Avon däck Bra aller Anus?

Marcus75

Buddah
Gick med
15 May 2005
Hoj
ZX9R
Jag har funderat på att köpa ett fradäck från Avon

AVON Azaro AV49-SP 120-70ZR17

Enligt Comi scandinavia ska detta vara ett däck i kategorin racing alt hård bankörning (som pilot power osv)

Får det nytt billigt och tänkte då passa på. frågan är om detta är ett bra däck för gata och lite bankörning (gokartbana mest)?? nån som vet?

eller är det mer rekommenderat att satsa på ett beggat race (bankört) däck för en 500:-

Tacksam för lite svar på hur Avon är!
vet att power förmodligen är bättr eoch rekommenderas, men....

Fürstenhoff skrev:
2361686 Visar att Comi kan sina däck bra!! :tummenupp

Livsfarligt däck där gummit ofta spricker/sepparerar i från stomen vid hård körning - ANUS i bästa Mike vs Aubergin stil!! :rofl

Med andra ord, glöm AVON om du vill ha ett säkert & bra däck!!
(har nya 120/70-17,180/55-17 & 190/50-17 som bortskänkes för för 1500kr paret - men vill inte ens annonsera dem längre pga farorna med dem)

/Fürstenhoff

Låter inte så bra :confused: om gummit håller sig kvar på stommen, hur är greppet då, snor hala eller ok grepp?

Sitter inte dessa original på R1 eller så?....:va
Fick en deal på ett framdäck för 400 pix tyckte det lät billigt. men kanske så att billigt är skit....hehe :D

Last edited:
Har läst mycket skit om AVON.

Dock efter jag lade en beställning på ett AVON Viper Extreme bakdäck. Hoppas att det inte är så illa som alla skriver..

Jag har köpt och kört på Avon Azaro en gång och det är riktigt skit-anus-bajs-värdelöst-arsel-dåliga däck!:arsele Snorhala och riktigt budget.

Last edited:
Nu är det ju inte Azaro för gata som Fursten har taskiga erfarenheter av utan mycket snabb banåkning på ProExtreme om jag inte kommer ihåg fel. Även Stavgren här på forumet har en fraktur som många av oss funderar på om den kunde undvikits utan dessa däck.

På landsväg är det en annan femma. Jag körde min första hoj VFR-89 på de gamla Avon Azaro ST35/36
azaro2.jpg

och han under 3 år med 5000 mil 3-4 bankörningar och jävligt mycket regn och rusk. Jämfört med dåtidens rekommenderade Metzler (MeZ3 tror jag) var Avonen överlägsen.... Ägaren efter mig har nu kört 1000 mil per år med samma hoj och Azaro och aldrig ens funderat på att testa annat....

Och på min nuvarande VFR har jag den nya generationen: AV45/46
azaro.jpg

och jag tycker att de uppför sig ypperligt på landsvägen. Bana kvarstår att testa men det kommer.

Jag säger inte att Fursten har fel och det finns många tester där Avon får kritik men det är inte ett däck som smyger sig på dig och sliter av dig huvudet om du somnar i garaget...

Last edited:
Chrille skrev:
2361865 Nu är det ju inte Azaro för gata som Fursten har taskiga erfarenheter av utan mycket snabb banåkning på ProExtreme om jag inte kommer ihåg fel. Även Stavgren här på forumet har en fraktur som många av oss funderar på om den kunde undvikits utan dessa däck.

På landsväg är det en annan femma. Jag körde min första hoj VFR-89 på de gamla Avon Azaro ST35???
azaro2.jpg

och han under 3 år med 5000 mil 3-4 bankörningar och jävligt mycket regn och rusk. Jämfört med dåtidens rekommenderade Metzler (MeZ3 tror jag) var Avonen överlägsen.... Ägaren efter mig har nu kört 1000 mil per år med samma hoj och Azaro och aldrig ens funderat på att testa annat....

azaro.jpg

och jag tycker att de uppför sig ypperligt på landsvägen. Bana kvarstår att testa men det kommer.

Jag säger inte att Fursten har fel och det finns många tester där Avon får kritik men det är inte ett däck som smyger sig på dig och sliter av dig huvudet om du somnar i garaget...

Japp, AV49 framdäcket exakt är det jag undrar över.

Bifogat

• Azaro%20AV49%20AV50.jpg
    Azaro%20AV49%20AV50.jpg
    8.3 KB · Visningar: 524
Chrille skrev:
2361865 Nu är det ju inte Azaro för gata som Fursten har taskiga erfarenheter av utan mycket snabb banåkning på ProExtreme om jag inte kommer ihåg fel. Även Stavgren här på forumet har en fraktur som många av oss funderar på om den kunde undvikits utan dessa däck.

På landsväg är det en annan femma. Jag körde min första hoj VFR-89 på de gamla Avon Azaro ST35/36
azaro2.jpg

azaro.jpg

OK, men jag tänker nog så här, dom AV45/46 som jag köpte jämförde jag med dom PILOT ROAD som satt på den hojen innan och eftersom det var så stor skillnad på däcken redan där, så lär det knappast va bättre när man går upp i nästa klass heller. Ju högre upp, desto mindre marginaler, dvs. tänker inte ens prova AVON-däck igen.
Dessutom så ligger AVON ofta risigt till i de tester som publiceras av någon annan än de själva, ytterligare ett argument tycker jag. Ska man bara toura så kan det säkert va fullt ok däck men jag vill inte ha sådana överraskningar som jag fick av dom däcken vid lite "roligare" körningar, speciellt när det var blött.
Jag säger nej tack till AVON. Det verkar inte som dom pallar med lite aggresivare körstil.

Last edited:
[PlastRaket] skrev:
2361907 OK, men jag tänker nog så här, dom AV45/46 som jag köpte jämförde jag med dom PILOT ROAD som satt på den hojen innan och eftersom det var så stor skillnad på däcken redan där, så lär det knappast va bättre när man går upp i nästa klass heller. Ju högre upp, desto mindre marginaler, dvs. tänker inte ens prova AVON-däck igen.
Dessutom så ligger AVON ofta risigt till i de tester som publiceras av någon annan än de själva, ytterligare ett argument tycker jag. Ska man bara toura så kan det säkert va fullt ok däck men jag vill inte ha sådana överraskningar som jag fick av dom däcken vid lite "roligare" körningar, speciellt när det var blött.
Jag säger nej tack till AVON. Det verkar inte som dom pallar med lite aggresivare körstil.

Plastraket....pratar du nu om huvudsakligen bakdäck eller framdäck? kanske llika illa överallt :va

får efter era svar och avrådningar kanske avstå från att inhandla framdäcket, var dock endast det jag tänkte byta till Avon på grund av priset och köra på Michelin Polit Power bak.

Men nu är man ju livrädd för AVon även fram så.....känns faktiskt som man kommer strypas i garaget av dem :D hehe

Fürstenhoff skrev:
2361905 Fel fel fel fel!!

.....

Hygglo. Jag säger ju inte att du har fel?? :)

Nä du har naturligtvis rätt. Man ska inte chansa om man kan undvika och jag kommer kolla på andra märken när det är dax för nästa byte.

Dock är Avon lockande på äldre hojar då de har ett jäkla sortiment på storlekar.

MEN jag har som sagt trivts bra med mina, även i jämförelser med andra..

Det är en rubbad värld:va

Marcus75 skrev:
2361946 Plastraket....pratar du nu om huvudsakligen bakdäck eller framdäck? kanske llika illa överallt :va

får efter era svar och avrådningar kanske avstå från att inhandla framdäcket, var dock endast det jag tänkte byta till Avon på grund av priset och köra på Michelin Polit Power bak.

Men nu är man ju livrädd för AVon även fram så.....känns faktiskt som man kommer strypas i garaget av dem :D hehe

Det är framför allt bakdäcket jag pratar om, framdäcket har jag väl inte haft så ont i magen av. Det var lättsvängt och hyffsat tyckte jag nog.

Hade Avon på min 640 förra året.. dom var läskigt hala när det blev blött/fuktigt ute..

//Freddan

Såg en kille med en Ducce på kinnekullen förra året med ett avon sportdäck där däcket hade stora bitar som lossnat kändes inte så stabilt :rolleyes:

Marcus75 skrev:
2361662 Jag har funderat på att köpa ett fradäck från Avon

AVON Azaro AV49-SP 120-70ZR17

Enligt Comi scandinavia ska detta vara ett däck i kategorin racing alt hård bankörning (som pilot power osv)

Får det nytt billigt och tänkte då passa på. frågan är om detta är ett bra däck för gata och lite bankörning (gokartbana mest)?? nån som vet?

eller är det mer rekommenderat att satsa på ett beggat race (bankört) däck för en 500:-

Tacksam för lite svar på hur Avon är!
vet att power förmodligen är bättr eoch rekommenderas, men....
La på nya Avon Viper o första intrycket e att dom känns väldigt hala, har kört med Avon Azzaro förut visserligen på en annan hoj men då var jag nöjd med dom men nu lutar d nog mot anushållet:arsele

Chrille skrev:

azaro2.jpg

azaro.jpg

Jag kör med Azar AV46 på min viffer :P
Jag har dåliga erfarenheter av dessa. Bakdäcket var nästan helt nytt då jag köpte cykeln, men ändå såphalt på vått underlag.
Eftersom jag inte kört cykeln med andra däck, vet jag juinte hur den beter sig om jag byter.
Körde min gamla hoj i ruskväder, och var aldrig rädd för att tappa greppet, så det blev en överaskning i dubbel bemärkning när skyn öppnade sig över gbg, och var svår att hålla kursen med i kurvorna... OTÄCKT!

Alming skrev:
2362378 ......, så det blev en överaskning i dubbel bemärkning när skyn öppnade sig över gbg, och var svår att hålla kursen med i kurvorna... OTÄCKT!

Du behöver nog kolla upp din hoj vad gäller styrlager och svinglager. Det där låter inte klokt för nu pratar vi ju om en hoj/däck/väder-kombination som jag VET funkar.

Med gamle 89'an kunde jag på MeZ3(eller 2) bara tjonka till kopplingen för att få vilda hjulspinn på 6án när det ösregnade. De tendenserna försvann helt med Azaro på och hojen var snarast MYCKET förtroendeingivande i regn.

Min nya VFR har ju 170 bak och jag oroade mig lite för fästet iom att åsikterna om Avon är som dom är... och visst fick jag vattenplaning i ösregnet häromdagen när jag lyckades dra rakt igenom en riktig pöl i 160-180 km/h. Annars uppför dom sig riktigt bra...

Nu är jag rädd för att mina år på bana kan ha fuckat upp min känsla för gatdäck i regn så jag är lite försiktig när det regnar men såååå j- försiktig är jag inte.

[PlastRaket] skrev:
2361852 Jag har köpt och kört på Avon Azaro en gång och det är riktigt skit-anus-bajs-värdelöst-arsel-dåliga däck!:arsele Snorhala och riktigt budget.

Vad skall jag välja för däck då till min VFR 89. ganska ovanliga dimensioner, som tyvärr Avon har lyckats producera.

110/80 17 och 140/80- 17...
Vill ha säkra prisvärda däck som pasar en sporttouring som körs mycket i kurvor.

Alming skrev:
2362388 ...
110/80 17 och 140/80- 17...
Vill ha säkra prisvärda däck som pasar en sporttouring som körs mycket i kurvor.

Som sagt, dimensionerna gör inte livet lättare om man har en gammal Väffer...

kawaman73 skrev:
2362375 La på nya Avon Viper o första intrycket e att dom känns väldigt hala, har kört med Avon Azzaro förut visserligen på en annan hoj men då var jag nöjd med dom men nu lutar d nog mot anushållet:arsele
Ja har ju sett när du försöker slanga och det bara spinner...:mad:

Kontentan är alltså att Avon både fram och bakdäck är anus, de är endast hala vid blött/fuktigt underlag om man har tur och har man otur är de hala konstant och kanske lossnar till och med gummit från stommen när man gasar lite extra :näsblod

De är alltså inget att köpa hur billigt man än får dem. de kan smyga sig på en i garaget och strypa en utan att man vet vad som hänt :D

Bättre köpa beg bankörda däck för de pengarna istället.

ungefär detta kom jag fram till efter lite inlägg från er

(Bra reklam för Avon :arsele)

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...