det andra märks vid rödljuset/griden/banan :hihi

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN