avgasspjäll r1 ??

PJannesson

Medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yz 450
monterade ner avgassystemet på hojen för ett tag sen och upptäkte att det sitter ett spjäll strax innan kollektorn
vad har det för syfte ??
gör det någon skillnad effektmässigt om man bygger om så man har 4-2-1 istället för gjutjärns klumpen ??
och slutligen vad säger SBP om en sådan om byggnad ??

mvh Per

ett spjäll? Du menar EXUP mekanismen? Har du helsystem försvinner denna Exup grej ändå.

Nu är ju inte jag nån Yamaha expert men EXUP ska ge olika motstånd vid olika varvtal för optimal effekt!
Tar du bort den på ditt orginal rör så går den nog sämre!
Sätter du dit ett helsystem exempelvis Yoshimura så är den inte med längre.
Ett helsystem har bättre venturi än ett orginal (vanligtvis) Och ger då bättre effekt!
Men jämfört med EXUP så kan man få en svacka i effektregistret eftersom denna mojäng ska motverka det!
SBP har inget att säga om just EXUP spjället för det har ingen funktion i avgasrenande syfte.

Låter rimligt va? :banana

Skillnaden är att om du monterar ett annat system utan denna ventil får du mer på toppen, men förlorar bottendrag. På bana kan det löna sig men på gata vete tusan :gnissla

man måste även lura hojen att exupen sitter kvar, annars får man en varvräknare som fladdrar runt o varnar hela tiden.
SBP bryr sig bara om ljudnivån, och faktiskt blir hojen betydligt ljudligare utan exupen.
Åker duy bana och kör på höga varv mest hela tiden är det nog idé med ett helsystem, annars kan du strunta i det tycker jag.

konstigt?? Jag tappade inget i mellan registret. snarare tvärtom ligger mellan
3-5 hk på bakhjulet över, från 3500. Där startade nämligen kurvan på bänkkörningen. Och vridet ligger oxså över.

exup

ja det kam man nog säga!, Killen som bänkade fattade inte vad det var för skillnad på Acra "race" mot "evolution". Nu vet vi!

med låga varv menas här 4000 och ner och precis som mrr1 sa så är det mer efekt från 3,5-4 och upp. det är i dragläge/kärringstopp varingszonen som efekten uteblir. BORT MED SKITEN! :tummenupp

Men ärligt nu hur ofta går man under 3000 varv på bana eller annars.
(ska köra mycket bana själv i år).

Med stånkan då eller? :D Ja jag bromsade i samma bänk, Och kurvan börjar inte förrens vid 3.500 varv så jag vet inte vad man losar därunder.
Inte bryr jag mig heller för ändå gången jag ligger där är när man fiser på 6:an
på E22:an

Last edited:
skillnad acra evo mot race är att evo är gjort helt i titan. Därav det fina priset.
sedan jämförde vi med tidigare hojar med acra Race. Dom hade inte samma fina kurva från botten.

Om en "EXUP" ger mer effekt låg/mellan varvs registret - varför har då ingen 600 eller 750 denna mirakelventil monterad ?? Ta bort den !!

Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP