Avgas Suzuki gsx 750 -84

millemeck

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2014
Ort
Lysekil
Hoj
1998 Honda Hornet 600
Ska regga ner en gsx från original till 25kw då jag bara har a2. Beställde hem strypsats, monterade, mailade o frågade vad som behövdes för att regbess: montera strypningen, skriva under de gula pappret, ta kort på strypningen så besiktningsmannen ser att den är monterad och sen så ska de va klart.
Åkte in, nä det där är inte original avgas så det blir underkänt med en gång.
sååååå, någon som har original avgas liggandes till en -84 gsx 750?
annars får jag väl sälja skiten o va utan mc..
Köptes billigt som ett renoveringsobjekt så min budget är rätt begränsad tyvärr.
 
Ska regga ner en gsx från original till 25kw då jag bara har a2. Beställde hem strypsats, monterade, mailade o frågade vad som behövdes för att regbess: montera strypningen, skriva under de gula pappret, ta kort på strypningen så besiktningsmannen ser att den är monterad och sen så ska de va klart.
Åkte in, nä det där är inte original avgas så det blir underkänt med en gång.
sååååå, någon som har original avgas liggandes till en -84 gsx 750?
annars får jag väl sälja skiten o va utan mc..
Köptes billigt som ett renoveringsobjekt så min budget är rätt begränsad tyvärr.
Spinnin wheel MC-skrot?
 
Vad spelar det för roll att det inte är original? Den blir strypt oavsett.

De flesta original är antingen bortglömda, upprostade eller söndervurpade.

Vad sitter på? Många byttes mot motad, som är tyst och inget effekthöjande.

Annars är det väl till att ta obegränsat om du har åldern inne!
 
Ska regga ner en gsx från original till 25kw då jag bara har a2. Beställde hem strypsats, monterade, mailade o frågade vad som behövdes för att regbess: montera strypningen, skriva under de gula pappret, ta kort på strypningen så besiktningsmannen ser att den är monterad och sen så ska de va klart.
Åkte in, nä det där är inte original avgas så det blir underkänt med en gång.
sååååå, någon som har original avgas liggandes till en -84 gsx 750?
annars får jag väl sälja skiten o va utan mc..
Köptes billigt som ett renoveringsobjekt så min budget är rätt begränsad tyvärr.
Var besiktigade du den ? (Kungälv ?)
Vilket besiktningsföretag besiktigade du hos ?
Det enda skälet att underkänna som jag kan tänka mig är att den bullrade för mycket.
Och buller kan ju åtgärdas också med eftermarknadsdämpare. Och dB-killer.

 
Last edited:
Undvik Kungälv som sagt.

Gällande avgassystem. Ditt fordon är inte helfordonsgodkänt så därmed kan besiktningsman inte kräva att du skall ha original ljuddämpare. Däremot brukar de kunna kräva att det skall vara E-märkt, vilket innebär att det finns intyg på att avgassystemet uppfyller bullerkrav. Har du någon form av slip-on (V&H är ju tidstypiskt korrekt) så är det kört. Är det E-märkt så och tillbaks och be dem läsa på sina egna regler.
 
Undvik Kungälv som sagt.

Gällande avgassystem. Ditt fordon är inte helfordonsgodkänt så därmed kan besiktningsman inte kräva att du skall ha original ljuddämpare. Däremot brukar de kunna kräva att det skall vara E-märkt, vilket innebär att det finns intyg på att avgassystemet uppfyller bullerkrav. Har du någon form av slip-on (V&H är ju tidstypiskt korrekt) så är det kört. Är det E-märkt så och tillbaks och be dem läsa på sina egna regler.
Men hur mycket är egentligen e-märkt på gamla fordon? Det kan väl inte vara en retroaktiv regel?
 
Men hur mycket är egentligen e-märkt på gamla fordon? Det kan väl inte vara en retroaktiv regel?

Med viss reservation för fel så har jag för mig att E-märkning är från 1985, dess för innan så finns det givetvis regler hur avgassystem, lyse mm ska vara. Men innan 1985 är det nog bara ljudvolymen och möjligtvis var mynningen på ljuddämparen är placerad och möjligen vinkel på ljuddämparen som spelar roll.

Vad jag kan tänka mig är att om man har en strypsats så kan det kanske vara så att strypsatsen är tänkt att ge rätt effekt med originalsystemet så även om man inte får mer effekt med 4-1 så har man inte detta på papper på vad effekten är med annat avgassystem.

Med tanke på hur dyrt det är att hitta avgassystem till GSX750ES så skulle jag bänka hojen och gå intyg även om det kostar några tusenlappar för att hitta ett komplett original system för pengarna för en bänkning tror jag kan vara svårt.

I mitt fall köpte jag rör och svetsade ett eget 4-1 vilket var ett lämpligt projekt för att lära sig svetsa TIG.
 
Men hur mycket är egentligen e-märkt på gamla fordon? Det kan väl inte vara en retroaktiv regel?
Det här med teori och praktik. Besiktningsmannens svar bygger på regler om helfordonsgodkännande, som kom 20 år senare. Ett e-märkt system brykar vara enkla vägen ut, även om det i praktiken inte är en garant för rätt effekt.

Med viss reservation för fel så har jag för mig att E-märkning är från 1985, dess för innan så finns det givetvis regler hur avgassystem, lyse mm ska vara. Men innan 1985 är det nog bara ljudvolymen och möjligtvis var mynningen på ljuddämparen är placerad och möjligen vinkel på ljuddämparen som spelar roll.

Vad jag kan tänka mig är att om man har en strypsats så kan det kanske vara så att strypsatsen är tänkt att ge rätt effekt med originalsystemet så även om man inte får mer effekt med 4-1 så har man inte detta på papper på vad effekten är med annat avgassystem.

Med tanke på hur dyrt det är att hitta avgassystem till GSX750ES så skulle jag bänka hojen och gå intyg även om det kostar några tusenlappar för att hitta ett komplett original system för pengarna för en bänkning tror jag kan vara svårt.

I mitt fall köpte jag rör och svetsade ett eget 4-1 vilket var ett lämpligt projekt för att lära sig svetsa TIG.
Problemet är att alla bänkar ger olika siffror och hur vet besiktningsmannen att det är en korrekt rapport. Formellt skall det i så fall komma från ett organ ackrediterat av SWEDAC samt med rätt att utfärda prov åt transportstyrelsen, som är godkännande myndighet. Det är en bra idé, men risken är att papperet inte är värt något.

Jag hade ringt tekniska enheten på bilprovningen, de har varit väldigt bra i de frågor jag haft.
 
Problemet är att alla bänkar ger olika siffror och hur vet besiktningsmannen att det är en korrekt rapport. Formellt skall det i så fall komma från ett organ ackrediterat av SWEDAC samt med rätt att utfärda prov åt transportstyrelsen, som är godkännande myndighet. Det är en bra idé, men risken är att papperet inte är värt något.

Jag hade ringt tekniska enheten på bilprovningen, de har varit väldigt bra i de frågor jag haft.
Jag har bara bänkat en gång och då för att få intyg för att regbesikta kompressor Hondan med just kompressor och det var inga problem.

Man kan givetvis inte ta vilken bänk som nån bondpojk snickrat ihop själv men vissa firmor har godkända bänkar för att få skriva ut intyg som gäller för regbesiktning, sen hur detta funkar och vad som krävs för att få skriva ut intyg som gäller för regbesiktning vet jag inte.

Jag betalade 1500 kr för bänkning och intyg vilket nog är billigare än ett originalsystem till en GSX750 (hittade ena halva utan ena kröken för 150 euro på nätet), sen bor jag ju i Norrbotten så det kanske är lite billigare här är kring storstäderna.

Helt klart är det ett bra tips att ringa Bilprovningen eller Opus för att få reda på va som gäller, jag hade många telefonsamtal med Opus i Luleå på hur man skulle lösa regbesiktningen på smidigast sätt och vilka alternativen var. Där var servicen bra och de var bra på att hjälpa till för att verkligen försöka komma på hur man smidigast skulle kunna regga hojen med kompressor.
 
Gå med i Classic suzuki gruppen på fejan och fråga om nån har ett system att låna ut för en regbesiktning. Eller om nån här har nåt som du kan få låna.
Förmodligen så kan du använda ett system från en 1100'a oxå men de har väl dämpare på två sidor. :va
 
Det här med teori och praktik. Besiktningsmannens svar bygger på regler om helfordonsgodkännande, som kom 20 år senare. Ett e-märkt system brykar vara enkla vägen ut, även om det i praktiken inte är en garant för rätt effekt.
Kan det inte vara så att det måste vara originalgrejer när det är en regbesiktning? Även före helfordonsgodkännandet så hade man väl någon form av typning? Nu killgissar jag bara... :)
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top