Avgas smallar?

snakerider

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2005
Ort
Sverige-Turkiet
Hoj
Kawa Z1000
Bytte till sportsytem pa mın z1000 nyligen, blev mycket bra fast jag undrar över en grej och det ar avgassmallarna som uppstar nu. Dom kommer nar man slapper av pa gasen vid 7000rpm det kommer aven ut lagor ur bada piporna ser coolt ut men ar det skadligt har ingen PC3 installerat och ınget annat ar gjort pa hojen!
 
snakerider skrev:
Bytte till sportsytem pa mın z1000 nyligen, blev mycket bra fast jag undrar över en grej och det ar avgassmallarna som uppstar nu. Dom kommer nar man slapper av pa gasen vid 7000rpm det kommer aven ut lagor ur bada piporna ser coolt ut men ar det skadligt har ingen PC3 installerat och ınget annat ar gjort pa hojen!

Sök och du skola finna många trådar i ämnet! :)
Smällarna uppstår eftersom du inte har bestyckat om fuggarna, och motorn antagligen går lite snålt.
 
Hoztic skrev:
Sök och du skola finna många trådar i ämnet! :)
Smällarna uppstår eftersom du inte har bestyckat om fuggarna, och motorn antagligen går lite snålt.

Jag kan inte söka eftersom jag inte kan sriva smallar korrekt sitter i Turkiet sa om nagon bussig kan lanka till dom tradarna vore bussigt
 
jag tror att du har de två prickarna på en tangent.. hittade dom själv när jag satt i spanien och skrev :tungan dessa: ¨ (som du använder när du skriver tyskt y, ü )
 
snakerider skrev:
Bytte till sportsytem pa mın z1000 nyligen, blev mycket bra fast jag undrar över en grej och det ar avgassmallarna som uppstar nu. Dom kommer nar man slapper av pa gasen vid 7000rpm det kommer aven ut lagor ur bada piporna ser coolt ut men ar det skadligt har ingen PC3 installerat och ınget annat ar gjort pa hojen!

För mycket avgassmäll är inte bra och bör åtgärdas! Fick jag höra på STHLM;s MCvaruhus på min gamla hoj! :brinnerup
 
Jonte*FZ6 skrev:
För mycket avgassmäll är inte bra och bör åtgärdas! Fick jag höra på STHLM;s MCvaruhus på min gamla hoj! :brinnerup

Jojo, men en förgasarbestyckning genererar många sköna slantar till verkstaden... :rolleyes:
 
Gustav1 skrev:
Jojo, men en förgasarbestyckning genererar många sköna slantar till verkstaden... :rolleyes:

Exakt! Jag har för mig att Anders Brink skrev i nån sån där tråd att det inte gjorde något att det smällde, bara att köra på! Och jag litar faktiskt mycket mer på honom än på en mc-firma som lever på att lura på folk saker som dom mer lr mindre inte behöver!
 
Hoztic skrev:
Sök och du skola finna många trådar i ämnet! :)
Smällarna uppstår eftersom du inte har bestyckat om fuggarna, och motorn antagligen går lite snålt.

kan verkligen inte fatta hur det kan smälla pga för lite bränsle
 
Det är så att om man har snål blandning antänds gasblandningen inte alltid i cylindrarna. Alltså kommer man att föra ut en färsk och fin gasblandning i avgassystemet, där den antänds av på grund av värmen.
/Rikard
 
Jag har fått höra följande:

version A; Det är skadligt för motorn och särskilt avgasventilerna och bör
åtgärdas.
version B; Det är oundvikligt och skadar inte motorn nämnvärt.

Jag väljer att skita i det, sen får vi se..
mvh/J.
 
Fråga: efter varje "förgasarsmäll" risk att ändra ventilspelet? =) har väll ingen påverkan på så sätt? eller?
 
Husabergerna smäller hela tiden vid avslag och det (enligt min uppfattning) många andra stånkor, framförallt. Det är ju manligt. :D och på dem så är allt som det ska i alla fall. Alla hojar kanske inte mår bra av det men tufft kan man inte neka till att det är.
 
Lt Jake skrev:
Jag har fått höra följande:

version A; Det är skadligt för motorn och särskilt avgasventilerna och bör
åtgärdas.
version B; Det är oundvikligt och skadar inte motorn nämnvärt.

Jag väljer att skita i det, sen får vi se..
mvh/J.

Smällen i sig sker ju i avgasröret och oftast en bit ifrån utblåset.

Vad som kan vara lömskt med att ha för tunn blandning är att den brinner väldigt varmt och att avgasventilerna får inte tillräcklig kylning,vilket i sin tur kan göra att man kan bränna dom.

philsson skrev:
Husabergerna smäller hela tiden vid avslag och det (enligt min uppfattning) många andra stånkor, framförallt. Det är ju manligt. :D och på dem så är allt som det ska i alla fall. Alla hojar kanske inte mår bra av det men tufft kan man inte neka till att det är.

Min smäller inget,dock är den körd i bänk vid 2 tillfällen för att få till rätt blandning.
 
Långa farbron skrev:
Smällen i sig sker ju i avgasröret och oftast en bit ifrån utblåset.

Vad som kan vara lömskt med att ha för tunn blandning är att den brinner väldigt varmt och att avgasventilerna får inte tillräcklig kylning,vilket i sin tur kan göra att man kan bränna dom.



Min smäller inget,dock är den körd i bänk vid 2 tillfällen för att få till rätt blandning.
syftade på avslag. När man kommer och varvat ur en växel till max och sen släpper gasen och motorbromsar. Brukar smälla till och flyga ut en och annan låga ur avgasröret på busan då. Kör ändå med originalsystem. Vet flera som beter sig likadant.
 
philsson skrev:
syftade på avslag. När man kommer och varvat ur en växel till max och sen släpper gasen och motorbromsar. Brukar smälla till och flyga ut en och annan låga ur avgasröret på busan då. Kör ändå med originalsystem. Vet flera som beter sig likadant.

Faktiskt inte min,hur otroligt det än låter :)

Dock ligger den lite över det normala i blandningen (fett) och snudd på tokfett i det högre registret på inrådan av bänkningskillen.
 
Tack för tipsen!

Hojen har inte förgasare utan insprutning, grenrören ar lite latt flammiga vilket betyder val att den inte gar ultra snalt motorn spikar inte heller nar man drar tıll varstopp.
 
snakerider skrev:
Tack för tipsen!

Hojen har inte förgasare utan insprutning, grenrören ar lite latt flammiga vilket betyder val att den inte gar ultra snalt motorn spikar inte heller nar man drar tıll varstopp.
Vad jag kan läsa ur denhär tråden så behöver du nog inte göra något åt dina smällar. Men för säkerhets skull kan du ju alltid ta dig en titt på ett av stiften så kanske det känns lite bättre i hjärtat när du gasar ;)
 
Nyheter
Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Back
Top