avstämt 2-t rör

Basisten

I swear to drunk i'm not God ociffer!!!!
Gick med
8 Oct 2004
Hoj
Svarta faran
är det någon som skulle kunna hjälpa mig med en ritning till 2-t rör? helst gratis...behöver inte vara någon "top-of-the-line" ritning, bara det funkar.

Pm eller skriv i tråden

//trelleborgaren

trelleborgaren skrev:
2243115 är det någon som skulle kunna hjälpa mig med en ritning till 2-t rör? helst gratis...behöver inte vara någon "top-of-the-line" ritning, bara det funkar.

Pm eller skriv i tråden

//trelleborgaren

Vad har du för hoj? Orginal eller portad?

Two stroke man skrev:
2243119 Vad har du för hoj? Orginal eller portad?

hoj och hoj, är till mitt crosscartbygge, 50 cc ( :tomten ) motor, förra ägaren har antagligen varit på avgasporten. behöver även hjälp med att räkan ut durationerna, har inte 100 kolla på hur man gör.

trelleborgaren skrev:
2243125 hoj och hoj, är till mitt crosscartbygge, 50 cc ( :tomten ) motor, förra ägaren har antagligen varit på avgasporten. behöver även hjälp med att räkan ut durationerna, har inte 100 kolla på hur man gör.

Ok, Har lite gamla ritningar liggande. Köp "2 Stroke performance tuning" av A.Graham Bell.

Skriv ut gradskivan som är längst ned på den här sidan: http://www.turbo-bike.com/Cam timing.html
(Invertera bilden och ta bort allt svart runtomkring så går det åt mindre svartfärg/toner)

Tejpa fast den på svänghjulet och fäst en ståltråd någonstans på motorn så att 0° är när kolven är längst upp. (Jag menar att ståltråden ska vara en visare)

Sen vrider du helt enkelt motorn och antecknar när portarna öppnar och stänger. Då kan du ju sedan enkelt räkna ut durationen. Vrid ett helt varv så att du får med både öppning och stängning, då blir mätningen bättre.

Läs också här: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=110943

Last edited:
okej, tack för hjälpen

kanske fixar det själv ändå...ska försöka få tag på prgogram 62b (tror det heter så) och räkna lite med det

trelleborgaren skrev:
2243304 okej, tack för hjälpen

kanske fixar det själv ändå...ska försöka få tag på prgogram 62b (tror det heter så) och räkna lite med det

Jag rekomenderar boken före programmen. Programmen är bra, men det är svårt att få bra resultat pga allt för många variabler.

Finns en del najs att ladda ner om man är uppkopplad på SH-hubben...

/J

jo, boken hade nog varit bäst...men jag och min polare försäker hålla nere på kostanderna för projektet så där blir det till att använda programmet.

är det bara durationen för avgasporten som behövs eller ska jag kolla upp på övriga portar också?

trelleborgaren skrev:
2244332 jo, boken hade nog varit bäst...men jag och min polare försäker hålla nere på kostanderna för projektet så där blir det till att använda programmet.

är det bara durationen för avgasporten som behövs eller ska jag kolla upp på övriga portar också?

Eg ska det räcka med avgasporten men programmen brukar vilja ha ganska mycket data, det program (eg ett simuleringsprogram) jag har vill även ha måtten på alla kanalerna mm.

Googlade lite och hittade många länkar här
http://www.scooterklubben.com/forum/post.asp?method=ReplyQuote&REPLY_ID=1638&TOPIC_ID=283&FORUM_ID=5

prova med lille ligisten

kan det stämma med 100 grader i öpping ch 157 grader vid stäning?

Tror att programmet two stroke man menar är en riktig simulator som alltså kan simulera alla flöden och tryck och rotationer i motorn. Sånna program kan beräkna effektkurvan baserat på indatan med bra precision. Har själv använt demoversioner av sånna länge. Det är faktiskt kul att "trimma" motorerna i datorn. Då kan man ändra och optimera mycket innan man börjar fila och svetsa på riktigt.

Dock är programmen ganska dyra, från ca 2500 kr engångskostnad och upp till till 100 000 per år eller mer.

Nä, det verkar inte rimligt. Om den öppnar vid ca 100° borde den stänga vid ca 260°. Durationen blir då 260°-100°=160°.

Bearing skrev:
2244874 Sjysst!
Vilket använder du?

Har inte använt det så flitigt, men det heter prog52. Är lite tveksam till hur bra det stämmer mot verkligheten. Jag föredrar att skjuta från höften när det handlar om mindre modifieringar. På så vis att jag vet som regel hur motorn beter sig innan modifiering. Sedan vet jag hur jag ska ändra för att få det jag önskar. Har byggt några rör efter Bells bok också med gott resultat.

trelleborgaren skrev:
2245220 prova med lille ligisten

kan det stämma med 100 grader i öpping ch 157 grader vid stäning?

Den ska öppna och stänga på samma gradtal om du gjort rätt. Troligen har du inte Ö.D på 0 grader utan på 28.5 grader. Alltså 128.5 grader för öppning och stängning.... kan stämma om det är överströmmarna du mätt. Är det avgasporten så tål den att filas rejält om du gjort rätt.

Bearing skrev:
2245258 Tror att programmet two stroke man menar är en riktig simulator som alltså kan simulera alla flöden och tryck och rotationer i motorn. Sånna program kan beräkna effektkurvan baserat på indatan med bra precision. Har själv använt demoversioner av sånna länge. Det är faktiskt kul att "trimma" motorerna i datorn. Då kan man ändra och optimera mycket innan man börjar fila och svetsa på riktigt.

Dock är programmen ganska dyra, från ca 2500 kr engångskostnad och upp till till 100 000 per år eller mer.

Nä, det verkar inte rimligt. Om den öppnar vid ca 100° borde den stänga vid ca 260°. Durationen blir då 260°-100°=160°.

Tror att mitt program är nån slags demoversion av Blairs riktiga program för 2-taktssimuleringar.

Visste ni föressten att Blair blivit adlad på Irland! :tummenupp

Du kan ställa gradskivan på 0 när den öppnar och sen läsa av när den stänger.
Men håll reda på att det är öppningen du mäter och inte stängningen.
(Bägge kan iofs ligga på ca samma värde, isf runt 180 gr, av naturliga skäl...)

Själv föredrar jag mäta avståndet från kolvkanten i bottenläge till portens överkant och sen räkna ut durationen.
Formeln finns i Bell's bok (tyvärr feltryck i 1a utgåvan).

Men det är inte SÅ kritiskt här, du ska 'bara' bygga lämplig pipa. Det finns säkert minst lika
stora felmarginaler i den dimensioneringen iaf.
/u

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...