Avgasknallar vid avslag

Helt riktigt, i en tunnare atmosfär får du in samma flöde, men procenten oxygen är lägre pga det lägre trycket. Oavsett höjd så påverkar även värmen i luften. Hög värme - luften har expanderat och en lägre volymprocent oxygen följer med in.
Låg värme - luften har högre densitet och fler oxygenatomer att fylla förbränningsrummet med. Alltså går en hoj med fet bränsleblandning bättre i kall luft. Men eftersom TS moppe har öppnade andningsvägar och ingen ommappning stämmer inte detta.
Häng med här, min teori är fortfarande att gasspjällen är osynkade d.v.s att ett eller flera spjäll stänger mer än de andra på tomgång och lågfart, alltså får dessa en fetare blandning pga att just dom spjällen släpper förbi mindre luft, och en del av denna blandningen som passerar förbi oförbränd smäller i de heta avgaspiporna.
Kolla gärna upp det och återkom! Kan som sagt ha fel, men jag har synkat flera hojar än en med samma symptom och det har försvunnit.

Pratade med en på Globen mc och han sa att man inte synkade något sådant alls på insprutare!!! Däremot på probike pratade jag med en annan och han trodde som dig att det var detta så jag fixade en tid där. Hm undrar vem som har rätt:-).
 
Pratade med en på Globen mc och han sa att man inte synkade något sådant alls på insprutare!!! Däremot på probike pratade jag med en annan och han trodde som dig att det var detta så jag fixade en tid där. Hm undrar vem som har rätt:-).

:D han på globen mc pratar i nattmössan..
 
Vissa spjällhus synkroniseras på service, andra inte.
Det som händer när du släpper gasen är att du stryper bränsletillförseln men varvet är fortfarande högt. Därav blir blandningen snål och det baktänder. I en förgasare går man upp i lågfartmunstycke för att reducera baktändningar men i insprutad hoj ändras digitalt såklart.
Ofta rekommenderas mappning om större ändringar med både slip on och luftfilter görs. En del hojar blir ändå aldrig av med baktändningarna trots en bra mapp.
Synkning av spjällen är nått som oftast bara märks på tomgång.
 
Klippt å klistrat ifrån Apriliaforum...

Throttle body balancing on the Gen-2 bikes is not as critical as the Gen-1 bikes with manual idle speed control.
Because your Gen-2 bikes has an automatic idle control (IAC) don't sweat the TB balancing.

When you ck them, you will probably see that the front bleed screw will be fully closed, and the rear screw will be 1/4 - 1/2 turn open.
Unless you see a significantly different adj of the screws, don't bother with finding a shop to synch them.
 
Klippt å klistrat ifrån Apriliaforum...

Throttle body balancing on the Gen-2 bikes is not as critical as the Gen-1 bikes with manual idle speed control.
Because your Gen-2 bikes has an automatic idle control (IAC) don't sweat the TB balancing.

When you ck them, you will probably see that the front bleed screw will be fully closed, and the rear screw will be 1/4 - 1/2 turn open.
Unless you see a significantly different adj of the screws, don't bother with finding a shop to synch them.

Ok det här borde man kunna kolla själv då? Min är väl en gen 2 då det är en 2007
 
Japp, lyft tanken och kolla.
Leta rätt på en "Workshop manual" om du inte har den.
 
Last edited:
Japp, lyft tanken och kolla.
Leta rätt på en "Workshop manual" om du inte har den.

Den är nedladdad :-) märker att tomgången är lite olika. Mellan 1100, 1250 eller 1450 (inte mitt emellan). När den e 1450 så smäller det nog inte faktiskt. Denna tomgång går ju inte att ställa om själv men antar att tomgången ändå bör vara densamma alltid va?
 
Det beror inte på att det är osynkat. Tomgång är inte 0 i trottelposition med 7000 rpm.
Nä, och dom symptomen kommer bara om man släpper gasen helt från höga varv, men det verkar ju som att det här insprutet har bleed eller bypass som gör Synkning rätt oväsentligt. Men det är en väldigt enkel justering när man ändå mappar om. Själv tycker jag allt det här moderna elektroniska tramset tar fokus från det fina mekaniska hantverksmässiga i att sköta om en förgasarbrygga :)
 
Hur har det gått?

Vet inte jag sålde hojen då jag fick tillbaka r1an. Köpte rsv bara för att ha en hoj under sommaren. Och för att förtydliga så var jag uppriktig mot köparen och påpekade det. Som sagt så gick den ju hur bra som helst annars.
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top