Avgassmällar

AndersIvar

Medlem
Gick med
27 Apr 2005
Ort
GBG
Hoj
GSX-R 1000
Förbannat fräck med avgassmällar när man släpper av på rullen på ångbåten. Men varför? Varför gör den på detta viset? Hur kan jag bli av med det? Först var det bara när jag snabbt gick ner från höga varv men nu kommer det även när jag släpper av från lägre varv. Hilfe!
 
Akn78 skrev:
Förbannat fräck med avgassmällar när man släpper av på rullen på ångbåten. Men varför? Varför gör den på detta viset? Hur kan jag bli av med det? Först var det bara när jag snabbt gick ner från höga varv men nu kommer det även när jag släpper av från lägre varv. Hilfe!

Om man har för små tomgångsmunstycken kan det smälla vid gasavslag. Kanske är det så att dina tomgångsmunstycken eller nåt annat munstycke är igensatt.
 
Akn78 skrev:
Förbannat fräck med avgassmällar när man släpper av på rullen på ångbåten. Men varför? Varför gör den på detta viset? Hur kan jag bli av med det? Först var det bara när jag snabbt gick ner från höga varv men nu kommer det även när jag släpper av från lägre varv. Hilfe!

är det inte obränd soppa som självantänder i avgasröret pga högtställd soppa blandning
 
Jag själv är helt okunnig så därför lägger jag ut frågan här. Hur ställer man ner blandningen då isf?
 
kan ju vara avgassystemet som e inte är helt tätt då e det vanligt att det smäller och poffar lite vid avslag...
 
NigHtHawK skrev:
kan ju vara avgassystemet som e inte är helt tätt då e det vanligt att det smäller och poffar lite vid avslag...


inte helt tät :confused: som du säger så ligger det ju mycket bränsle i loppet när du slår av från högt varv .... bränslet blir oförbränt och går väll helt enkelt ut i pipan...kabooomm
 
jag menade i skarvarna.. klart de inte e tätt helt då skulle de ju inte gå alls...
har varit med om det på div hojar att de smäller rätt skapligt då inte skarvarna e täta.. bla min enduro som smällde på fint då dämparen inte satt helt på..

har för mig att det blir nåt att avgaserna antänds igen då det komemr in syre i en skarv..
 
NigHtHawK skrev:
jag menade i skarvarna.. klart de inte e tätt helt då skulle de ju inte gå alls...
har varit med om det på div hojar att de smäller rätt skapligt då inte skarvarna e täta.. bla min enduro som smällde på fint då dämparen inte satt helt på..

har för mig att det blir nåt att avgaserna antänds igen då det komemr in syre i en skarv..

vet inte om jag vågar gissa men det mästa syre förbräns ju i motorn. För att få till eld så krävs syre och vid en skarv /läcka så finn ju syre så därför kan det väll antändas kanske:)
 
Rs_man skrev:
är det inte obränd soppa som självantänder i avgasröret pga högtställd soppa blandning
Det brukar "smälla" om lågfartsmunstycket är för litet alt. blandskruven är för långt inskruvad.

Skruva ut blandskuvarna 1/2 varv så blir det nog skillnad.
 
Detta är ju rätt skoj.... Man kan skjuta på folk eller elaka bilister med avgasknallar...


:kulsprutaNär man kör--> slå av tändningen (nån sekund) --> sikta på offret--> slå på tändningen --> pang han e död :död

Fungerar bara med förgasare... :huvet
 
R1bjorn skrev:
Detta är ju rätt skoj.... Man kan skjuta på folk eller elaka bilister med avgasknallar...
:kulsprutaNär man kör--> slå av tändningen (nån sekund) --> sikta på offret--> slå på tändningen --> pang han e död :död
Fungerar bara med förgasare... :huvet


Skitkul! :hihi :tummenupp Speciellt när man sitter bakpå samma hoj och inte är beredd på att föraren gör det.... :3freak :skrämd

Men jädrar vad roligt det är...speciellt med lite mörker ute! "Fläjjma 'råm! " :yoparty (Micronslipon hörs det inte lika tydligt på när man har dödat tändningen inför en stundande :machinegu )
 
Last edited:
R1bjorn skrev:
Detta är ju rätt skoj.... Man kan skjuta på folk eller elaka bilister med avgasknallar...


:kulsprutaNär man kör--> slå av tändningen (nån sekund) --> sikta på offret--> slå på tändningen --> pang han e död :död

Fungerar bara med förgasare... :huvet
...men jag har fått för mig att det inte är så "nyttigt" för motorn/avgassystemet..?
 
NigHtHawK skrev:
jag menade i skarvarna.. klart de inte e tätt helt då skulle de ju inte gå alls...
har varit med om det på div hojar att de smäller rätt skapligt då inte skarvarna e täta.. bla min enduro som smällde på fint då dämparen inte satt helt på..

har för mig att det blir nåt att avgaserna antänds igen då det komemr in syre i en skarv..

Du har helt rätt :tummenupp
 
Har ett Yoshimura på min GSXR och det small inte så mycket i början men efter att nåt vart och plockat bort lite fjädrar som håller in burken bak så började det smattra ganska frisk vid avdrag på gasen.
Nu när dämpningen börjar bli obefintlig i burken så tycker jag att smällandet börjat öka drastiskt också...
Har alltid trott att det hela beror på avgassystemet och hoppas att det är det fortfarande...
 
saknar egenskaperna mitt gamla avgassystem hade folk stod med fingrarna iöronen å när de va mörkt ute så kunde den slänga ur sej 3 dm långa eldslågor vid hård motorbroms blir bara nån deciemter nu :yoparty
de kanske skadar motorn men de e ju coolt
 
Min hoj slänger inte ur några eldsflammor. Dock smälller det när man slår av på gasen. En hojmek nämde för mig att det inte var så bra för motorn. Han sa att det var lågfartsmunstycket som var felinställt. Men vad kan egentligen hända med motorn?? Det fick jag inget svar på. Någon här som vet??

JB
 
Om hojen är bänkad och får bra blandningen över hela registret - ska du inte bry dig _någonting_ om att den smäller vid gasavslag. För att få bort avgassmällar på en hoj med CV-förgasare måste du fetta upp den så jämra mycket att motorn kommer att sota igen väldigt fort - och det är definitivt inte bra. Smällarna är helt ofarliga för motorn. Ignorera "problemet".
 
Nyheter
Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Back
Top