Avgastemperaturmätare eller knacksensor

Går att mäta lambda på tvåtakt också, men sensorerna håller inte någon längre tid.
Nu minns jag inte priserna från "förr", men 8kkr för encylindrig detsensor låter dyrt? Är det med loggern kanske?

Hur funkar det? Jag menar en lambdasensor mäter ju mängden O2 i avgaserna men med lamda=1 i insuget kommer det fortfarande finnas en massa O2 i avgaserna eftersom motorn spottar ur sig oförbrända gaser så att lamdasensorn borde då visa högre lambda än vad det verkligen är i cylindern.

Hur funkar det? Jag menar en lambdasensor mäter ju mängden O2 i avgaserna men med lamda=1 i insuget kommer det fortfarande finnas en massa O2 i avgaserna eftersom motorn spottar ur sig oförbrända gaser så att lamdasensorn borde då visa högre lambda än vad det verkligen är i cylindern.

Det finns rätt stor mängd oförbrända gaser även i en fyrtaktare..
Problemet med lambda-sensor i en tvåtaktare enligt dem som kört dem, är att de slutar fungera rätt omgående eftersom de inte mår bra av oljedimman.

Du lär inte hitta något på Blocket.

Flera har angett Henrik Nordgren som en tänkbar innehavare av begagnade delar, har du försökt att kontakta honom?

Här är ett specialforum om du inte hittat det ännu: http://www.two-strokes.com

Nej, det var inte Blocket jag tankte pa. Jag har kollat Ebay de senaste manaderna och jag har kollat med Axxexs, men ska kolla det forum du namner, tack for det :tummenupp

borde inte dessa gå att bygga själv? jag byggde en smalbandslambdamätare förra veckan och det var inte speciellt svårt

borde inte dessa gå att bygga själv? jag byggde en smalbandslambdamätare förra veckan och det var inte speciellt svårt

Jodå, busenkelt om du kan elektronik.

I stora drag mät knackningars akustiska utseende vid olika varvtal, tillverka sedan ett lämpligt filter så du inte får in annat skräp. Förstärk pulserna tillräckligt mycket så en pulsräknare kan fånga dem.
Programmera en microprocessor att räkna pulser (spikningar) över tid och antingen koppla detta till en dator för att få ut informationen eller fixa en display.

Bonusvarianten gör flera register så du vet vid vilka varvtal och vid vilken trottel spikningar sker. I denna logger kan du likväl logga farten, avgastempen och visa varvtider också.

Gör kretskort, bygg in i lämplig låda och var nöjd.

Jodå, busenkelt om du kan elektronik.

I stora drag mät knackningars akustiska utseende vid olika varvtal, tillverka sedan ett lämpligt filter så du inte får in annat skräp. Förstärk pulserna tillräckligt mycket så en pulsräknare kan fånga dem.
Programmera en microprocessor att räkna pulser (spikningar) över tid och antingen koppla detta till en dator för att få ut informationen eller fixa en display.

Bonusvarianten gör flera register så du vet vid vilka varvtal och vid vilken trottel spikningar sker. I denna logger kan du likväl logga farten, avgastempen och visa varvtider också.

Gör kretskort, bygg in i lämplig låda och var nöjd.

Jo jag vet detta, tänkte mer på en enklare analog lösning som en lampa som lyser när det knackar.

Läste lite om ämnet igår, det bästa ska tydligen vara att koppla sensorn via en förstärkare till ett par hörlurar, så att man hör knackningarna

Jo jag vet detta, tänkte mer på en enklare analog lösning som en lampa som lyser när det knackar.

Läste lite om ämnet igår, det bästa ska tydligen vara att koppla sensorn via en förstärkare till ett par hörlurar, så att man hör knackningarna

Och när du är klar med bra hörsnäckor i hjälmen osv, så har det säkert kostat mer än vad en org Honda logger kostar och som man vet fungerar.

Problemet då är ska den lysa vid första spikningen eller först när de kommer tillräckligt tätt för att det ska vara farligt?

Ska du få det bra fungerande så ramlar du tillbaka på receptet jag skrev, men en lampa istället.

Men skippa detonationssensorn, kör med en avgastempgivare och logger. Det fungerar perfekt också och när man lärt sig vad för siffror kan man enkelt justera in förgasarna över hela registeret och olika trottelöppningar.

Problemet då är ska den lysa vid första spikningen eller först när de kommer tillräckligt tätt för att det ska vara farligt?

Ska du få det bra fungerande så ramlar du tillbaka på receptet jag skrev, men en lampa istället.

Men skippa detonationssensorn, kör med en avgastempgivare och logger. Det fungerar perfekt också och när man lärt sig vad för siffror kan man enkelt justera in förgasarna över hela registeret och olika trottelöppningar.

Finns det avgastempgivare som håller för tvåtaktare? Tänkte att dessa kanske kläggar igen?

Finns det avgastempgivare som håller för tvåtaktare? Tänkte att dessa kanske kläggar igen?

Nej då. En tempgivare är mest känslig för för hög temp, dvs att hela proben smälter ned eller vibrerar av. Jag har tipsat dig om två 2T-system längre upp i tråden dessutom. Men Rolle vet säkert fler system.

Här är det vanligaste systemen som används på Rotaxtvåtaktare i ultralätta flygplan. Westach. Det är ett enklare system av pyrometertyp. Ingen loggning.

http://www.westach.com/

Här är exempel på vanliga givare och mätare av samma märke för expansionskammarmontage.

http://www.ultralightnews.ca/egt/index.html

Men RolleRotax kan säkert ännu bättre system.

Nej då. En tempgivare är mest känslig för för hög temp, dvs att hela proben smälter ned eller vibrerar av. Jag har tipsat dig om två 2T-system längre upp i tråden dessutom. Men Rolle vet säkert fler system.

Oj jag skrev utan att tänka. Nu har jag inget behov av dessa tillbehör, jag ville mest veta vad som fungerar och hur :tummenupp

Digatron är utmärkta om man vill ha EGT mätning. Detsensor är det vi föredrar inom RR men bla kartingfolket är ju rätt kåta på EGT/CHT mätning och de trimmar ju också 2-t till bristningsgränsen så med lite vana är det säkert lika bra.

Skulle du lyckas klegga igen en tempgivare har du grava bestyckningsfel och kleggar igen stiften på högst 10 minuters driftstid.

Westach har hållbara givare, dock lite stora och klumpiga. Kör med AIM logger och givare och förutom 2 givare som (av åtta) som nästan direkt dog och ersattes har de flesta givarna använts i 4 år ~ 400mil utan problem.

Okej då är jag med. Vad brukar avgastempen ligga på?

Det beror på hur vågad du har råd att vara men en bit över 600C bör man stanna om du inte skall elda kolvar i allt för stor utsträckning. Betänk dock att sensorplacering har stor betydelse på vad du får för värden....

Jag ska sälja min AIM med 1 st avgastemplogger, ge mig några dagar att samla ihop allt och hitta på ett pris bara!

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman