Avdragbar moms

BritBiker

Skåne
Hoj
Några olika
Flera firmor annonserar hojar med "avdragbar moms"
Eftersom min firma "behöver" ett nytt fordon för kundbesök är det ju intressant.
På skatteverkets hemsida http://www.skatteverket.se/skatter/mervardesskattmoms/allmant/avdragsforbud.4.18e1b10334ebe8bc8000113.html
står det "För köp eller hyra av motorcykel i verksamheten gäller samma bestämmelser som för personbilar."
och det ska innebära att man inte får dra momsen förutom vid:
uthyrning i uthyrningsverksamhet
taxitrafik eller annan yrkesmässig persontransport
transport av avlidna
körkortsutbildning.

Nu är det ju lördagkväll så jag kan inte ringa och höra med firmorna. Är det nån därute som vet?

Last edited:
Kolla försäkringspremien först, det kan bli skyhög när det är ett företag som skall försäkra...

Säljtrick?

Info på skatteverkets sida verkar stämma:gnissla
Jag får starta körskola:D

Säljtrick?

Info på skatteverkets sida verkar stämma:gnissla
Jag får starta körskola:D

Har en kompis som kör körskola. Hans BMW 1200 GS kostar honom privat någonstans kring 2500 spänn per år i försäkring. När han skulle försäkra den på firman ville dom ha 37000....!!!!

Avdragbar moms, jag har tidigare frågat min revisor om det. Han bara skrattade och mumlade något om oseriösa handlare och försäljningsknep...

Det innebär att den inte är "momssmittad", dvs aldrig ägd av en privatperson. Och därmed kan ett företag leasa den, och lyfta halva momsen.

Har en kompis som kör körskola. Hans BMW 1200 GS kostar honom privat någonstans kring 2500 spänn per år i försäkring. När han skulle försäkra den på firman ville dom ha 37000....!!!!

Beror nog på att en körskolehoj förväntas att användas av ovana förare i träningssyfte. Kanske de räknar med fler skador. Likadant blir det ju med uthyrningsfordon, folk är inte lika rädda om en hyrcykel som sin egen.

/R

Beror nog på att en körskolehoj förväntas att användas av ovana förare i träningssyfte. Kanske de räknar med fler skador. Likadant blir det ju med uthyrningsfordon, folk är inte lika rädda om en hyrcykel som sin egen.

/R

Nej, den skulle inte användas som övningsfordon, och det vet försäkringsbolaget. Det hade att göra med att ägaren av hojen är ett företag så hojen kan inte kopplas till en specifik människa

Nej, den skulle inte användas som övningsfordon, och det vet försäkringsbolaget. Det hade att göra med att ägaren av hojen är ett företag så hojen kan inte kopplas till en specifik människa

OK, låter ju då som en hutlös försäkringspremie om dom bara grundar det på att det är ett företagsfordon och inte en privat ägodel.

/R

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...