Avgassmällar

Farmer skrev:
jag litar på andersbrink... du verkar kunna allting om motorer vad ja förstått ;)

Bah, hur kan det då komma sig att jag torskade en vevaxel och en vevstake förr-förra helgen? Okej, Wibbe... om du läser, ge fan i å berätta varför! :brinnerup

Kejrå, erkänner... man tar risker med tvivelaktiga beslut och med prylar man vet med sig inte kommer att hålla i längden. Det man inte har i plånboken får man mecka med istället. Dvs, gör rätt från början och tumma inte på noggrannheten och kvaliteten.

beror smällandet på otät avgassystem e det inte skadligt för motorn vad jag fått höra.. men e det nåt tekniskt som orsakar det ( läs blandning etc ) så e det ju inte bra.. men så länge stiften ser fina ut och sånt så e det ju bara ballt att det poffar lite

avgassmällar

Har oxå gammal fz 750 med gammal V-H 4-1 system som smäller utav helvete när man släpper gasen :banana :banana :banana !!! Bara tuta o köra... :hihi :hihi , fast Bilprovningen tyckte inte om det , fick ombesikta hojen :tungan ...110 db vid 6000 varv ...d e ju väl så mycket eller...? :confused: :)

UKE skrev:
Bilprovningen tyckte inte om det , fick ombesikta hojen :tungan ...110 db vid 6000 varv ...d e ju väl så mycket eller...? :confused: :)

Hehe min gör hela 113 db på tomgång :D
Och nej jag besiktigade inte hojen med sliponet på :tummenupp

om man kör o gör avgasknallar så kan man spränga ljuddämpare.. det gjorde en kille jag känner... han vart jagad av en hund så gjorde han lite avgasknallar för att skrämma iväg den stora doberman som han hade efter sig.. men så smällde han sönder sitt kolfiber slipon :huvet

Tja, min smäller utav helvete så fort jag släpper lite, så jag hoppas att andersbrink har rätt.. om det nu är likadant med insprutningshojar..?
J.

Det kan vara så att det sitter "puls-air"-ventiler (avgasrening) på den. Med slipon hörs avgasknallarna rätt mycket, orginalet släcker ut poffarna nästan helt. Jag vet inte om din modell har puls-air, men om den har det är det bara att plugga lufttilloppet till avgaset. Sist jag gjorde det var på en ZX6:a och då såg det ut som på bilden jag bifogar. På min Fazer blev det snabbvarianten med M10 skruv i slangarna.

Bifogat

• HPIM0096l.jpg
    HPIM0096l.jpg
    133.8 KB · Visningar: 124
smällar

Hejsan! Jag gick och köpte mig en kawasaki kxf 450- 06 som hade stått ett tag å när jag kör första och andra gången några liter alltså går den som den ska. men nu 3:e gången så dör den efter kanske 10 min, jag startar den och tror det bara är ett kärringstopp, kör vidare så dör den igen efter en stund som om jag får soppatorsk.... får inte igång den mer sen.... byter stift och den startar på första kicken men dör efter en kort stund....

plockar isär förgasaren gör rent lite här och där. nu startar den utan större problem men så fort jag drar ur choken börjar den smälla som fan...
stiftet är väldigt vitt oxå. Den borde ju få för lite soppa? Sitter det någon skruv, såg någon nämnde blandskruv någonstans på den? Hittade ingen jag tyckte såg vettig ut i alla fall.

Kan avgassystemet "tätheten" ha något med det att göra? Inga lågor ur avgassystemet.... funderar även på om de är ventlierna som spökar? men kommer det plötsligt eller mer smygande?....

Första fyrtaktscrossen jag har så är inte så haj på de där än så kom gärna med lite bra tips=)

Mvh

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...