Bänka 2-t i stockholm?

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Måste få min 250 justerad i bänk och det helst så snart som möjligt! Var kan man bänka 2-taktare i stockholm med omnejd??

Peter (FLR) har tyvärr ingen lambdamätare och DinMC "kan inte"...( :rolleyes: ).

Har mkt vad gäller plugg nu och tentorna rasar in snart vilket gör att jag vill få det gjort så tidigt som möjligt, har för tillfället inte tid att ringa runt och fråga så jag tänkte fråga er på forumet först! :)

Tack i förhand! :tummenupp

Bifogat

• NSR250.jpg
    NSR250.jpg
    86.9 KB · Visningar: 154
Bodoe skrev:
Måste få min 250 justerad i bänk och det helst så snart som möjligt! Var kan man bänka 2-taktare i stockholm med omnejd??

Peter (FLR) har tyvärr ingen lambdamätare och DinMC "kan inte"...( :rolleyes: ).

Har mkt vad gäller plugg nu och tentorna rasar in snart vilket gör att jag vill få det gjort så tidigt som möjligt, har för tillfället inte tid att ringa runt och fråga så jag tänkte fråga er på forumet först! :)

Tack i förhand! :tummenupp
Ingen aning om de fixar tvitakt, men MC varuhuset bänkar också!
/Hasse

Vad är meningen att bänka en tvåtaktare med lambda?
Skall man prova bestyckning är det detonationssensor och/eller EGT som gäller.

Jag ska ringa runt lite nu på eftermiddagen. Om nån vet nån 2-takts-guru som har en bänk så skriv en rad här!

Borsiin JR skrev:
Vad är meningen att bänka en tvåtaktare med lambda?
Skall man prova bestyckning är det detonationssensor och/eller EGT som gäller.
Jag har ingen aning. Trodde det var så att de flesta inte VILL köra avgastest för att 2-taktare slemmar igen så mkt och förstör utrustningen.

Peter verkar vara den enda som åtar sig jobb med 2-takt och han sa att det var onödigt att bänka utan avgasanalys (lambda). Och nu har han ingen sådan hemma (är beställd).

Vad är EGT?

Bodoe skrev:
Jag har ingen aning. Trodde det var så att de flesta inte VILL köra avgastest för att 2-taktare slemmar igen så mkt och förstör utrustningen.

Peter verkar vara den enda som åtar sig jobb med 2-takt och han sa att det var onödigt att bänka utan avgasanalys (lambda). Och nu har han ingen sådan hemma (är beställd).

Vad är EGT?

Avläsningen med en wbo2 blir fel. Oljan som sitter på sensorn bränns av sensorns internvärme. De ger ett rikare resultat än faktiskt. Hur mycket - kan man möjligen spekulera i.

Jag vet inte men kolla möjligheterna med en EGA och mäta CO istället. Men de är långsamma (7-10 sekunder) och du behöver troligen en eddy current dynamometer tror jag. (Ej Dynojet) Då kan du hålla stabilt varvtal och läsa av vrid. Möjligen funkar det inte med EGA pga 2t. Ingen aning. Värt att kolla i alla fall?

edit: EGT är avgastemp (exh. gas temp)

kontakta Schneiders/performancecenter i upplands väsby. de (FREDRIK) brukar samarbeta med bänkning med tidningen bike.

Major Bif skrev:
kontakta Schneiders/performancecenter i upplands väsby. de (FREDRIK) brukar samarbeta med bänkning med tidningen bike.
Och hur många bänkdiagram med lambdavärden har du sett utförda på tvåtaktshojar i tidningen Bike? Jag har inte hittat någon som kör tvåtakt i bänk ännu av de anledningar som Olsson beskrivit.

EGT= Exhaust gas temerature, avgastempen ger indikation på blandningsförhållandet. Någonstans här på sporthoj (tror det var turboforumet) finns ett finfint diagram där man kan utläsa sambandet mellan temp och blandning.
En komplett EGT datalogger inkl sensorer köpes för en billig peng från http://www.digatronusa.com/. Perfa för hemmabestyckaren :tummenupp

Goodstuff skrev:
Vilken av alla deras produkter ska man köpa då?

Tja beror på vad du skall använda den till men DT-31K4 LT Tach / EGT / EGT för
$309 är klart prisvärt. Då har du möjlighet att övervaka båda cylindrarna samtidigt och där finns möjlighet att tända en lampa vid en förinställd temp, kan säkert rädda några kolvar.

Har man mer pengar finns DT-54K RMT4 där man kan köra 2x egt samt kylvatten och varvtal.Fördelen med 50 serien är att datan kan laddas ner i datorn och lekas med i sant MotoGP stuk.

Jag vill ha en av varje..... :4skrika

Kul med info. Jag kan inte så värst mkt, men jag lär mig gärna!

Har pratat med McV, Schneiders och DinMc, de ger alla samma svar att de inte kan göra någon avgasanalys och ändå inte är några experter på 2-t.

Var kan man kortfattat läsa om hur man läser av en 2-t i bänk och vad som behövs? Kanske någon vill förklara mer? Jag är intresserad! :) Hur använder man EGT och hur påverkar man det? Högt EGT är tecken på för snål blandning? Bara luftmängd som avgör, kan ett par kallare stift minska EGT?

Vad är EGA (exhaust gas a...)? Varför är det inttressant att mäta CO-mängden?

Bodoe skrev:
Kul med info. Jag kan inte så värst mkt, men jag lär mig gärna!

Har pratat med McV, Schneiders och DinMc, de ger alla samma svar att de inte kan göra någon avgasanalys och ändå inte är några experter på 2-t.

Var kan man kortfattat läsa om hur man läser av en 2-t i bänk och vad som behövs? Kanske någon vill förklara mer? Jag är intresserad! :) Hur använder man EGT och hur påverkar man det? Högt EGT är tecken på för snål blandning? Bara luftmängd som avgör, kan ett par kallare stift minska EGT?

Skulle inte du åka o "bänka"? :D

Borsiin JR skrev:
Tja beror på vad du skall använda den till men DT-31K4 LT Tach / EGT / EGT för
$309 är klart prisvärt. Då har du möjlighet att övervaka båda cylindrarna samtidigt och där finns möjlighet att tända en lampa vid en förinställd temp, kan säkert rädda några kolvar.

Har man mer pengar finns DT-54K RMT4 där man kan köra 2x egt samt kylvatten och varvtal.Fördelen med 50 serien är att datan kan laddas ner i datorn och lekas med i sant MotoGP stuk.

Jag vill ha en av varje..... :4skrika
Vilken är den enklaste varianten om man bara vill ha mätning av två cyllar?

#Olsson# skrev:
Skulle inte du åka o "bänka"? :D
Om jag nu hittar ett ställe som kan bänka min hoj kommer jag väl där säkert ställa frågor om olika saker. Det är ju bättre att jag vet så mkt som möjligt innan jag åker dit så jag kan lära mig ännu mer! :)

Goodstuff skrev:
Vilken är den enklaste varianten om man bara vill ha mätning av två cyllar?

DT-31K4 LT är den vettigaste. Man kan spara 50$ och få en enklare utan loggning och varningsfunktion men det känns dumsnålt....

Seså spring iväg och handla nu......

Bodoe skrev:
Hur använder man EGT och hur påverkar man det? Högt EGT är tecken på för snål blandning? Bara luftmängd som avgör, kan ett par kallare stift minska EGT?

EGT sensorn monterar du 6 tum från avgasporten (vill jag minnas att det var) sen känner den av avgastempen. Ju snålare det går ju högre EGT(till en gräns då det vänder men där går motorn redan skit så den är lätt att utesluta).
Man bestämmer sig för vad som är ett lämpligt maxvärde och bestyckar efter det.
Man bör dock bestycka en gatcykel med god marginal framförallt på dellast för att undvika att det nyper.

Gräv i turboforumet där var nydligen en tråd om sambandet mellan EGT CHT och blandning.

Nej stiftet kan inte påverka EGT.

Borsiin JR skrev:
DT-31K4 LT är den vettigaste. Man kan spara 50$ och få en enklare utan loggning och varningsfunktion men det känns dumsnålt....

Seså spring iväg och handla nu......
Noterat. VISA kortet ligger på farligt avstånd från armen... :D

Goodstuff skrev:
Noterat. VISA kortet ligger på farligt avstånd från armen... :D

Tänk på den amerikanska ekonomin de behöver tillflöde av friskt kapital, gör en insats som medmänniska köp en Digatron :D

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park