Axeln till swingarmen hoppade ur!

Gängan blev flottig men torkade av den. Körde 60Nm för att ha lite marginal. Hoppas det inte var för hårt. Eller ska jag göra om och dra 45?
 
Gängan blev flottig men torkade av den. Körde 60Nm för att ha lite marginal. Hoppas det inte var för hårt. Eller ska jag göra om och dra 45?
Står det att det skall dras med 65 Nm förstår jag inte varför du skall dra den med 60 eller 45 Nm.. litar du inte på tillverkaren och dess ingenjör?
 
Gängan blev flottig men torkade av den. Körde 60Nm för att ha lite marginal. Hoppas det inte var för hårt. Eller ska jag göra om och dra 45?
Du torkade av den. Bra. Jag hade inte rört den.
Det värsta som kan hända har ju redan hänt och det gick bra.
Men med tanke på antalet sönderdragna gängor på SH så litas det väldigt mycket på vad som står i manualen. Dumt tycker jag. Använd huvudet så du inte drabbas av ett tryckfel i manualen.
Och så är det skillnad på oljat och torrt. Exempel.
 
Du torkade av den. Bra. Jag hade inte rört den.
Det värsta som kan hända har ju redan hänt och det gick bra.
Men med tanke på antalet sönderdragna gängor på SH så litas det väldigt mycket på vad som står i manualen. Dumt tycker jag. Använd huvudet så du inte drabbas av ett tryckfel i manualen.
Och så är det skillnad på oljat och torrt. Exempel.
Du har en poäng där. Det kan vara tryckfel i manualen.
 
När jag renoverade CBX:n drog med momentnyckeln ALLT enl verkstadshandboken och det har gått bra. Men det var en RIKTIG verkstadshandbok. D v s Hondas egen.
 
Står det att det skall dras med 65 Nm förstår jag inte varför du skall dra den med 60 eller 45 Nm.. litar du inte på tillverkaren och dess ingenjör?
För att jag har fått info om att dra en mutter på torr gänga kontra insmord inte är samma sak. Jag drog 5Nm mindre för att det var lite fett på den.

Jag trodde inte det gjorde skillnad på insmord/torr gänga innan.
 
För att jag har fått info om att dra en mutter på torr gänga kontra insmord inte är samma sak. Jag drog 5Nm mindre för att det var lite fett på den.

Jag trodde inte det gjorde skillnad på insmord/torr gänga innan.
Det här är ju en debatt lika het som Biltemaolja och kommer nog varje höst/vinter.
För att elda på lite så säger jag att det är BS att alla gängor utanför motorn alltid skall momentdras torra. Det finns säkert någon hoj där det stämmer, men inte på "Italys finest" i alla fall. Bifogar bevis.Moment gamla Ducati.jpg
 
Det här är ju en debatt lika het som Biltemaolja och kommer nog varje höst/vinter.
För att elda på lite så säger jag att det är BS att alla gängor utanför motorn alltid skall momentdras torra. Det finns säkert någon hoj där det stämmer, men inte på "Italys finest" i alla fall. Bifogar bevis.View attachment 465458
Verkar finnas kvar
Och numera vet jag också vad the fifth wheel är.
 
Intressant. Det känns ju bättre i själen och för gängorna/muttrarna att fetta in dem lite om inte annat.
 
Intressant. Det känns ju bättre i själen och för gängorna/muttrarna att fetta in dem lite om inte annat.

Har du inte fettat in axeln så ta lös den och gör det för annars kommer den rosta fast och bli omöjlig att få lös i framtiden.
Även hjulaxlar ska fettas in.

Gängorn får gärna vara torra, muttern får man ändå alltid lös men själva axeln måste vara infettad.
 
Tysk-el dragen i röven på hojen! ?
 

Bifogat

  • 7FA6B78C-EBD6-45A9-A702-D531B8439DC4.jpeg
    7FA6B78C-EBD6-45A9-A702-D531B8439DC4.jpeg
    1.8 MB · Visningar: 49
Rensad röv deluxe! Här skall installeras nåt kul! Typ kaffetermos/kylskåp/låda
 

Bifogat

  • 53342E4A-37A3-47F7-82A4-96B00EC9F62D.jpeg
    53342E4A-37A3-47F7-82A4-96B00EC9F62D.jpeg
    3.5 MB · Visningar: 35
Bara koppling och gasrulle kvar nästan…
 

Bifogat

  • 7657FFEA-8B35-496C-A1A8-AB00C566E255.jpeg
    7657FFEA-8B35-496C-A1A8-AB00C566E255.jpeg
    3.9 MB · Visningar: 31
Varför inte? :) Ska ju byta brakepads och köpa en nyare svart stålspunnen slang så då kan man kanske uppgradera skivan med.
Funderade innan på att fixa en till på andra sidan men hålen för bromskivan vad täckta så det går inte att köra dubbel på dessa hjul.
 
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top