Avlivning..

Evil_Henke skrev:
det är en Ragdoll men färgen stämde! jag har en oerhört trevlig vetrinär så jag tror att det kommer gå ganska bra.. visserligen skulle det nog va lugnast för katten om det kunde ske hemma.. ska undersöka saken! tack för tipset iaf! och tack till alla som säger nåt uppmuntrande!!
Bilden skulle kunnat vara ett fotografi av min chokladmaskade balines. Hon gick bort juldagen 2003, 15 år gammal.

Qwerty skrev:
Sorgligt. Å här sitter man med en sjuk katt. trött hängig och knappt äter han. Väntar tills onsdag då han ska in till doktorn. Hoppas det blir bra med min katt, tänk om han har samma sjukdom som din :(

Nä Killen är en överlevare, han klarar allt.(försöker jag intala mej)
Ta det lugnt. Sådär har mina katter varit många gånger. De blir småsjuka och hängiga - precis som människor - utan att det är någon fara.

Har en likadan katt, som också har en sjukdom liknande denne på bild. Men jag har sådan tur att han är immun mot sin egen sjukdom. Tyvärr så gick en av våra katter bort för några år sedan, blev smittad av min kisse som finns kvar i livet nu!

Tråkigt för dig verkligen! :(

Ganska precis ett år sedan vår katt fick FIP. Men de var inte 100% säkra hos vetrinären... vänta lite och se. Svärfar skulle komma och ta med katten och bössan till skogen en dag, men vi tyckte han var bättre.... väntar tills imorgon. Mitt i natten hade han så ont så jag fick avliva honom själv. Inte alls roligt. Gör det i tid!

Ska aldrig ha en katt i från Djurensvänner el. likn igen då FIP är vanligt på sådana ställen.

Hoppas de andra katterna klarar sig!

håkanolsson skrev:
Inte för att jag vill strula till dina beslut och det har du nog redan funderat igenom men om det finns möjlighet att lämna bort honom till någon bekant för att skydda dina andra katter. Sedan göra en dubbel-koll hos annan vetrinär för att få dubbel bekräftelse alternativt andra teorier och i bästa fall ett konstaterande att det var något annat och som kunde botas. Jag vet ju inte hur dålig han är/verkar men jag har haft katter hela livet och har sett katter som verkar på väg ut - kommer igen och blir friska. För det vore ju synd om han blev *oskylldigt* dömd liksom.

Jag skulle gissa att veterinärer ser olika på saker ibland. Sammtidigt om katten lider mycket - är det ju aldrig fel att avliva.

/h

har haft kontakt me 2 vetrinärer nu.. först gick jag till min lokala vetrinär men när inte han tyckte att han klarade av det så lämnade han övet till vetrinärhögskolan som i sin tur lämnade proverna till SLU.. han har gått ner från 6 till 4 kg så bra mår han inte.. det konstiga är att han äter som en häst.. tack för alla tips hörni!!

cool_adde skrev:
Jag tror inte att din humor passar just i den här tråden...
Jag tycker du ska respektera att man kan ha känslor för sina kära husdjur!
Det spelar ingen roll vilket djur man än måste avliva, det skär djupt i hjärtat

Jag är alvarlig. Jag hade tillgång till hagelbössa. Pang katten borta. den hann inte ens ana vad som var på gång. Och det är klart som fan att jag sörjer min katt. :kocko Men när en kastrerad han katt utan anledning börjar pissa inne så finns bara en utväg. :(

En hagel patron är i det närmaste gratis. En avlivning på klinik kostar 790 spänn. Och vem vet vad som händer i huvudet på katten när han får sprutan.
Mitt sätt gick iaf fort. Katten hann inte lida.

Palte skrev:
Ganska precis ett år sedan vår katt fick FIP. Men de var inte 100% säkra hos vetrinären... vänta lite och se. QUOTE]

jag har gjort det redan tycker jag.. han har vart dålig sen i höstas.. ja, inte dålig så men han har smalnat av så mycket..

Evil_Henke skrev:
han har gått ner från 6 till 4 kg så bra mår han inte.. det konstiga är att han äter som en häst.. tack för alla tips hörni!!

Du har inte bara glömt att avmaska då? Hoppas den blir bättre.

Jag hoppas att alla katter å hussar/mattar med sjuka katter får det bra, hur det än blir som.

Min katt som var nästan lika gammal som jag själv, dog för två år sen.
Jag grät så jag skakade, mitt hjärta skrek av sorg.

Han var med på pakethållaren när jag var liten och cyklade,
han satt på min häst's rygg i solen,
han låg i min säng varje natt,
"sympati"-nös när jag var förkyld,
åt allt som jag åt för han ansåg att "det Linn äter det är kattmat.."

Han älskade mig och jag älskade honom.
En sån katt hittar jag aldrig mer!

Sov gott Pelle, jag älskar dig :kär

längtar till jag får se dig igen i himmlen och känna din mjuka päls mot benen..

cool_adde skrev:
Jag tycker du ska respektera att man kan ha känslor för sina kära husdjur!
Det spelar ingen roll vilket djur man än måste avliva, det skär djupt i hjärtat

Inte för att jag inte skulle hålla med, men... :rolleyes:

Har själv hund, har bara haft den i 4 månader å blev mer eller mindre påtvingad å ha den ilag me min tjej som skaffade den eftersom vi bor ilag å e förlovade osv osv... :yoparty

På grund av mitt yrke, å att jag aldrig varit direkt fäst vid djur trodde jag aldrig jag skulle fastna för den lilla krabaten, men visst fan har jag gjort det... :)

Men, det jag vill komma till är att det är en viss skillnad på djur å djur...

kom du till mitt jobb så ska jag släppa in dig i ett bås med exempelvis en galt eller sugga så ska vi se hur länge du vill den ska leva mer... :fatta!
...en del oxar/kossor, svin/suggor osv har jag hunnit avliva, å inte kan jag säga att det skurit nått i hjärtat inte, men hunden min... de e en annan sak... :fakta

TL Johan skrev:
Jag är alvarlig. Jag hade tillgång till hagelbössa. Pang katten borta. den hann inte ens ana vad som var på gång. Och det är klart som fan att jag sörjer min katt. :kocko Men när en kastrerad han katt utan anledning börjar pissa inne så finns bara en utväg. :(

En hagel patron är i det närmaste gratis. En avlivning på klinik kostar 790 spänn. Och vem vet vad som händer i huvudet på katten när han får sprutan.
Mitt sätt gick iaf fort. Katten hann inte lida.
Jag får be om ursäkt för att jag trode det var ett skämt, men det var så grymt skrivet.
Dessutom så kanske katten inte är lika fin efter ett hagelskott. För det andra skulle jag aldrig klara att ta kol på min egen katt, där tar min mentala spärr stopp.
Sen det där med ekonomin, det kommer i andra eller tredje hand.

Ekonomi när det gäller ens katt. Vem bryr sig om hojen får stå parkerad ett år eller två, bara killen(min katt heter så) klarar sig.

Bingo skrev:
Ta det lugnt. Sådär har mina katter varit många gånger. De blir småsjuka och hängiga - precis som människor - utan att det är någon fara.

Har tagit det lungt nu i 1 1/2 vecka.

Fast idag har jag fått honom äta ordentligt. Mutade med tonfisk. Så han kanske är på bättrings vägen :)

Qwerty skrev:
Har tagit det lungt nu i 1 1/2 vecka.

Fast idag har jag fått honom äta ordentligt. Mutade med tonfisk. Så han kanske är på bättrings vägen :)
Fan vad skönt. Jag vet precis hur det känns när de börjar äta ordentligt igen. Man är ju på väg att gå upp i limningen innan.

Pratade med vetrinären nyss.. han tyckte att vi kunde skjuta på det några dagar.. han skulle ringa in till vetrinärhögskolan och höra sej för mer om proverna och så.. så några dagar till får min Raggsocka leva iaf.. skönt att se vilken respons man kunde få på en sån här grej!! heder till er alla!!

//Henke

Evil_Henke skrev:
Pratade med vetrinären nyss.. han tyckte att vi kunde skjuta på det några dagar.. han skulle ringa in till vetrinärhögskolan och höra sej för mer om proverna och så.. så några dagar till får min Raggsocka leva iaf.. skönt att se vilken respons man kunde få på en sån här grej!! heder till er alla!!

//Henke
Jag vet inte så mycket om sjukdomen men för min katt var det ett väldigt snabbt förlopp. det tog under en vecka från det vi märkte att hon inte mådde bra tills det var över. Jag vet som sagt inget om sjukdomen och vill inte inge några förhoppningar men din katts sjukdomsförlopp är väldigt annorlunda. Jag håller tummarna för att testerna utfaller väl.

Bingo skrev:
Jag vet inte så mycket om sjukdomen men för min katt var det ett väldigt snabbt förlopp. det tog under en vecka från det vi märkte att hon inte mådde bra tills det var över. Jag vet som sagt inget om sjukdomen och vill inte inge några förhoppningar men din katts sjukdomsförlopp är väldigt annorlunda. Jag håller tummarna för att testerna utfaller väl.

enligt vad jag förstått finns det 2 sorters FIP.. en som är väldigt aggresiv och en som e långsam.. tack än en gång!

Fy fan, så rädd att nåt sånt ska hända min Voxifera. Har haft henne i 8 månader men kan inte tänka mej att vara utan henne. Var utan henne i 2½ vecka när jag var i Thailand, trodde jag skulle gå sönder av saknad bara då!

Finns det några speciella symptom om katten drabbats av FIP?? Och drabbar det Alla sorters katter? :(

Beklagar med katten, Fick sjävl avliva min förra pga någon sjukdom och därmed även viktminskning. Man saknar dem verkligen. Får hoppas Marge mår bra ett par år till iallafall (min nuvarande katt)

*/ ?>
Nyheter
Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Back