BÄNKPRESS tråden - Med poll! (vad bänkar du?)

Vad BÄNKAR du?

• Antal röstningar
    0

Mini

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2004
Hoj
650
God afton gott folk,

eftersom jag inte har något att göra ikväll drar jag nu igång den eminenta bänkpresstråden! :yoparty Jag är fullt medveten om att det redan finns en träningstråd här på SH men pga bänkpressens speciella roll i manlighetens värld tycker jag att denna övning och styrkemått förtjänar en egen tråd! Här kan vi diskutera teknik, specifika träningsprogram, rekord etc samt krydda med historier om ni har några ;)

Om inget annat, passa på att rösta i pollen, endast ärliga, regelmässigt genomförda lyft räknas!

Själv bidrag jag med mitt personliga rekord på 87,5 kg (vikt 75kg), inget särskilt mycket att skryta med kanske, men fortfarande starkast i umgänget :hihi

För att ytterliggare dra igång tråden undrar om någon har bra tips på vilka andra övningar man kan genomföra för att stärka den muskelgruppen som arbetar när stången är nere vid bröstet?

Se så, svara i pollen och börja diskutera!

mini-knutten skrev:
2263273 God afton gott folk,

eftersom jag inte har något att göra ikväll drar jag nu igång den eminenta bänkpresstråden! :yoparty Jag är fullt medveten om att det redan finns en träningstråd här på SH men pga bänkpressens speciella roll i manlighetens värld tycker jag att denna övning och styrkemått förtjänar en egen tråd! Här kan vi diskutera teknik, specifika träningsprogram, rekord etc samt krydda med historier om ni har några ;)

Om inget annat, passa på att rösta i pollen, endast ärliga, regelmässigt genomförda lyft räknas!

Själv bidrag jag med mitt personliga rekord på 87,5 kg (vikt 75kg), inget särskilt mycket att skryta med kanske, men fortfarande starkast i umgänget :hihi

För att ytterliggare dra igång tråden undrar om någon har bra tips på vilka andra övningar man kan genomföra för att stärka den muskelgruppen som arbetar när stången är nere vid bröstet?

Se så, svara i pollen och börja diskutera!

Man borde kunna lyfta sin egen kroppsvikt iallafall, det är nog där jag ligger ungefär, ca 80-85kg, vältränad vettefan :hihi

fogerty skrev:
2263298 Man borde kunna lyfta sin egen kroppsvikt iallafall, det är nog där jag ligger ungefär, ca 80-85kg, vältränad vettefan :hihi

jag vet, beror ioförsig mycket på ålder och vikt. För vuxna män är snittet runt 90% av vikten...

Kan ju säga oxå att världsrekordet ligger på 1008 pounds (runt 460kg) och sattes av Scott Mendelson för något år sedan. Fan vad klen man känner sig :gnissla

Jag slutade bry mig i den biten på träningen när lillebrorsan bänkade nästan dubbelt så mycket som en annan. :gnissla

EDIT: Personbästa på 110 Kg.

Last edited:
Mitt personliga är 107.5 kilo, matchvikten är för närvarande 68 kilo, fast jag vägde nog runt 75 på den tiden.

Jag röstar med senaste resultatet på 100*2kg fast jag gått ner 5 kg sedan dess (från 90 till 85 på 4 veckor) pga sjukdomar och bulgarienresor, klassfester, studentfester osv... Tar väl kanske 50 nu med lite tur :huvet

mini-knutten skrev:

Djupa hantelpressar, vänd när du gått halvvägs.

Hsb-Chrille skrev:
2263478 ja precis

okej, känns som om jag verkligen skulle behöva träna de muskelgrupperna. Är säker på att det är där min nuvarande begränsning sittter...

Ligger i o tränar lite nu. Väger runt 76 kg och brukar ligga o köra 3x10 reps på just 75 kg. Vet inte vad jag maxar..men det känns som en aning till skulle åka med utan större beskymmer iaf. :tungan

Nu är jag inte ute efter att bli stor..utan att hålla formen och inte bli lönn-fet gubbe. Är egentligen riktigt n00b på att styrketräna och har inte hållit på så länge, men teknik i bänken och köra "sne" hantelpress då borde man komma långt tror jag. Likaså att forma till tricepsen en del... borde dra sitt strå till stacken.

//KaliZ

själv vill jag bara ha volym och styrka :tuttar

Har bara tränat seriöst i 1 år nu men utvecklingen verkar ha avtagit rejält (ökade 5kg varannan vecka ett tag) och jag undrar därför vad de lite mer erfarna tycker om att köra 2 bröstpass i veckan (självklart med flera dagars mellanrum)? Grejen är att jag har hört att man gärna ska ha minst 3 dagars vila mellan tricepspasset och bröstpasset.... Vad tror ni, blir det bättre om jag kör 2 bröstpass i veckan? :va

mini-knutten skrev:
2263499 okej, känns som om jag verkligen skulle behöva träna de muskelgrupperna. Är säker på att det är där min nuvarande begränsning sittter...

Är det i vanlig plan bänk det handlar om, så är främre delta (axel) och nedre/mitten bröst mest involverat i nedre läget, triceps/främre axlar verkar i dom högre lägena. Men jag ser inget bättre sätt än att köra just djupa hantelpressar, och givetvis bänk då det är det du vill bli bra på, kanske lägga till lite militärpress också, för front deltan då.
Se till att träna baksidan motsvarande också, om inte för ditt välmående så för att framåtskjutna axlar ger dålig effekt i bänken.

Hsb-Chrille skrev:
2263564 Är det i vanlig plan bänk det handlar om, så är främre delta (axel) och nedre/mitten bröst mest involverat i nedre läget, triceps/främre axlar verkar i dom högre lägena. Men jag ser inget bättre sätt än att köra just djupa hantelpressar, och givetvis bänk då det är det du vill bli bra på, kanske lägga till lite militärpress också, för front deltan då.
Se till att träna baksidan motsvarande också, om inte för ditt välmående så för att framåtskjutna axlar ger dålig effekt i bänken.

Okej, tycker annars att mina främre deltan är ganska utvecklade (tränar på 60kg militärpress, sittandes i smithen). Borde jag köra mer med stången bakom huvudet?

Just NU e man ju lite otränad efter en seg period under Juni å Maj. Men personbästa är 130 kg.

I rep har jag fixat 10 x 100.

Nu känns det som att man skulle fixa max 2 lyft på 100 eller nåt... :tungan

Typ 20kg kanske för min del... jag gjorde 9x120kg tror jag.

Nu gör jag dock 1x120 drygt... men det ska ökas nu hade jag tänkt mig.
Hoppas axeln håller bara :)

... kan tillägga att jag trots min sämre form gjorde en armhävning med en 108kg tjockis på ryggen för 2 veckor sen! Och över 80kg i bicepscurl vid 82kg kroppsvikt...och 70kg i enhands rodd med lös hantel.

Är tröjorna en növändighet för att inte ryggen ska gå av eller? Dom måste dock ha en ganska stor roll med tanke på att världsrekordet utan (s.k. RAW) ligger på 325kg och annars på 460kg... :va

.... och shit, 80kg i biceps-curl e fan mycket (själv tar man fåniga 47,5kg :tomten ), du är min nya idol :fyllisar

Last edited:
Nej, för att bröstet eller axlarna inte ska lossna så lätt i lägsta läget.
Dock räckte det ju inte för att mina skulle hålla ändå.

Har inte tränat sen september nu... men snart ska jag nog kunna drömbänka igen!

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti