Bänka hojen, hur fungerar det??

Tack för alla trevliga svar, jag tror jag gör det hos Peter i vallentuna för han var så trevlig, samt att det endast kostade 400 för en vanlig bänkning.

Hojen går ju bra nu så jag har svårt att tro att förgasarna behöver justeras, till största del är det effektkurvan jag vill se.

Nu är bänkningen klar!!

Jag åkte till peter på FLR Racing strax innan 11 i måndags, han sa då att han trodde att det var imorgon (tisdag) som jag skulle komma men han gjorde inget speciellt så det gick bra i alla fall.

Själv är man mycket försiktig med hojen och man rör sig oftast ganska sansat när man själv ska flytta på den. Men inte om man har så mycket erfarenhet som Peter, han tog den vid hornen (styret) och rullade upp den för rampen som var max 2 dm bred som ledde upp på den kanske 4-5 dm höga bänken. Själv hade man hjärtat i halsgroppen i några sekunder men det gick bra som tur var :tungan .

Sedan in med mätutrustning i ljuddämparen för mätning av luft och bränsleblandning, och sedan startade hela kalaset :tummenupp .

Jag fick låna ett par hörselskydd som var väl behövliga :yoparty , efter ett par intensiva minuter och en mängd fräna eldflammor från ljuddämparen :brinnerup så var det klart. 95 bhk och 62 Nm vilket är något över förväntan då hojen ska ha 105 hk orginal på vevaxeln. Jag bifogar även grafenrna över effekt, vridmoment och bränsle/luftblandningen som för övrigt ligger något "fett".

Bifogat

• Bankning_liten.jpg
    Bankning_liten.jpg
    46.2 KB · Visningar: 213
  • bankning2_liten.jpg
    bankning2_liten.jpg
    39 KB · Visningar: 162
Vridkurvan är imponerande fr 3000 (ev. lägre) till 13000.
Inget dåligt register.
/u

Jag har varit borta en stund och har inte svarat, det visade sig att den gick något fett men jag gjorde inget åt bestyckningen.

Han påpekade också att vridet var onormalt högt, jag vet inte om det är min hoj som är speciell eller om det är motorn i thundercaten som är byggd så.

Vad har en nyare R6:a för vrid t.ex. eller en R1?

Man blir lite sugen att testa själv, ledig nästa fredag. Har insprutning - vem kan fixa med en R1 -02 i Stockholm?

Enligt nätet har jag på pappret:
Effekt: 150 Hk/10000 rpm
Vridmoment: 108.3 Nm/8500 rpm

eV1Te skrev:
Jag har varit borta en stund och har inte svarat, det visade sig att den gick något fett men jag gjorde inget åt bestyckningen.

Han påpekade också att vridet var onormalt högt, jag vet inte om det är min hoj som är speciell eller om det är motorn i thundercaten som är byggd så.

Vad har en nyare R6:a för vrid t.ex. eller en R1?

Nicke skrev:
Man blir lite sugen att testa själv, ledig nästa fredag. Har insprutning - vem kan fixa med en R1 -02 i Stockholm?

Enligt nätet har jag på pappret:
Effekt: 150 Hk/10000 rpm
Vridmoment: 108.3 Nm/8500 rpm

150 i motorn ja, men räkna inte med mer än 130 på hjulet

Vet jag väl såklart. Tror mer på 135 i alla fall. 10% tapp brukar väl räcka från vev till hjul verkar det som av allt jag läst.

[PlastRaket] skrev:
150 i motorn ja, men räkna inte med mer än 130 på hjulet

Nicke skrev:
Vet jag väl såklart. Tror mer på 135 i alla fall. 10% tapp brukar väl räcka från vev till hjul verkar det som av allt jag läst.

Jag har för mig att det är ca.13% i förlust, smörj kedjan ordentligt med 5-56 innan bänkningen så kanske du når 135HK :tummenupp

Om det ser illa ut kan man ju kanske photoshoppa graferna och flytta upp kurvorna. :tungan

[PlastRaket] skrev:
Jag har för mig att det är ca.13% i förlust, smörj kedjan ordentligt med 5-56 innan bänkningen så kanske du når 135HK :tummenupp

Nyheter
Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!