Avlivning..

Stackars dig! FIP som är så ovanligt, och otrevligt. Jag lider med dig! Jag får ont i hjärtat av att bara tänka på att det skulle vara min älskling som drabbats.

FIP är en sjukdom som är jävligt meckig att diagnostisera. Helt kort så kan jag berätta att det är FeCV (Felint coronavirus) som av olika (okända) anledningar muterar till FIP- varianten (Felin Infektiös Peretonit). FIP-viruset smittar i sig inte, det är FeCV, vilket är ett vanligt virus hos katt. FIP förekommer i två former. Våt och torr. Vilken form katten får beror helt på hur dess immunförsvar reagerar på det muterade viruset. Eftersom viruset är muterat finns det inga tester som påvisar det direkt, utan man får gå på 'indirekt bevisning'.

Last edited:
TL Johan skrev:
Jag är alvarlig. Jag hade tillgång till hagelbössa. Pang katten borta. den hann inte ens ana vad som var på gång. Och det är klart som fan att jag sörjer min katt. :kocko Men när en kastrerad han katt utan anledning börjar pissa inne så finns bara en utväg. :(

En hagel patron är i det närmaste gratis. En avlivning på klinik kostar 790 spänn. Och vem vet vad som händer i huvudet på katten när han får sprutan.
Mitt sätt gick iaf fort. Katten hann inte lida.

Har en bekant som bad en "Duktig jägare" ta hand om avlivningen
när det var klart var allt frid å fröjd, tills katten kom hem med bortskjutet
fram ben, och sargat huvud!

Så tänk lite innan nån "Jag ärRambo typ" erbjuder sej att lösa det hela.

Sen vad jag vet får djur som ska avlivas lugnade innan den sista sprutan!

Det är värt att kosta på sitt djur en spruta. Det är ingen cirkus på kliniken vid avlivning och den sker så stress-och smärtfritt för djuret som bara möjligt. spruta-hemma-alternativet, om det finns möjlighet, är ju ännu bättre.

Djuret sövs först och får sedan avlivninglösning injicerat. De dör i sömnen. Det är värst för ägaren. (Jag har inte riktigt lyckats klura ut hur jag skall klara mig igenom detta arbetsmoment utan att gråta... Jag är sååå blödig. :( )

minns när vi skulle avliva vår hund som vi haft sen han var valp. en golden r., blev 13 år gammal

det var tungt

Det är riktigt tungt att avliva ens husdjur, de står en väldigt nära. Nått som var otroligt tungt var när vi avlivade var första hund Ninni och så hade vi Rocky. Rocky gick runt här i huset och letade efter Ninni och gnylade :( Tog även ett litet tag innan han blev sitt rätta jag.

Mr.Dna skrev:
Finns det några speciella symptom om katten drabbats av FIP?? Och drabbar det Alla sorters katter? :(

nu är jag för trött för att minnas vad det finns för olika symptom men feber och diarre är 2 iaf.. det är också vanligast bland raskatter..

Flamma77: studerar du på ultuna?

Usch vad tråkigt :( Det är fruktansvärt jobbigt när man måste fatta ett sådant beslut. Men om det är bäst för kissen så finns det inte mycket annat att göra :(

TL Johan skrev:
Jag är alvarlig. Jag hade tillgång till hagelbössa. Pang katten borta. den hann inte ens ana vad som var på gång. Och det är klart som fan att jag sörjer min katt. :kocko Men när en kastrerad han katt utan anledning börjar pissa inne så finns bara en utväg. :(

En hagel patron är i det närmaste gratis. En avlivning på klinik kostar 790 spänn. Och vem vet vad som händer i huvudet på katten när han får sprutan.
Mitt sätt gick iaf fort. Katten hann inte lida.

Tänker du göra samma sak med ditt barn om han/hon råkar skita på sig vid 5-6 års åldern "jag menar det e ju inte bra då finns det väl bara en utgång...PANG"..
:kocko passar bättre på dig !

// TOK :fyllisar

Flamma77 skrev:
Det gör hon. Finns bara en vererinärutbildning i Sverige. :)

åh fan.. där ser man.. orsaket till att jag undrar är att det var en student som hade hand om min katt där och hon sa att vi skulle höras av denna vecka men dom har väl sportlov eller!?

TokJohan skrev:
Tänker du göra samma sak med ditt barn om han/hon råkar skita på sig vid 5-6 års åldern "jag menar det e ju inte bra då finns det väl bara en utgång...PANG"..
:kocko passar bättre på dig !

// TOK :fyllisar

Du kanske tycker det är trevligt att sätta dig ner i tevesoffan och känna stanken av kattpiss. Och sedan när du reser dig upp så luktar hela du kattpiss. Ja vi har ju alla våra böjelser. Min är dock inte att stinka kattpiss.

Bara en liten fråga hur fan lär man en gammal (7år)tidigare rumsren kastrerad hankatt att börja gå på låda igen. Jag älskade verkligen min Katt. Men jag vill inte ha en pissvåt soffa. Skulle min andra katt börja göra lika dant så går den samma öde tillmötes

Och din jämförelse med min dotter var enbart osmaklig. :kocko Barn pissar på sig! Inte 7år gamla katter!

Här kommer lite före och efterbilder på katten tråden handlar om..
Nu är katten rakad så han ser ju extra smal ut..

Bifogat

• HassanB_orig.jpg
    HassanB_orig.jpg
    15.6 KB · Visningar: 63
  • Hassan.JPG
    Hassan.JPG
    98.6 KB · Visningar: 79
  • Hassan2.JPG
    Hassan2.JPG
    102.5 KB · Visningar: 85
TL Johan skrev:
Bara en liten fråga hur fan lär man en gammal (7år)tidigare rumsren kastrerad hankatt att börja gå på låda igen. Jag älskade verkligen min Katt. Men jag vill inte ha en pissvåt soffa. Skulle min andra katt börja göra lika dant så går den samma öde tillmötes

Det kan ha varit urinvägsinfektion. Eller att den var missnöjd med något i sin omgivning.(protestkissning) Det är lämpligt att utreda om det finns några fysiska orsaker bakom. Om inte så får man göra som med kattungar, gör om gör rätt. Ex. stänga in katten på ett begränsat utrymme med tillgång till låda ett tag.
Man skall heller inte underskatta ett allvarligt snack näsa mot nos. De fattar väldigt mycket mer än man tror... (nej, jag skojar inte...)

Funkar det ändå inte så har man tyvärr inte så många fler alternativ än omplacering till annat boende eller avlivning. Kattpiss i möblerna är INTE roligt.

Evil_Henke skrev:
åh fan.. där ser man.. orsaket till att jag undrar är att det var en student som hade hand om min katt där och hon sa att vi skulle höras av denna vecka men dom har väl sportlov eller!?

De studenter som har "kliniksnurran" (Åk 4 och 5) har nog inte ledigt annat än helgdagarna. Det är bara vi "yngre" som har fått "påsklov" på så sätt att vi inte har några föreläsningar denna vecka. Jag tror nog du hör av henne.

Last edited:
min första katt fick jag av mamma när jag var liten. Henne fick vi avliva då hon var 18 eller 19 år gammal. Jag minns inte så mycket utav det för jag var så pass liten fortfarande.
Sen skulle vi skaffa en kattunge, men just den som blev min hade blue baby [ett hål i hjärtat] så den fick vi avliva på en gång, jag var så ledsen då att jag inte ens förmådde mig att klappa på henne en sista gång.

Nu har vi haft våra två söta katter i 9 år. Dom är så otroligt mysiga och jag skulle må fruktansvärt dåligt ifall dom skulle lämna oss.
Ena kissen har redan varit hos vetrinären några gånger. Han liksom böjer sig ner mot golvet och hostar/nyser. Låter riktigt otäckt och han gör det rätt ofta.

Dom som aldrig haft husdjur förstår inte den saknaden man kan känna.

Evil_Henke skrev:
har haft kontakt me 2 vetrinärer nu.. först gick jag till min lokala vetrinär men när inte han tyckte att han klarade av det så lämnade han övet till vetrinärhögskolan som i sin tur lämnade proverna till SLU.. han har gått ner från 6 till 4 kg så bra mår han inte.. det konstiga är att han äter som en häst.. tack för alla tips hörni!!

Katten kanske har mask... :rolleyes:

DoJJaN skrev:
Katten kanske har mask... :rolleyes:

Tänk om det vore så enkelt! :)

Fast mask är väldigt ovanligt på innekatter. Dessutom så brukar man vid så massiva maskangrepp som krävs för avmagring av den storleken se maskar i avföringen eller masksegment runt analöppningen. Dessutom blir pälsen i dålig kondition och djuret brukar bli bukigt.
Skicka träckprov till SVA... så letar de och räknar maskägg från rund- och bandmask.

Jaha då har besöket hos doktorn tagit slut. 2,5h tog det. Pga att Killen tyckte om att bråka med dom. Felet var att han var uttorkad och därför åt han inte, eller drack för den delen med. 2200:- pistoler kostade hela kalaset, tur att katten bråka med dom så man fick lite valuta för pengarna. Blodprov, sövning och dropp. Påsen med vätska var ju lika stor som Killen så han blev riktigt uppsvullen efter besöket.

Ja ja med lite pencilin och nått annat jag fick med mej från apoteket så ska han bli helt kalas igen. :) :) :)

Nu är jag glad igen.

Qwerty skrev:
Jaha då har besöket hos doktorn tagit slut. 2,5h tog det. Pga att Killen tyckte om att bråka med dom. Felet var att han var uttorkad och därför åt han inte, eller drack för den delen med. 2200:- pistoler kostade hela kalaset, tur att katten bråka med dom så man fick lite valuta för pengarna. Blodprov, sövning och dropp. Påsen med vätska var ju lika stor som Killen så han blev riktigt uppsvullen efter besöket.

Ja ja med lite pencilin och nått annat jag fick med mej från apoteket så ska han bli helt kalas igen. :) :) :)

Nu är jag glad igen.

skönt att det gick vägen med din misse!! :tummenupp

Qwerty skrev:

Nu är jag glad igen.
Se där, skönt :tummenupp

Qwerty skrev:

Nu är jag glad igen.

Så du menar alltså att dina underbara katt överlever?

*/ ?>
Nyheter
Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Back