Avtalsbrott / Kontraktsbrott

@Hockenheim: Föreslår att du rådfrågar LRF Konsult.

I ett avtal av detta slag bör aktuell prislistra vara angiven, t.ex. "D34 7 - Timmerprislista, massavedprislista 2007".

Vidare vad som avses, t.ex. "Slutavverkning, 2.9 ha, 153 m3fub"

Den aktuella köpeskillingen blir sedan normalt värdet för inmätt virke, vilket alltså kan skilja en del, både vad gäller volym & virkeskvalité.

Det du kan göra är att jämföra den prislista för olika virkeskvalitéer som avverkningsavtalet är tecknat mot, och sedan jämföra dessa mot alla inmätningskvitton (eller "Mätkvitto Sammandrag" som jag utgår från att ni fått). På imnätningskvitton finns registrerat de olika kvalitéerna, brutto-, nettovolym och vrak/avdrag.

Sen är det bara att räkna... Tyvärr är det lite av en djungel, och skogsägaren ställer alltför ofta för stor tillit till Skogsbolaget. 99 % av fallet pga egen inkompetens. Skog är svårt.

Jag har själv egen skog, och min far är numera pensionerad chef på Skogsvårdsstyrelsen. Vi slutavverkade 5ha i våras, och tack vare farsgubben blev vi inte "lurade" på runt 20 kkr, trots att detta var ett seriöst bolag.

Lycka till! :tummenupp

Du behöver väl inte vara taskig mot henne bara för att du har pryat på en advokatbyrå och därmed kanske vet mer.:tungan

Kanske...bra ordval:D, har han till och med gjort pryo (visste jag inte, då hade jag aldrig vågat uttala mig), då förväntar jag mig bättre svar...
Nej, menar det, vad har gjort för att förtjäna det:confused:, jo kan ju bero på 1. jag e tjej, 2. yngre (inga egentliga belägg för) 3. e tjej oh blond:D ...:gnissla du vet inom juristyrket är könshierarkin påtaglig, flickorna hinner inte ens föda barn om de ska konkurrera på "lika" villkor med "the big boys" om en delägarandel i firman, men så bra råd som han (ts) får på SH, får han inte på ngn julpyntad advokatbyrå :yoparty, däremot friskriver jag mig från att de är juridiskt korrekta, tillämpbara eller RELEVANTA för någon annan än mig själv...:krama

Jag slutar inte avtal, jag börjar dem!!!!
Viss skillnad ,om du frågar mig..................................... :yoparty

Såklart du jobbar så, håller me dig!!:tummenupp (hur får du ngt gjort om du alltid bara påbörjar och aldrig avslutar?) Still waiting for avtalsMALLEN!!!!!:Bugar

Last edited:
@Hockenheim: Föreslår att du rådfrågar LRF Konsult.

I ett avtal av detta slag bör aktuell prislistra vara angiven, t.ex. "D34 7 - Timmerprislista, massavedprislista 2007".

Vidare vad som avses, t.ex. "Slutavverkning, 2.9 ha, 153 m3fub"

Den aktuella köpeskillingen blir sedan normalt värdet för inmätt virke, vilket alltså kan skilja en del, både vad gäller volym & virkeskvalité.

Det du kan göra är att jämföra den prislista för olika virkeskvalitéer som avverkningsavtalet är tecknat mot, och sedan jämföra dessa mot alla inmätningskvitton (eller "Mätkvitto Sammandrag" som jag utgår från att ni fått). På imnätningskvitton finns registrerat de olika kvalitéerna, brutto-, nettovolym och vrak/avdrag.

Sen är det bara att räkna... Tyvärr är det lite av en djungel, och skogsägaren ställer alltför ofta för stor tillit till Skogsbolaget. 99 % av fallet pga egen inkompetens. Skog är svårt.

Jag har själv egen skog, och min far är numera pensionerad chef på Skogsvårdsstyrelsen. Vi slutavverkade 5ha i våras, och tack vare farsgubben blev vi inte "lurade" på runt 20 kkr, trots att detta var ett seriöst bolag.

Lycka till! :tummenupp

Tackar för bra svar :)

LRF har redan varit på tal.
Dom kontaktas om vi inte känner oss nöjda efter kommande möte.

Kanske...bra ordval:D, har han till och med gjort pryo (visste jag inte, då hade jag aldrig vågat uttala mig), då förväntar jag mig bättre svar...

Du har väl inget att frukta från en pryo?:va

Nej, menar det, vad har gjort för att förtjäna det:confused:, jo kan ju bero på 1. jag e tjej, 2. yngre (inga egentliga belägg för) 3. e tjej oh blond:D ...:gnissla du vet inom juristyrket är könshierarkin påtaglig, flickorna hinner inte ens föda barn om de ska konkurrera på "lika" villkor med "the big boys" om en delägarandel i firman, men så bra råd som han (ts) får på SH, får han inte på ngn julpyntad advokatbyrå :yoparty, däremot friskriver jag mig från att de är juridiskt korrekta, tillämpbara eller RELEVANTA för någon annan än mig själv...:krama

För att inte ha läst JIK:en synes du ha väldiga kunskaper om juristyrket.:Bugar Jag undrar vad de kommer från, då du ju enligt egen utsago knappast kan ha praktisk erfarenhet som jurist.

Det är svårt att skatt virkesvolym.
Jag har gått några högskolekurser dom senaste åren och gjort en hel del övningar i skogen på att just uppskatta volymen av en träd.
150 till 200m3 är förståss ganska stor skillnad. Men är nog inte helt orimlig felmarginal.
Ungeför som att gå ut på en potatisåker och uppskatta hur mycket potatis det finns under varje stånd. Man kan göra några stickprov.

Dock var skillnaden i m3 pris väldigt stor. Låter som allting har blivit massaved. Den uppskattade m3 prissättningen låter mer normal.

En klantig skördarförare kan fördärva fint virke i apteringen. Men det mesta sköts av datorer i maskinen. Men manuell bli krävs också för att bedömma krökar på stockarna.
Skördaren får fram data på alla stockarna. Se till att få den informationen. Den mätningen är faktiskt mest exakt av alla mätningar.

Så finns det massor med sätt att mäta timmer också.
Toppmätt under bark.
Fast under bark, alltså hela stockens volym.
Blir det mycket massaved så ökar volymen lite eftersom att dom mäter fub.

Det är också svårt att bedömma i förväg om det är röta i stockarna.

Skickar man dåliga stockar till sågen så får man ibland ingenting för dom, men det skulle ha blivit lite mer som massaved istället.

Maskinkostnaden brukar ingå i priset, vs att man själv går med sågen och kånkar fram stockarna till vägen. Men annars kalkulerar man ca 70-100kr/m3 på maskinkostnad. Under normala körförhållanden.

Som sagt, det finns ganska många ställen det kan gå fel på.

Säljer man rotposter så är inte köparen skyldig att avverka direkt. Jag tror att dom har 2 år på sig. Vilket gör att träden hinner växa ytterligare några %. Följdaktligen får du vänta ytterligare 2 år på nästa avverkning också. Å andra sidan. 70 eller 72 år spelar kanske inte så stor roll för dig! :-)

Mats

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...