När jag köpte min Gsxr1100 i vintras satt det Avon Azaro ST45/46 på, som var i princip oanvända.
Det första jag upptäckte var att däcken var såphala om det så bara var lite fuktigt på vägen.
Men jag kör ju lugnt, och brukar aldrig köra i regn, så jag tänkteatt jag kör med dom under denna sommar iallafall.
Nu däremot säger jag så här:
Dom är fakkin livsfarliga !!! Vilket j-la skit.
Jag som inte utnyttjar min hoj ens till hälften, occh har stora fegränder tappar fästet hela tiden, helt otroligt.
1, Dom ÄR såphala i regn/fukt.
2, Dom är väldigt hala kalla.
3, Dom har inte ens bra egenskaper varma, om man inte kör EU-moped.
Jag blir avhängd på samåkningarna med SH, mycket p.g.a. däcken.
Trots varma däck så släpper nästan framdäcken vid inbromsningarna, och cykeln börjar jazza lite framtill (nej, lagren är schyssta.)
Med sånt fäste vågar jag inte testa greppet i kurvorna heller.
Detta trots att jag låg sist i näst långsammaste grupp.
Under en regnskur förra veckan så funkade inte bromsen när jag skulle svänga i en korsning.
Trodde bromsen hade pajat, inget hände. Jag fortsatte bara rakt fram genom korsningen, sen fattade jag att framdäcket hade släppt.
Detta trots låg fart, och mycket mjuk bromsning.
Alltså: Jag har trott att jag var väldigt rostig & ovan vid hojen eller nåt.
För min körning har aldrig varit så osäker.
Men efter sista körningarna så har jag insett att det är mina skitdäck det beror mest på.
Har aldrig tidigare fått släpp med en hoj, så försiktigt kör jag.
På min GPZ900R bytte jag till Michelin Macadam, och hade aldrig några problem med fästet.
Jag kör för fegt/försiktigt för att testa gränserna på däcken.
Men dessa däck har sina gränser i mopedfart.
Så, efter sista onsdagskörningen har jag bestämt mig...
Trots att däcken bara rullat <200mil så ska jag byta.
Sen ska jag ge Azaro-däcken till min vovve att slita i stycken, medans jag plåtar med digitalkameran.
Burna upp dom kan man glömma, dessa bakelitdäck blir väl inte ens nötta eller varma om man så burnar i 3,5 timmar med dom.
Dessutom så lär ju framdäcket släppa och hojen fara iväg istället.
Sådär... Jag trodde aldrig att fega/försiktiga jag kunde rekommendera nån angående däck, men dessa däck är skit.
Köp Avon Azaro om du inte vill köra med hojen.
Om dom inte ens pallar för min framfart, så är risken att du kommer få en väldigt tråkig, alt. väldigt smärtsam sommar.
Tycker dessaa inlägg beskriver dom bäst:
Zee skrev:
2067061 Om du fortfarande kör med Avon Azaro 46 som bakdäck rekommenderar jag att du kör lugnt oavsett var du ska köra. Om inte det däcket varmkörs nära dess smältningsgrad så är det i princip värdelöst.
Syss skrev:
1565159 Har också ett jävla Avon bak. Pisshalt i regn, släpper fan tom på torrt, och det är i princip nytt...
Med vädret som är nu, fan, jag lägger en beställning på nya däck snarast. Mitt liv är inte värt att låta bli.
Jo...
Sök på "Azaro" här på forumet, så ser du snabbt vad folk tycker om dom.
Ca:8/10 verka tycka som jag.
Däck är billigt om man jämför med krash-skador & sjukhusräkningar.
M.v.h. Danne