Bänka hojen?

Dr BODOL

Med en tub FIXANAL......
Gick med
3 Jun 2003
Hoj
GSXR 750 -96
Tycker att min hoj går lite surt, den drar ca 1 l /mil motorväg i någorlunda lagligt tempo. Har pillat lite själv och får inte till det. Så jag har funderat på att få den inställd ordentligt i en bänk. Jag är inte så intresserad utav att få ut 5 extra häsar på topp. Snarare skulle jag vilja ha en jämnare kurva.

Så jag har lite funderingar till alla mek-gurur här på forumet.

Jag frågade ebos i malmö vad det skulle kosta - ca 2.5 kkr (tydligen har de ett max belopp för inställning av fuggar) i en bänk. Därutöver tillkommer munstycken filter etc.

När jag pratade med bröderna Hörberg i Lödde fick jag tag på någon underlig person som berättade för mig att det går utmärkt att ställa in fuggarna utan att bänka -700 svenska zloty.

Vad vinner man på att få allt inställt i en bänk?

Erfarenheter, råd, tips tack.

du kan ju som du nämner få ut svart på vitt effekt o varvtal o grejor i bänken.
Visst kan man justera utan tex med hjälp av en lambdasond med tillhörande mätare.

Last edited:
Så skillnaden mellan att ställa in saker i en bänk eller med tex en lambda sond är bara pappret?

bara och bara, det är ju bra att kunna se lite kurvor på hur hojen går på olika varvtal.

Men visst kan man ställa in det rätt ok även utan bänk, se bara till att den som gör det begriper vad han håller på med.
Vad jag kan se är det ju samma jobb iaf fast utan bänken att köra i, så jag förstår inet riktigt den prisskillnad du uppger, men det kan ju vara för att det ska löna sig tat ha bänken eller nåt?

Jag skulel iaf inte vilja justera din hoj för 700 ärliga pengar, jag tror det tar en stund att få bra faktiskt.

Men om jag förstod det rätt så br Hörberg de funderade inte på att byta munstycken osv. De bara gjorde det bästa utav det som var.

gjorde de bästa av det som var?

Det är ganska trevligt att kunna följa lambdan över hela varvtalet och spjällöppning. Det är väl så bra de kan bli. Bara bänkning säger ju inget om man inte har något att jämföra med.

Hörbergs ställer in förgasarna med de munstycken som sitter i nu, och gör väl det bästa med det befintliga materialet.

Men när jag pratade med Ebos lät det som om det skulle vara ett rätt stort arbete med eventuella byten av munstycken osv. Däremot så verkade det bara vara ett litet hos Hörbergs.

Det var ju en rejäl skillnad i pris iallefall. Vilket ska man statsa på?

Last edited:
Antagligen så ställer de bara in förgasarna skulle jag tro.

Medans den dyrare firman säkert tänker sig riva förgasarna o bestycka om osv + justeringen.

Jag anlitade Ebos i vintras för vevaxelrenovering, och fick stort förtroende för dom. :tummenupp Du får säkert valuta för pengarna, även om 2500 är en rejäl slant.

Det låter som ett riktigt skitjobb att riva förgasarna! Prövade det 1 gång på en gammal cb400f, så det kan nog vara värt pengarna.

PacMan du låter rätt nöjd med Ebos, jag har hört bra saker om ebos. Speciellt i samband med 2-taktare. Någon annan som har goda/dåliga erfarenheter av dem?

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...