Avgasknallar

Är det något tvetydigt menar du?

Kanske är det så att du nån liten läcka nånstans i ditt nya rör som orsakar större flöde? Har du provat mun-testa dina avgassystem, bara blåsa in luft med starkt tryck (åtminstonne så hårt du orkar), då får en en klar uppfattning över motståndet.
- Tvetydigt var ordet.
Det finns en diskussion här på forumet någonstans där det diskuteras om motstånd i utflödet är en nödvändighet eller inte, och om "icke-motstånd" gäller enbart turboladdade variantet.
 
på forumet någonstans där det diskuteras om motstånd i utflödet är en nödvändighet eller inte, och om "icke-motstånd" gäller enbart

Jag förstår. Saker kan bli ganska komplicerade ganska fort ibland. Som jag ser det har du egentligen två saker; 1) du får oönskade poppande, och 2) du har ett nytt avgassystem.

Jag hade först kollat flödet som sagt, och så hade jag förvissat mig om att det inte föreligger någon läcka i det nya röret. Sen hade jag eventuellt tagit hojen till nån med en dyno-uppsättning där man kan testa detaljerna kring bränsle-luft förhållandet, och eventuellt mappa. Det fanns inga instruktioner än typ monteringsanvisning med det nya röret? Ibland kräver ju det nya systemet en ommappning.
 
- Tack för peppingen men jag vill hellre få till ett mer dovt mullrande än ett skrikigt/poppande om det är möjligt med det här systemet. Det är ju ingen 125:a :wiggle
Dovt muller får du bara med större burk än på bilden du har behövs volym för att ta ner bullret
 
Jag förstår. Saker kan bli ganska komplicerade ganska fort ibland. Som jag ser det har du egentligen två saker; 1) du får oönskade poppande, och 2) du har ett nytt avgassystem.

Jag hade först kollat flödet som sagt, och så hade jag förvissat mig om att det inte föreligger någon läcka i det nya röret. Sen hade jag eventuellt tagit hojen till nån med en dyno-uppsättning där man kan testa detaljerna kring bränsle-luft förhållandet, och eventuellt mappa. Det fanns inga instruktioner än typ monteringsanvisning med det nya röret? Ibland kräver ju det nya systemet en ommappning.
- Visst kan jag mappa hojen med systemet och få det perfekt, men i nuläget - omappad - är jag huvudsakligen intresserad av om motorn kan ta skada av knallandet, och att få ner ljudnivån en aning.
 
Dovt muller får du bara med större burk än på bilden du har behövs volym för att ta ner bullret
- Ja, det är vad jag får leta efter. Tyvärr var det katalysatorn som stod för den rätta ljudbilden i originalsystemet. Märktes ingen direkt skillnad när jag plockade bort slutdämparen alls.
 
Det som är intressant är ju om den går farligt snålt under belastning,att det smäller lite på avslag spelar ingen roll.
 
Förutom läck in i avgassystemet finns det nån typ av vad som på Triumph kallas "secondary air injection", alltså ett system som öppnar upp och släpper in luft i avgassystemet för som jag förstått det ska göra att avgaserna ska brinna i avgassystemet för att ge värme till katalysatorn?

Plockar man bort kalalysatorn och har öppnare dämpare smäller det friskt, det gjorde det i alla fall på lin Thruxton. Ikeas påsklämma som klämde av luftslangen gjorde att smällarna försvann utan ommappning. Körde så nåt tag innan jag mappade om hojen för öppnare system utan smällar på avslag.
 
- Interesting..men jag tror inte jag har någon luftslang in i systemet.
På Trajan sitter det en slang från luftburken in i en ventil från vilken det går en slang till varje cylinder som är ansluten till toppen efter avgasventilen. Var slangen från luftburken som jag klämde ihop med påsklämman.

Nu mer är allt detta bortplockat och hålen i toppen är pluggade.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top