Avgastemperaturmätare eller knacksensor

-Anders-

Teamchef
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
KTM 65/85
Jag skulle vilja utrusta min RS125 med någon mätutrustning för att under körning se så att jag inte har bestyckat helt galet och det verkar som att en knacksensor eller en avgastempmätare är det som funkar.

Jag började leta efter en knacksensor, men det jag hittar är inte direkt gratis. HRC-logger kan väl inte vara det enda som finns?

Jag har också utan större framgång försökt hitta en avgastempmätare. Det finns någon som kanske kan användas på http://www.sagitta.se/humatutr.html men det känns föga racemässigt och det är nog tveksamt om det ens fungerar.

Det är ju såklart ännu dyrare om det ska haverera i tid och otid, men finns det inte något alternativför att kontrollera bestyckningen under körning som inte kostar 5-7 tusen?

Hondas det-sensor. Inte särskilt dyr för en cylinder heller, går nog att hitta beg också.

Du kan köra med bara knacksensorn om du vill men fördelen att använda den ihop med loggern är att du då kan se hur mycket det spikade vid respektive varvtal och trottelpåslag. Det är då du får riktig hjälp med bestyckningen.

Det är väldigt lätt hänt att du blåser en cylinder direkt om du går åt fel håll för mycket ihop med felaktig körteknik. Det kommer att kosta mer än utrustningen och är en mycket tråkigare utgift. Det här är ju en investering.

Alternativet är att köra fullt och döda motorn, rulla in och kolla tändstiftets färg. Du kan också kika på förbränningsrummet. Detta bygger på att du alltid kör med samma bensin och olja. Du kommer att få lyfta på toppen betydligt mer och har du gjort fel vet du ju ändå inte det förrän efteråt och skadan kan redan vara skedd. När prylarna börjar bli slitna så går det mycket fortare utför sedan.

Kolla med Nordgren om han har begagnat, annars kommer du att upptäcka att du sparar in mycket mer än så på däck så du har råd att köpa roliga teknikprylar. :D

Last edited:
Tack för snabbt svar!
OK, någon som vet om http://www.sp125racing.com/DetonationCounter.htm funkar bra? Verkar ligga på ca 2000:- inkl moms om jag räknar rätt.

Känner inte till någon som har den. Att bara ha en lampa kan ju rädda dig om det är något allvarligt fel så att du kan slå av och köra in eller tala om för dig om det är farliga spikningar i slutet av rakan eller ofarliga ut ur kurvor på halvgas.

Men det är också normalt med ett visst antal spikningar per km om motorn är bestyckad korrekt och det går inte att veta det utan att ha en räknare. Den där verkade dock gå att bygga ut med räknare och koppla till logger om man vill så det verkar ju bra.

Verkade krångligt med givaren, Hondas är bara en ring att trä runt tändstiftsgängan.

Last edited:
Fast Hondas kostar flis. Ny på roteg.nl för 825 euro eller beggad från Tokyo för 500 dollar (ebay). Lite väl mycket att skicka iväg till någon okänd japan och dessutom dyrare än en ny från sp125racing inklusive räknare.

Hade du köpt min hoj hade du fått en hoj med det redan monterat på :7peta
Men du föll väl för kolfiberblinget...;)

Det hade jag också gjort om inte Christofer hade köpt den före mig. :) Den är Schnygg..

Fast jag har numera en hoj som är dubbelt så snygg (2 cylindrar).

Men om jag ska rekommendera något så är det en detonationssensor, jag hade grymt mycket nytta av den och att kunna köra utan att oroa sig hela tiden för kolven ska titta ut är värt mycket.

Last edited:
KTM har en dualband knacksensor som tillval till sina hojar. En sån hade varit bra som en basic indikator. Lite bättre än HRC's. Men vet inte priset på den.

Men håller med om det-sensor före en temp-sensor.

Ska man kolla ekonomiskt på det så trotts att det-sensorn är dyrare i inköp så tror jag att den har en mindre värdeminskning sen när man inte behöver den längre.

Last edited:
Last edited:
Det verkar som att en HRC detonation counter ar det som galler. Var koper man dem bast, roteg.nl?

Ingen som vill salja en beggad?

Det verkar som att en HRC detonation counter ar det som galler. Var koper man dem bast, roteg.nl?

Är det för enkelt att koppla in en bredbandslambda? Varför gör ingen det om det nu är bestyckning ni vill veta om den är rätt.

Det handlar om tvåtaktare; funkar inte med mätare som mäter syrehalten i avgaserna eftersom att stora mängder oförbrännt syre lämnar cylindern under spolfasen.

http://www.tsrworldwide.com/ :tummenupp

Funkar kanon. Glöm inte tull och moms tillkommer på priset.
Tyvärr är yenen lite dyr just nu.

Sen har du Henrik Nordgren också. Kanske han har nå´t som ligger.

http://www.tsrworldwide.com/ :tummenupp

Funkar kanon. Glöm inte tull och moms tillkommer på priset.
Tyvärr är yenen lite dyr just nu.

Sen har du Henrik Nordgren också. Kanske han har nå´t som ligger.

Tack för det. Funkar den direkt eller måste man kalibrera den?

Det hade jag också gjort om inte Christofer hade köpt den före mig. :) Den är Schnygg..

Fast jag har numera en hoj som är dubbelt så snygg (2 cylindrar).

Jaa, jag tror att 250 är mycket roligare, men jag tänkte lära mig krypa först :)

Last edited:
Tack för det. Funkar den direkt eller måste man kalibrera den?
..

HRC´s det-sensor har alla samma inställning på filtret på hur kraftiga detonationer den börjar räkna ifrån. Plug & play. Bara koppla in och köra. Räcker för normal förare som vill veta hur rätt man ligger. Mera kompicerade avläsningar blir för snurrigt för nybörjare. :)

Går att mäta lambda på tvåtakt också, men sensorerna håller inte någon längre tid.
Nu minns jag inte priserna från "förr", men 8kkr för encylindrig detsensor låter dyrt? Är det med loggern kanske?

Nu minns jag inte priserna från "förr", men 8kkr för encylindrig detsensor låter dyrt? Är det med loggern kanske?

65500 Yen (tsrworldwide.com) är ungefär 6500 SEK med dagens växelkurs. 25% moms och 6% tull om jag minns rätt. Det blir ca 8600 SEK. Jag har inte räknat med frakten men den känns försumbar i sammanhanget. Begagnat känns som ett intressant alternativ, men det verkar inte vara lätt att hitta någon.

Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!