Bänking?

Söker man efter "bänkning" på Sporthoj får man 416 hits. Där någonstans finns svaret. Orkar man inte läsa igenom allt kan man läsa det lilla som står på http://www.dynojet.com/motorcycle_dyno/index.php

I Sverige kostar en körning ca 500 kronor. För justera in bränsleblandningen på en hoj behövs oftast flera körning så det kan kosta allt från 500 till hur mycket som helst. Vissa personer vill bara veta hur mycket effekt man har på bakhjulet, då räcker det oftast med en enda körning.

Tycker du att du fortfarande behöver mer information, sök på Google efter Dynamometer, du får då ca 741000 träffar.

Happy reading!

andersbrink skrev:
Söker man efter "bänkning" på Sporthoj får man 416 hits. Där någonstans finns svaret. Orkar man inte läsa igenom allt kan man läsa det lilla som står på http://www.dynojet.com/motorcycle_dyno/index.php

I Sverige kostar en körning ca 500 kronor. För justera in bränsleblandningen på en hoj behövs oftast flera körning så det kan kosta allt från 500 till hur mycket som helst. Vissa personer vill bara veta hur mycket effekt man har på bakhjulet, då räcker det oftast med en enda körning.

Tycker du att du fortfarande behöver mer information, sök på Google efter Dynamometer, du får då ca 741000 träffar.

Happy reading!

Tack för svaret, i viss mån:-) Tror att du skrev klart mer text om hur jag ska hittat det än om du bara förklarat varför man gör det.
Visst får man många träffar både på google o här på SH men det är inte lätt att hitta raka svar. Men jag kan leta o ta det den långa vägen om ingen orkar... :jisses

Läs igen!

Araikaj skrev:
Tack för svaret, i viss mån:-) Tror att du skrev klart mer text om hur jag ska hittat det än om du bara förklarat varför man gör det.
Visst får man många träffar både på google o här på SH men det är inte lätt att hitta raka svar. Men jag kan leta o ta det den långa vägen om ingen orkar... :jisses

Araikaj skrev:
Exakt vad är det för något?
Vad kostar det?
Varför gör man det?
Man kan bänka en hoj, man kan bänka xxx kg bröst, man kan bänka sig framför teven en kväll.. :fatta!

Araikaj skrev:
Vad kostar det?
Varför gör man det?
Om det var så svårt att läsa anders svar så läs här;

En maskin som mäter effekten på bakhjulet.
Vad kostar det? 500kr / körning (enligt anders)
Varför gör man det? För att "mäta snoppar"/nyfikenhet/eller bestycka hojen (jämföra flera körningar och inställningar).

Araikaj skrev:
Vad kostar det?
Varför gör man det?

Man sätter upp hojen i en speciell bänk där bakhjulet "driver" emot en trumma vilket gör att man kan räkna ut vrid/hk.
Man stoppar också in en mätare i avgasröret som mäter luft/bensinblandningen,vilket gör att man kan kolla om hojen går snålt/fett i olika delar av registret.
Utav detta får man via en sk DATOR ut effektkurvor och blandningsförhållande på ett papper ifrån en SKRIVARE.

Vad kostar det?
Bara koll 500-600,skall dom justera så ca 1500-2000:-

Varför gör man det?

För att kontrollera hojens blandningsförhållande och kunna justera in den ordentligt,då mycket handlar om flöde igenom förgasare,topp,avgassystem för bästa effekt/funktion på olika varvtal,vilket kan ändras igenom tex montering av slipon,KN filter osv.

Edit:

:fyllisar

5-600 you say. Jag ska kanske ta å bänka min. Dock har jag ingen aning om vad det är för folk som sysslar med sånt..

lorkan skrev:
5-600 you say. Jag ska kanske ta å bänka min. Dock har jag ingen aning om vad det är för folk som sysslar med sånt..

Men då får du bara ett papper på vad den ger i HK/Nm och hur blandningen ser ut över registret.

Så du fepplar ju i blindo om du skall justera utan att bänka igen.

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN