Avgasport R1....

R1a mannen

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2004
Hoj
R1
Undrar bara om det är någon som har erfarenhet utan avgasporten på en R1,typ om man tar bort den....
Har fått för mig att den bara är till besvär,jävla justerande bara och hur vet man att det funkar som den ska...
Tänkte ta bort den och täcka för hålet bara.Men då undrar jag om man förlorar effekt :confused: ......

Ta inte bort den från orginalavgassystemet!
Du förlorar effekt över hela registret.
Den är inte svår att justera, gör det istället :tummenupp
Det finns en anledning att yamaha hade patent på den så många år......
När patentet gick ut så började dom flesta andra märken med samma teknik.

R1a mannen skrev:
Undrar bara om det är någon som har erfarenhet utan avgasporten på en R1,typ om man tar bort den....
Har fått för mig att den bara är till besvär,jävla justerande bara och hur vet man att det funkar som den ska...
Tänkte ta bort den och täcka för hålet bara.Men då undrar jag om man förlorar effekt :confused: ......

Det råder delade meningar om EXUP eller inte.
När du kör med helsystem så tar man ju allt som oftast bort funktionen men som orginalcollektorn ser ut så tvivlar jag lite på vinsten, jämfört med ett helsystem. Edit, jag menar att jag tvivlar på vinsten med att ta bort exupen alltså.

Givetvis måste rensad Exup funka bättre än trasig Exup :lol

Själv har jag aldrig haft några problem med min Exup (-99), dock plockar jag isär den och putsa/lägger kopparpasta på axeltapparna ungefär var 400mil, samt smörjer vajrarna ordentligt på våren.

Enl en verkstadskille jag pratade med inför min första bänkning så kan man vinna gynsam effekt om man justerar lite anorlunda än vad "boken" säger.

Det "bidde" 140.6 på bakhjulet med ett LeoVince-slip och dynojet-kit, vad jag förstår så är det en "hygglig" effekt på en "gammal" -99a (?)
Effektkurvan är i stort sett spikrak, just inga flatspotts alls.

Om du nu ändå vill ta bort din Exup så måste du antingen låta servomotorn sitta kvar eller hänga dit något som simulerar servomotorn, annars får du felmeddelanden :(

Länk till "servoborttagare"

Last edited:
Exup.

R1a mannen skrev:

Har haft en -98:a som jag köpte ett M4 helsystem till.
När jag sålde den tog jag bort systemet och justerade in EXUP:en enligt bok, upplevde att jag tappade effekt under 5-6000 varv med helsystemet på men däröver så var det som natt och dag mellan helsystemet och orginal.
Om du funderar på att köpa slip-on el. helsystem så rekomenderar jag helsystem.

Edit:
Opss...med el. utan EXUP på orginalsystemet har jag ingen aning om...

Bossebult skrev:
Ta inte bort den från orginalavgassystemet!
Du förlorar effekt över hela registret.
Den är inte svår att justera, gör det istället :tummenupp
Det finns en anledning att yamaha hade patent på den så många år......
När patentet gick ut så började dom flesta andra märken med samma teknik.

Tjenare Bossebult...
Kan du ge mig lite tips om hur jag justerar in den så vore jag tacksam :Bugar ...

Ta bort den lilla cromade koppen som sitter över avgasporten, den sitter med 3st m6 skruvar med 8mm skruvskalle.
Se sedan hur själva "vridhjulet" som kablarna är fäst i sitter. På vänster sida av hjulet är det en "grop" som ska vara exakt framför ett litet hål som finns just bakom i själva avgassystemet.
Om den inte gör det, slå på tändningen och tryck till på starten, inte så att den startar, utan bara så att du hör att startmotorn rör på sig. Slå sedan av tändningen.
Nu ska du ha gropen, om inte exakt framför hålet, så i närheten.
Vrid hjulet så att du har gropen exakt framför hålet och skruva in en skruv i hålet, så att du fixerar vridhjulet i rätt läge(tror att det är en m4 skruv).
Sedan justerar du så att du har 1.5mm glapp på kablarna vid avgasporten.
Justerar gör du under tanken uppe vid själva "justermotorn".
Under hela operationen måste du ha vridhjulet fixerat med skruven!
Efter justering, dra kabelhöljet från avgasporten och mät hur mycket "glapp" du har på kablarna. Där ska du ha 1.5 mm på båda höljerna.
När du har det, så har du lyckats :tummenupp

Hur enkelt som helst :)

R1a mannen skrev:
Tjenare Bossebult...
Kan du ge mig lite tips om hur jag justerar in den så vore jag tacksam :Bugar ...

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa