Avgassmällar HELA tiden?

Gick med
3 Oct 2003
Hoj
ZX9R -> R1 -> KTM 660 -> 900 SS + 701 SM
Är det normalt?
Har inte riktigt fått kläm än på hur motorn "ska" gå, tomgång mm. Men att det blir avgassmällar nästan hela tiden vid gasavslag(framför allt när den just är startad) kan väl inte vara helt 100? :confused:

Goldwing_WannaB skrev:
Är det normalt?
Har inte riktigt fått kläm än på hur motorn "ska" gå, tomgång mm. Men att det blir avgassmällar nästan hela tiden vid gasavslag(framför allt när den just är startad) kan väl inte vara helt 100? :confused:

vet inte om det ska vara så, men så är det på min också, det låter tufft ju :yoparty

RGV Nisse skrev:
vet inte om det ska vara så, men så är det på min också, det låter tufft ju :yoparty

Ha ha, jo det hörs ju när man kommer åkande iaf... :machinegu

Hur är motorgången på din? Ska choken vara "helt hysterisk"? Känns som att den går på onödigt höga varv.

Goldwing_WannaB skrev:
Är det normalt?
Den går lite magert.Prova att vrida ut blandskruven lite alt gå upp ett steg i lågfartmunstycke :tummenupp

Goldwing_WannaB skrev:
Ha ha, jo det hörs ju när man kommer åkande iaf... :machinegu

Hur är motorgången på din? Ska choken vara "helt hysterisk"? Känns som att den går på onödigt höga varv.

Min går också väldigt högt på tomgången. Därför brukar jag åka iväg så fort den startat o kör varmkörning i lungt tempo. Efter man rullat iväg några 100-tal meter kan du stänga av choken utan problem.

Busaberg skrev:
Den går lite magert.Prova att vrida ut blandskruven lite alt gå upp ett steg i lågfartmunstycke :tummenupp
Prövat, det hjälper inte på min husa, eller jo, men då dör den vid tvärpåslag istället...

OlleR skrev:
Prövat, det hjälper inte på min husa, eller jo, men då dör den vid tvärpåslag istället...

På min Husa-02 så hade jag massor av avgassmällar men det blev betydligt bättre när jag tätade Husabergs urusla originalavgassystem, det läckte i flera av skarvarna så jag smetade på avgastätningspasta, gjorde stor skillnad...

På min Husa -02 har jag försökt att bli av med kraftiga avgassmällar . Senste veckorna har smällarna blivit mycket värre, har provat att justera ventilerna och olika tändinställningar. Märkte i går att en primärpipa till avgassystemet har sprickor nära fästet vid cylindern och läcker duktigt. Misstänker starkt att det är orsaken, facit kommer när pipan är lagad. :D

Last edited:
Även jag har problem med att hojen smäller som fan på avslag. I mitt fall är det dock 100% säkert att det inte beror på för litet lågfartsmunstycke, gjorde en bänkkörning och den gick för jävla fett på låga varv, var till och med tvungen att sänka nålarna ett snäpp för att få den och gå bättre i det lägre registret. Ska kolla det där med att täta skarvarna.

Goldwing_WannaB skrev:
Är det normalt?

Skulle tro att detta är en kombination av både otätt system och att den ev. går lite tunnt. Börja med att täta ordentligt, ända från utblåset vid cyllen till sista skarv. Om det inte är tätt kommer du aldrig att lyckas få den att sluta.

Puffar den fortfarande trots att du vet att systemet är tätt, ut med blandskruven en aaaaaning.

Jag tycker det är helt ok om det 'småbluddrar' lite på avslag, men smälla så granntantens katt trillar av pinn har aldrig gjort någon lycklig.

Last edited:
Spider skrev:
Skulle tro att detta är en kombination av både otätt system och att den ev. går lite tunnt. Börja med att täta ordentligt, ända från utblås till sista skarv. Om det inte är tätt kommer du aldrig att lyckas få den att sluta.

Puffar den fortfarande trots att du vet att systemet är tätt, ut med blandskruven en aaaaaning.

Jag tycker det är helt ok om det 'småbluddrar' lite på avslag, men smälla så granntantens katt trillar av pinn har aldrig gjort någon lycklig.

Bästa sätt att hitta läckor - visuellt?

Täta med vad. Nåt speciellt tätningsmedel/märke som är bättre eller sämre?

Goldwing_WannaB skrev:

Täta med vad. Nåt speciellt tätningsmedel/märke som är bättre eller sämre?

Torka rent systemet (anslutningar/skarvar). Kör lite. Leta sot.
Vanlig avgastätningsmassa från tappen (på tub) funkar fint.

Goldwing_WannaB skrev:

Brukar funka att spray en dimma av ex. 5-56 lite här o var o se vart de små partiklarna tar vägen. Men det kräver att man är uppmärksam och gärna inomhus...

/KaliZ

Har nu fått primärpipan svetsad, det gjorde susen mot avgassmällarna som började bli för djäkliga. Höger pipan var nästan av framme vid cylindern, fler som haft problem med det på Husa? :gnissla

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back