Axel ur led-tråden

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Bah! Vaknar inatt av att jag ligger på mage med armarna uppåt... tar i för att vända mig och plopp så stack axeln ur. Intressant natt må jag säga. Ont ont... som tur var kunde den dras tillbaka igen av tjejen med hjälp av lite instruktioner. Detta var väl 8:e gången tror jag den går ur led.

Är det fler här inne som har problem?

Jag funderar på att ringa och få bokning för operation. Men tänkte se här först om det är fler som opererat, och hur lång är den verkliga rehabiliteringstiden? Jag vill inte påverka min tävlingssäsong.

Båda mina axlar hoppar ur led titt som tätt.
Främst på nätterna då jag ligger konstigt, men även när jag bara gör rörelser med armarna över huvudet.

Har övervägt operation, och fick en remiss för något år sedan. Men känner inte att det är värt det. Så vitt jag har förstått så är det en jävla läkningsprocess.
Jag får nog leva med mina skeva axlar.

Jag har en svåger som operera axeln med en titthålsvariant. Det blev jävligt bra och under tiden som han körde sjukgymnastiken så var han starkare i sin opererade vänsterarm än han var i sin högerhänta höger.

kommer inte ihåg hur länge han gick och läkte men jag vet att han var jävligt nöjd med att ha det gjort.

Bah! Vaknar inatt av att jag ligger på mage med armarna uppåt... tar i för att vända mig och plopp så stack axeln ur. Intressant natt må jag säga. Ont ont... som tur var kunde den dras tillbaka igen av tjejen med hjälp av lite instruktioner. Detta var väl 8:e gången tror jag den går ur led.

Är det fler här inne som har problem?

Jag funderar på att ringa och få bokning för operation. Men tänkte se här först om det är fler som opererat, och hur lång är den verkliga rehabiliteringstiden? Jag vill inte påverka min tävlingssäsong.
Problemet är att för varje gång det hoppar ur så töjjer sig ledbanden och ännu mera instabilt blir det. Det kan vara så *enkelt* att dom behöver kapas för att ge stabilitet tillsamans med sjykgymnastik. Relativ enkel operation sk titthållsop. Har du en ortopedkontakt så ring o diskutera vad du kan göra och vilket som är bäst för dej.

Det låter ju inte som en allt för komplicerad variant.

jag är naturligt svagare på vänster sida pga nån födseldefekt.

Kan det tänkas ta veckor? Eller är det månader?

Det låter ju inte som en allt för komplicerad variant.

jag är naturligt svagare på vänster sida pga nån födseldefekt.

Kan det tänkas ta veckor? Eller är det månader?

Svågerns variant har jag för mig var ett par veckors sjukskrivning och sen gjorde det väl ont ett tag till. Men jag kan inte minnas att det var så j-a krångligt... Tror absolut att det är värt att kolla upp för dig om du rappar på...

Det beror ju helt på varför det hoppar på just dej.. men du ska vara medveten om att ju fler gånger det hoppar och inte åtgärdas desto större chans är det att själva leden tar mycket stryk.

Jag är hyffsat viktig med att inte överbelasta leden.

Just nu gör det knappt ont, mer ett litet obehag i axeln. Så det betyder väl antingen att axeln är så pass stretchad nu att det nått den där gränsen att den kan hoppa i och ur och det inte är speciellt lång "läketid".

Första gången jag drog den ur led tog det fler månader innan det var smärtfritt igen.

Fått min högra axel ur led över 20 gånger, den vänstra 7-8 gånger. Den hoppar ofta ur led när jag håller på att somna. Jag brukar få nått konstigt ryck precis när jag är på väg att somna, då vaknar man till kan jag lova. Oftast rycker jag tillbaks den själv, men det har hänt att det inte går, då är det bara att åka in till akuten

Tyvärr har det inte helt med att göra om man överbelastar leden eller inte utan det är själva nötandet av leden som kan orsaka slitaget så att säga.
Du kan tex ha för lite ledbrosk och ledvätska som *smörjer* upp till 100 pga dina luxationer. Din axel kan vara bara en aningen sne för att orsaka slitage osv.. finns massor av orsaker som du märker,så har du en kontakt på ortopeden så ring.
Sedan kan detta som sagt orsaka problem för dej senare i livet om du inte åtgärdar det.

Att vakna klockan 4 på morgonen av att ens sambo skriker till av smärta är inte det roligaste. Hjärtat stegrade fort iväg i 200 innan man fattade vad som hade hänt :skrämd
Som tur va så gick den att få tillbaka hyfsat fort.
En sån där operation kan nog vara bra att fixa.

Prova att kontakta en sjukgymnast eller någon sport-doktor-klinik för att få ett träningsprogram så kan du träna upp muskelmassan kring axlarna.

Muskler håller skiten på plats...

Mina axlar sitter löst som attan i "skålarna". Men jag har aldrig upplevt det som något problem. Snarare så sov jag som barn med axeln ur led om man låg på mage och hade en arm ovanför huvudet. Det sträckte mindre i musklerna och kändes mer naturligt. Kan dra ur båda två utan handkraft, kan stå och dra dom ut, in, ut, in hur jag vill. De sitter dock bra mycket hårdare nu på senare år då man biffat till sig lite. Känns inte lika roligt att ha dom ur led längre. Musklerna drar hårdare och pressar därför hårdare på ligament och sånt kan jag tänka mig.
Kan bli lite jobbigt ibland om man ska lyfta nåt tungt och inte är beredd med musklerna som håller kvar axeln i position, så den halkar ur och får all belastning i leden helt åt helvete fel. Då vrålar man till :gnissla

Prova att kontakta en sjukgymnast eller någon sport-doktor-klinik för att få ett träningsprogram så kan du träna upp muskelmassan kring axlarna.

Muskler håller skiten på plats...
Visst är det så men det viktigaste först innan man börjar träna upp detta är att få veta orsaken till varför det hoppar ur, det kan ha att göra med helt andra annledningar än försvagade muskler.Det kan vara tex för grunt i själva ledskålen så att det inte hålls på plats osv... Det är viktigt att få en diagnos av vad orsaken är.

Att vakna klockan 4 på morgonen av att ens sambo skriker till av smärta är inte det roligaste. Hjärtat stegrade fort iväg i 200 innan man fattade vad som hade hänt :skrämd
Som tur va så gick den att få tillbaka hyfsat fort.
En sån där operation kan nog vara bra att fixa.
Det är en fruktansvärd vidrig smärta...been there done that ett visst antal X gånger,så släpa iväg skrället till sjukhuset. :D

Går det inte att ha någon typ av axleskydd. Typ som en thermotröja för att minska risken för att den ska hoppa ur led igen?

Det är en fruktansvärd vidrig smärta...been there done that ett visst antal X gånger,så släpa iväg skrället till sjukhuset. :D

Eftersom han har lyckats få tillbaka den själv så var sjukhuset inget alternativ förren man har provat själv. Hade det inte gått så hade sjukhuset fått besök av oss. Men 4 på morgonen känner man inte för att åka i väg om det verkligen inte behövs

Lite beroende på operationsmetod och vad som göres i axeln har man en konvalecens på 6v-6månader. Jag har gjort en av varje :huvet ......

En vanliga ledkapselåtstramning kräver ett par veckor i mitella så skall du operera så gör det nu innan säsongen startar. Hinner du inte nu så operera i nov och gå omkring med skydd tills dess. EVS tillverkar ett skydd i neoprene som används av crossåkare men det funderar utmärkt att ha även för RR eller till vardagsbruk nydligen efter luxationen.

//Axel lux *10

Eftersom han har lyckats få tillbaka den själv så var sjukhuset inget alternativ förren man har provat själv. Hade det inte gått så hade sjukhuset fått besök av oss. Men 4 på morgonen känner man inte för att åka i väg om det verkligen inte behövs
Nu menade jag inte att du skulle släpa upp han kl 4. Mera att han skulle se till o komma till läkare o få en diagnos om varför och utreda om ev operation.

Nu menade jag inte att du skulle släpa upp han kl 4. Mera att han skulle se till o komma till läkare o få en diagnos om varför och utreda om ev operation.

Lite snurrig här idag.
Det är redan på gång att fixas så förhoppningsvis så är både fot och axel åtgärdad efter säsongen

*/ ?>
Nyheter
Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

Back