Bänkning i Hgb's området och anledning till ras

Rhaggren

Ny medlem
Gick med
25 May 2009
Hoj
Kawasaki ZX10
Hej,

Knutstorp förra helgen slutade med motorproblem enligt bilder. Jag har en utbytesmotor på väg men jag skulle behöva hjälp med följande.

- Efter motorn är bytt vill jag ha in hojjen för bänkning och övrig justering eftersom det sitter en Yoshimura racebox på den. Vem i Helsingborg-Ängelholm kan utföra detta?

- Jag skulle också vilja ta reda på vad som skapat problemen. Övervarning, allmänt ras osv.:va

Tacksam för synpunkter och hjälp då jag hoppas att jag ska kunna rulla på Gelleråsen den 17-18 maj :tummenupp

Rickard

Bifogat

• IMG_2015_liten.jpg
    IMG_2015_liten.jpg
    181.1 KB · Visningar: 276
  • IMG_2018_liten.jpg
    IMG_2018_liten.jpg
    246.9 KB · Visningar: 279
  • IMG_2019_liten.jpg
    IMG_2019_liten.jpg
    251.7 KB · Visningar: 247
Om jag fått dessa skador på min motorn hadde jag grätit floder.
Men det är jag det..... :) Ni kör säkert hårdare än mig....Samt kan
meka bättre också.

Last edited:
En knäckt ventil är ju orsaken till raset. Kan vara övervarv, men i princip bara om du lyckats motorbromsa upp motorvarvet så det går över varvstoppet. Annars är det möjligen en dålig ventil som är orsaken. Eftersom bara en ventil är trasig så röstar jag på fabrikationsfel på den ventilen.

En skuren ventilstyrning kan har osakat haveriet också.
Pga. felaktig bränsleblandning, tädningsfel. Smörjproblem. Felaktigt tolerans.
Flyttar du över spridare och insprutning, kolla så att det verkligen fungerar.

En felaktig ventilfjäder. Sitter fjädern riktigt i ventilbrickan?
Har någon annan ventil "kysst" någon kolv?

En skuren ventilstyrning kan har osakat haveriet också.
Pga. felaktig bränsleblandning, tädningsfel. Smörjproblem. Felaktigt tolerans.
Flyttar du över spridare och insprutning, kolla så att det verkligen fungerar.

En felaktig ventilfjäder. Sitter fjädern riktigt i ventilbrickan?
Har någon annan ventil "kysst" någon kolv?

Hej,

Absolut. Tyvärr så har alla kolvar kyssmärken efter ventilerna.

Jag hade tänkt att flytta över men vill såklart inte ha sönder en motor till...:huvet

Hur kollar jag detta på bästa sätt?

Rickard

Hej,

Absolut. Tyvärr så har alla kolvar kyssmärken efter ventilerna.

Jag hade tänkt att flytta över men vill såklart inte ha sönder en motor till...:huvet

Hur kollar jag detta på bästa sätt?

Rickard

Har du märken i alla kolvar så är det nog övervarv som tidigare nämnt i alla fall.
Hade det Bara varit en kolv som varit drabbad, så måste man fundera lite djupare.
Kanske lugnar dig lite :gnissla

Mats

Har du märken i alla kolvar så är det nog övervarv som tidigare nämnt i alla fall.
Hade det Bara varit en kolv som varit drabbad, så måste man fundera lite djupare.
Kanske lugnar dig lite :gnissla

Mats

Hej Mats och tack för din tid!

Mitt problem är att jag inte är särskilt avancerad vad gäller motorer och felsökning. Frågan är nu, ska jag sänka övervarvet när jag har fått i den nya motorn? Jag vill ju ogärna blåsa en till av samma anledning. Tror du att sänkt övervarvningsskydd hade klarat denna som nu är kass eller kan det vara en kombination? Hade jag kunnat göra något annorlunda för att förhindra det som skett?

Mycket frågor! Tackar igen för din tid och dina svar!

Rickard

Hej Mats och tack för din tid!

Mitt problem är att jag inte är särskilt avancerad vad gäller motorer och felsökning. Frågan är nu, ska jag sänka övervarvet när jag har fått i den nya motorn? Jag vill ju ogärna blåsa en till av samma anledning. Tror du att sänkt övervarvningsskydd hade klarat denna som nu är kass eller kan det vara en kombination? Hade jag kunnat göra något annorlunda för att förhindra det som skett?

Mycket frågor! Tackar igen för din tid och dina svar!

Rickard

De 500varv din Yoshibox kan ge har inte orsakat detta om du har ventilmärken på alla kolvar. Då är anledningen snarare att det har krockat under aggresiv nedväxling och motorbroms då man av farten där kan tvinga motorn förbi varvstoppet. Bättre motoröra eller slipperclutch är lösningen om så är fallet.

Hur dog motorn? Är kamkedjan hel? Är det originalkammar? Har du tunnare toppackning? Hur var squishen på de hela cylindrarna?

Rasade ventiler är en vanlig rasorsak på moderna R4 motorer som går race. Finns tyvärr inte mycket att göra förutom att bevaka ventilspelet och när det börjar röra sig så byter man ventilerna profylaktiskt...

De 500varv din Yoshibox kan ge har inte orsakat detta om du har ventilmärken på alla kolvar. Då är anledningen snarare att det har krockat under aggresiv nedväxling och motorbroms då man av farten där kan tvinga motorn förbi varvstoppet. Bättre motoröra eller slipperclutch är lösningen om så är fallet.

Hur dog motorn? Är kamkedjan hel? Är det originalkammar? Har du tunnare toppackning? Hur var squishen på de hela cylindrarna?

Rasade ventiler är en vanlig rasorsak på moderna R4 motorer som går race. Finns tyvärr inte mycket att göra förutom att bevaka ventilspelet och när det börjar röra sig så byter man ventilerna profylaktiskt...

... håller med. Och tillägger att man ska hålla ett extra öga på ventilfjädrarna också.

Mats

Jag fortsätter att buga och bocka!

När jag startade den och värmde ett par minuter innan körning startade den perfekt och gick på tomgång utan bekymmer. När jag kom ut och började köra lite mer aktivt märkte jag att jag inte fick mer effekt efter 10-11 000 varv. Då körde jag i depå och sen gick den inte att starta.

Det är originalkammar och kedjan var hel. Original toppackning. Hur kollar jag squishen?

Rickard

MP Racing utanför Helsingborg har bänk. Den stora frågan är om man kan rekommendera honom med tanke de problem vissa medlemmar här på forumet haft med leveranstider. Lyfter ett stort varningens finger för det. Har aldrig anlitat honom själv. Därför tycker jag att det är bättre att någon som anlitat honom går i god för hans kompetens. Enligt vad som sägs är han duktig. Längre än så kan jag inte sträcka mig.

http://www.mp-racing.se/

Aspenryd I Bjuv, hjälpte mig. Han var väldigt proffsig och hjälpsam. Tog knappt betalt efter att jag skottade motorn i bänken fastän han lagt halve dan på mig:tummenupp

Alt RG-Engineering i falkenberg de har jag bara hört gott om

Aspenryd I Bjuv, hjälpte mig. Han var väldigt proffsig och hjälpsam. Tog knappt betalt efter att jag skottade motorn i bänken fastän han lagt halve dan på mig:tummenupp

Alt RG-Engineering i falkenberg de har jag bara hört gott om

Hej,

Mmm pratade med Peter igår. Fantastiskt trevligt bemötande! Han kommer att lösa bänkning och justering till mej när jag väl har fått nya motorn på plats.

Rickard

Det finns ingen möjlighet att kamkedjan kuggat över och orsakat detta?

Hej,

Jag tror det inte men vet heller inte. Hur säkerställer man? Och om så är fallet, vad kan orsaka det?

Tack,

Rickard

Last edited:
Har du ventilmärken på ALLA kolvarna har kamaxeln varit feltajmad, squishmarginalen för liten (planad topp, för tunn packning etc), slitna kolvbultar, vevstaks- eller vevaxellager - eller allt ovanstående eller bara våldsamt övervarvad.

Har du ventilmärken på ALLA kolvarna har kamaxeln varit feltajmad, squishmarginalen för liten (planad topp, för tunn packning etc), slitna kolvbultar, vevstaks- eller vevaxellager - eller allt ovanstående eller bara våldsamt övervarvad.

Hej,

Okaj, märken på alla kolvarna.

Hur kan jag i efterhand kontrollera om kamaxeln har varit feltajmad? Kan man ta reda på om den har hoppat? Vad skulle kunna vara anledningen till att den hoppat?

När du säger våldsamt övervarvad, vad menar du med våldsamt?

Kanske dumma frågor men jag vill inte ha i sönder fler motorer om jag kan förhindra det!

Tack igen,

Rickard

Hej,

Hur kan jag i efterhand kontrollera om kamaxeln har varit feltajmad? Kan man ta reda på om den har hoppat? Vad skulle kunna vara anledningen till att den hoppat?

Kanske dumma frågor men jag vill inte ha i sönder fler motorer om jag kan förhindra det!

Tack igen,

Rickard

Om det är på din suzuki så kan jag tänka mig att det kan bero på taskig kamkedjesträckare då jag vet att dom haft riktigt taskig kamkedjesträckare på dom äldre suzukina.

Har själv varit med om att kedjan hoppat pga kass sträckare.

Om det är på din suzuki så kan jag tänka mig att det kan bero på taskig kamkedjesträckare då jag vet att dom haft riktigt taskig kamkedjesträckare på dom äldre suzukina.

Har själv varit med om att kedjan hoppat pga kass sträckare.

Japp, det är på Gixxern.

Kan man kolla det på sträckaren om den är kass? Jag har ju plockat av den och med blotta ögat ser ju iaf inte jag något konstigt (behöver absolut inte betyda något).

Tack,

Rickard

Hej,

Tack igen,

Rickard

Ingen motor tål 3000rpm över maxvarvtal. Sedan är det frågan om slitage och hur nära gränsen man ligger orginal. Finns nog motorer som är snuskigt nära gränsen vid 1000rpm över.

Har du meckat itur utan att kolla kamaxelinställningen, så är du rökt på den kontrollen.

För "Skoj skull" kan du mäta upp längden på ventilfjädrarna. Så får du en indikation på om dom slits hårt. Det är även noga att fjädrarna är raka.

Mats

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back