Avlägsna klisterrester från lack

Rohdin

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2006
Hoj
Suzuki GS1000e -79
Jag har en lite fråga angående borttagning av klisterrester efter några riktigt fula hemsnickrade repskydd på tanken och under passagerardynan. Någon typ av mjuka självhäftande kuddar som man självklart helst blir av med. Vad tror ni är bäst att använda? T-sprit och liknande brukar sällan fungera spec bra tycker jag.

Tacksam för svar /Edvin

Rohdin skrev:
2272032 Jag har en lite fråga angående borttagning av klisterrester efter några riktigt fula hemsnickrade repskydd på tanken och under passagerardynan. Någon typ av mjuka självhäftande kuddar som man självklart helst blir av med. Vad tror ni är bäst att använda? T-sprit och liknande brukar sällan fungera spec bra tycker jag.

Tacksam för svar /Edvin

Jag har använt startspray, ganska kallt om fingrarna men funkar ok.

.

Jag brukar ta det tunga artilleriet direkt. Cellulosaförtunning klarar allt ! Sen är det bara att polera upp ytan lite lätt med ngt bra polermedel , typ Autosmarts "mirror image" , så har du ett klockrent resultat ! :tummenupp

Högtryckstvätt med varmvatten, men då får inte lacken vara nåt hemlackat för då åker den med.

Thinner/förtunning brukar jag använda funkar dock endast på "riktig" lack

Många bud!

Många olika bud här... måste vara skonsamt mot lacken =) vad är gelsol?

Rohdin skrev:
2272077 Många olika bud här... måste vara skonsamt mot lacken =) vad är gelsol?

hmm läste lite snabbt och läste gasol.. de e inte skonsamt mot lacken..
dax att sova känner jag...

Ja det är som satan med klåpare, att folk inte kan göra saker ordentligt från början. Jag får kanske testa mig fram. börja med något skonsamt och jobba mig upp mot de tunga grejerna. Eller så blandar man bara allt man kan hitta och hoppas på det bästa

Rohdin skrev:
2272032 Jag har en lite fråga angående borttagning av klisterrester efter några riktigt fula hemsnickrade repskydd på tanken och under passagerardynan. Någon typ av mjuka självhäftande kuddar som man självklart helst blir av med. Vad tror ni är bäst att använda? T-sprit och liknande brukar sällan fungera spec bra tycker jag.

Tacksam för svar /Edvin

Det bästa för lacken och ändå få bort klister å skit är ............håll i dig nu.....

sårtvätt ja helt vanlig sårtvätt som man tvättar sår med lycka till :tummenupp

man får inte ha på gelsol för länge räcker typ me 10 sek sen förvinner det..vi använder der på jobbet asgrymt

Rohdin skrev:
2272106 Ja det är som satan med klåpare, att folk inte kan göra saker ordentligt från början. Jag får kanske testa mig fram. börja med något skonsamt och jobba mig upp mot de tunga grejerna. Eller så blandar man bara allt man kan hitta och hoppas på det bästa

Ja, testa på nån liten gömd yta under sadeln eller nåtsånt så ser du ju vad lacken tål.
Men som sagt, bensin vet jag funkar för att ta bort klisterrester.

Tack för alla svar, finns gott om tid att testa under helgen då hojen är avställd och obesiktad (ska försöka mig på en drive in imorgon dock)
Man är ju ivrig att komma ut på vägarna, med eller utan klisterlappar =)

Det bästa finner du bl a på Biltema, heter LABEL OFF. Använder detta då vi arbetar med skyltar dvs tar bort klisterrester bl a,Kanonbra medel. :)

Rohdin skrev:

Tacksam för svar /Edvin

johnsilver skrev:
2272134 Det bästa finner du bl a på Biltema, heter LABEL OFF. Använder detta då vi arbetar med skyltar dvs tar bort klisterrester bl a,Kanonbra medel. :)

det låter ju intressant, ska försöka jaga rätt på en flaska sådant. Är ny här på forumet och gillar verkligen hur hjälpsamma alla är! underbart =)

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph