Avlagring i bromsvätska

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR
Bytte bromsvätska i hojen idag. S1000RR-19 med 350mil på mätaren (jag vet…).

Vätskan såg inte bra ut och både fram- och bak-behållare hade en hårdvax-liknande avlagring i botten. Hojen har körts lugnt, så inte många värmecykler. Den står även i varmgarage, så vätskan borde inte sugit åt sig särskilt mycket fukt.

Visst borde jag bytt vätskan tidigare, men samtidigt har jag aldrig sett bromsvätska degradera på samma sätt tidigare.

Någon som sett något liknande? Varför hände detta?

e59cc9526260ed92608243924681983d.jpg

9150d3e71f2c1ef5cf4bcea84faca87e.jpg

Kanske uppåt åtta år gammal, tack vare att den stått varmt är den inte ännu mörkare.

Nu kanske det beror på vilken typ av bromsvätska du hade, men det har absolut kunnat se värre ut…

Kör snyggt!

Kanske uppåt åtta år gammal, tack vare att den stått varmt är den inte ännu mörkare.

Nu kanske det beror på vilken typ av bromsvätska du hade, men det har absolut kunnat se värre ut…

Kör snyggt!

Visst är den gammal, och jag borde bytt den tidigare, men jag har sett 20 år gammal bromsvätska utan denna typ av avlagringar.

Färgen ser ut som förväntat, men vätskan borde inte fälla på det sättet. Ser snarare ut som om det blandats Dot4 och Dot5, eller någon annan förorening funnits i systemet från fabrik.

Vet du att ”vaxet” bara finns i behållarna?

Nej, men förutom missfärgningen så finns det inga tecken på att det skulle finnas avlagringar i resten av systemet.

Efter lite googlande, så kan detta tydligen bero på fukt i systemet. Isf är det oftast begränsat till behållarna eftersom det är där fukten kommer in.

Tätningarna såg dock hela ut.

Jag renoverade bromsarna på min R100RS -78 som stått 13 år i ett kallförråd. Där var det som kristalliserad gucka i botten på huvudbromscylindrarna både fram och bak. Fick ta isär allt och byta packningar samt smärgla kolven innan det löpte fint igen. (Eller om det ingick en ny i repsatsen?)

Kör snyggt!

Och jag som nojade över att jag senast bytte efter 3 istället för rekommenderade 2 år 😅

Med tanke på att bromsvätska är väldigt reaktiv när det drar åt sig fukt från luften och att det över tid alltid läcker in en mycket liten mängd luft antar jag att det bara är en tidsfråga innan man får någon slags påverkan. Det vanliga brukar ju vara att man får en mjölkaktig vätska, men om jag skall spekulera känns det inte orimligt att en sådan grumling över tid ger någon slags fällning, ungefär som på dina bilder, i synnerhet om hojen knappt körs.

Låter ju märkligt om BMW skulle blanda DOT4 och DOT5 i fabrik, med tanke på att det är en så uppenbar big no-no. Används ens silikonbaserade bromsvätskor som DOT5 i någon av BMW:s hojar? Själv har jag på min S1000R kört med DOT 5.1 på mina senaste byten då den skall vara kompatibel med DOT 4 som hojen sägs vara levererad med från fabrik, båda glykolbaserade. Men visst, uppfuckningar kan ju ske i även den bästa av produktionsprocesser.

Men den stora frågan är hur bromsvätskans egenskaper påverkats i ditt fall, innan kanske det ens blev synligt?

Och jag som nojade över att jag senast bytte efter 3 istället för rekommenderade 2 år

Med tanke på att bromsvätska är väldigt reaktiv när det drar åt sig fukt från luften och att det över tid alltid läcker in en mycket liten mängd luft antar jag att det bara är en tidsfråga innan man får någon slags påverkan. Det vanliga brukar ju vara att man får en mjölkaktig vätska, men om jag skall spekulera känns det inte orimligt att en sådan grumling över tid ger någon slags fällning, ungefär som på dina bilder, i synnerhet om hojen knappt körs.

Låter ju märkligt om BMW skulle blanda DOT4 och DOT5 i fabrik, med tanke på att det är en så uppenbar big no-no. Används ens silikonbaserade bromsvätskor som DOT5 i någon av BMW:s hojar? Själv har jag på min S1000R kört med DOT 5.1 på mina senaste byten då den skall vara kompatibel med DOT 4 som hojen sägs vara levererad med från fabrik, båda glykolbaserade. Men visst, uppfuckningar kan ju ske i även den bästa av produktionsprocesser.

Men den stora frågan är hur bromsvätskans egenskaper påverkats i ditt fall, innan kanske det ens blev synligt?

Ja, ingen tvekan om att jag borde bytt för länge sedan. Jag skyller på att jag bor utomlands och inte kört den på 3 år…

Men, jag har en GS-911, så jag sköljer ABS-pumpen och flushar systemet igen imorgon för säkerhets skull.

Snackade med lokala hojbutiken häromdagen - blir nog till att sälja hojen genom dem. Känns onödigt att ha den ståendes.

Ja, ingen tvekan om att jag borde bytt för länge sedan. Jag skyller på att jag bor utomlands och inte kört den på 3 år…

Men, jag har en GS-911, så jag sköljer ABS-pumpen och flushar systemet igen imorgon för säkerhets skull.

Snackade med lokala hojbutiken häromdagen - blir nog till att sälja hojen genom dem. Känns onödigt att ha den ståendes.
Känns som en dålig lösning att sälja utan att ha uttömt alla möjligheter till att köra mer. Om du nu kör för lite med denna hojen, byt hoj, praktiska förutsättningar eller sinnesstämning så du kör mer. Jag tror inte du har ett bromsvätskeproblem, jag tror du har ett köra för lite-problem 😉

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D