avgasrör, diameter, effekt?

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Jag köpte nyligen ett Leo Vince X3 (till 640 LC4 ADV 00-02) och har nu åkt på problemet att det inte råkar passa helt klockrent på min 640 LC4 -03 :huvet

Lösningen stavas mellanrör från 50mm till 45mm och tänkte höra med lite kunnigare folk har hur detta påverkar effekten.
(det är vid framdrevet jag kommer tvingas kapa och meka dit röret)

Kan man kanske räkna plus-effekten med slip-on gentemot effekt-förlusten av detta? :D

placeboeffekt versus. 5 mm diameter minus :hihi

(det är ljudet jag vill åt med det hela, så effektmässigt så sett gör det mig inget om det blir lite minus eller plus, men vill ju inte att hojen på något sätt tar skada av det hela)

Är röret 50mm och du ska redusera ner till 45mm?

Hur grovt är grenröret?

45mm kan flöda igenom väldigt mycket hk, så långt är det inga problem. Men det beror lite på hur grovt röret är innan, det är inte så lyckat att minska diametern.

Varför inte prova ? :tummenupp

Mats

50=100%
45=90%

säg att du har 60hk med 50mm, du får 54hk med 45mm, ta även i beaktande flödeskrympning samt trängning s är du nere på 14hk.

Go For It!!!

50=100%
45=90%

säg att du har 60hk med 50mm, du får 54hk med 45mm, ta även i beaktande flödeskrympning samt trängning s är du nere på 14hk.

Go For It!!!

Så du menar att de som då kör med dB killer endast har 25% av effekten då diametern brukar vara ungefär hälften av original. Nä. riktigt så funkar det inte.

Fick tag på en bra PDF på ganska många sidor om hur man beräknar ett avgassystem. Matematiken i den är det inte många på detta forum som rår på.

Så du menar att de som då kör med dB killer endast har 25% av effekten då diametern brukar vara ungefär hälften av original. Nä. riktigt så funkar det inte.

Fick tag på en bra PDF på ganska många sidor om hur man beräknar ett avgassystem. Matematiken i den är det inte många på detta forum som rår på.
Ironi, inte helt fulländat, men vad fan, kunde ha funkat.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman