Bänkade på 98 oktan--kan jag byta?

bikestreet

Spänn fast dig!
Gick med
4 Sep 2005
Hoj
Scrambler Ducati + Aprilia Dorsoduro 1200
Tjena

När jag köpte hojen (1000cc v-twin med Leo Vince-slipon och K&N-luftfilter samt Power Commander) så sade mc-handlaren åt mig att tanka på 98 oktan. Vilket jag gjort sedan dess. Och för några veckor sedan så lämnade jag in hojen för mappning på bromsbänk, och då hade jag 98 oktan i tanken.

Nu har jag läst lite här och där att 95 oktan har mer energi i sig, och funderar därför på att byta. Har dock dessa frågor till er som kan de här grejorna:

1. Har min hoj tillräckligt hög kompression för att dra nytta av 98 oktan?
2. Hur vet jag om den "spikar"? Hör/känner jag det?
3. Vore det dumt att byta nu eftersom den hade 98 oktan i tanken när den mappades, och således borde vara "anpassad" för 98 oktan.

Tacksam för svar

Det enda som borde kunna hända är att den spikar men det borde inte kunna hända om du inte förändrat kompressionen eller kör med turbo.
Blandningsförhållanden med mera ska inte skilja.

Man hör ganska tydligt om den spikar, spikning beror oftast på för mager blandning och inte för dåligt oktantal.

Ska du byta till 95 för att den innehåller mer energi så kan jag meddela att diesel innehåller ännu mer energi. Det är ingen värdemätare.

Min hoj spikade på 95 men inte på 98, dynojetbänken sade att den gick "lean".
Efter ombestyckning är alla sådana tendenser borta, även på 95.

Jag hade alltså bytt, främst för att 95 är billigare och något mindre miljöovänligt.

kan ju tillägga att spikningar inte är så ofarliga som vissa får det att låta, själv rivit en bilmotor som spikat med sönderspräckta kolvar och kolvringar som följd.

betala 50öre mer per liter eller riskera motorras

Lamkaka: så fort jag får tag på en fungerande skanner.

Klubba: självklart, men jag vill ju inte förlora effekt på köpet.

Rätta mig om jag har fel.

Är det inte så att man kan ta ut mer effekt med högre oktantal, genom att man höjer kompet. Det blir väll ingen skillnad bara genom att byta soppa?

Det är inte längre någon skillnad i energimängd i 95 och 98. Det har varit det tidigare.
Mig veterligen kostar 98 oktan 30öre mer än 95 per liter.

Så kör vidare på 98 om nu hojjen e optimerad för det. =)

Spikningar sker pga kompression, bränsle och tändning.
dvs om din hoj går på 95 oktan standard så klarar den fortfarande 95 oktan utan problem om du inte ändrat kompression eller tändning.(samt vid turbo laddtryck)
Lambavärdet påverkas inte av oktanbyte.

Det är inte längre någon skillnad i energimängd i 95 och 98. Det har varit det tidigare.
Mig veterligen kostar 98 oktan 30öre mer än 95 per liter.

Så kör vidare på 98 om nu hojjen e optimerad för det. =)

Jo 95 har låginblandning av etanol vilket ger ett aningen lägre energiinehåll per volymenhet, inte så att det spelar någon roll för gatjeppen men dock. HAr man ett sprut med återkoppling så kompenseras denna låginblandning med att etanolen har ett annat stökiometriskt förhållande och slutsumman blir på ett ut, men då vi inte har sprut som regerar för detta så är 98 bästa valet.

Är cykeln mappad med 98 så kör vidare med det, något fatalt händer inte om du kör med 95 men med tanke på vad allt annat i denna hobby kostar så är det småpengar.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti