Avdrag för utgifter i fastighet som sålts?

• Thread starter Thread starter MC Doktorn
  • Start date Start date

MC Doktorn

Guest
Kan man dra av hela beloppet av det man lagt ner i kök tomt rum etc om man säljer huset med förtjänst?

Du får dra av allt du har renoverat, dock tapetsering och målning får du ej dra av om det är äldre än fem år. Men allt annat ni har kvitto på får du dra av...

Sedan skall du dra av 2/3 delar utav reavinsten sedan blir det 30% skatt :tummenupp

Ja det gör jag, exakt hur det definieras vad man får dra av vet jag inte men det som är fast monterat, kaklat, målat, lagt golv etc är sådant man får dra av.

Jag gjorde faktiskt avdrag utan kvitton i min förra lägenhet, jag var ung och dum när jag köpte den och hade ingen aning om att man skulle spara kvitton. I deklarationen uppgav jag att jag saknar kvitton för just golvet och spisen och spiskåpan men att det tydligt syns att de är nya, jag uppgav även inköpsställena. Till min stora förvåning gick det igenom.

//Janna

vad ska man "dra av" det som?

Har du köpt ex. vitvaror så kanske prova dra av det som just vitvaror :rolleyes:

Jag gjorde faktiskt avdrag utan kvitton i min förra lägenhet, jag var ung och dum när jag köpte den och hade ingen aning om att man skulle spara kvitton. I deklarationen uppgav jag att jag saknar kvitton för just golvet och spisen och spiskåpan men att det tydligt syns att de är nya, jag uppgav även inköpsställena. Till min stora förvåning gick det igenom.

//Janna

Du kan dra av dina strumpor i deklarationen, skatteverket granskar inte alla deklarationer!

Last edited:
Säg att du har haft kåken/lägenheten i 4,5år när den såldes! Hämta ut en K5 blanket hos skatteverket. Sortera upp kvitton/år. Sedan är det bara o stapla upp kostnader du haft/år och lägga ihop dessa i slutänden. O e du riktigt duktig så har du kvittona i en pärm, sorterat årligen. Då blir skattmasen tåröggd av glädje ifall han vill se din bevisbörda för avdragen! :tummenupp

Sorry om jag lånar din tråd lite!

Om jag har fått min kåk renoverad som en gåva, hur blir det då med avdrag?

Sorry om jag lånar din tråd lite!

Om jag har fått min kåk renoverad som en gåva, hur blir det då med avdrag?

Gissa.....

Försäljningspris-(Inköpspris+renoverigar)= reavinsten

Kan du då inte styrka att du haft kostnader för renoveringen utan fått det som gåva så kan du ju inte förvänta dig att få göra avdrag för kostnader du inte haft.

Klart du kan göra avdraget och be en bön för att SKV inte granskar men där finns säkrare sätt att minska reavinsten.

Du får dra av allt du har renoverat, dock tapetsering och målning får du ej dra av om det är äldre än fem år. Men allt annat ni har kvitto på får du dra av...

Sedan skall du dra av 2/3 delar utav reavinsten sedan blir det 30% skatt :tummenupp

Har du köpt ex. vitvaror så kanske prova dra av det som just vitvaror :rolleyes:

som du ser så skrev du: "sedan skall du dra av 2/3 utav reavinsten".
det lurar en att tro att det är en sak man gör genomgående medans vekligheten ser lite annorlunda ut.. du får ta o formulera dig bättre i framtiden.

30% i skatt är väll även det lite flytande, hamnar man med vinsten inräknad över brytpunkten för statlig skatt åker man väll på det med?

som du ser så skrev du: "sedan skall du dra av 2/3 utav reavinsten".
det lurar en att tro att det är en sak man gör genomgående medans vekligheten ser lite annorlunda ut.. du får ta o formulera dig bättre i framtiden.

30% i skatt är väll även det lite flytande, hamnar man med vinsten inräknad över brytpunkten för statlig skatt åker man väll på det med?

Du drar inte av 2/3 utan behåller 2/3 och det gör man genomgående på fastighetsförsäljningar.

Reavinstskatten = 2/3 * försäljningspris - (inköpspris+omkostnader)

Nej du åker inte på statlig inkomstskatt vid reavinst utan enbart på inkomst av tjänst...

O e du riktigt duktig så har du kvittona i en pärm, sorterat årligen. Då blir skattmasen tåröggd av glädje ifall han vill se din bevisbörda för avdragen! :tummenupp

Stöd skatteverksanställdas rätt till orgasmer på arbetstid sortera dina kvitton....

Last edited:
Gissa.....

Försäljningspris-(Inköpspris+renoverigar)= reavinsten

Kan du då inte styrka att du haft kostnader för renoveringen utan fått det som gåva så kan du ju inte förvänta dig att få göra avdrag för kostnader du inte haft.

Klart du kan göra avdraget och be en bön för att SKV inte granskar men där finns säkrare sätt att minska reavinsten.

Troode inte det skulle gå iheller, men mäklaren säger att det skall gå. Skall ringa Skv och höra.

Tack för svaret.

Du drar inte av 2/3 utan behåller 2/3 och det gör man genomgående på fastighetsförsäljningar.

Reavinstskatten = 2/3 * försäljningspris - (inköpspris+omkostnader)

nu rann det över i bägaren..
Jag trodde att man skattade på försäljningspris-inköpspris-mäklare(?)-kvitton på vad man än har fixat i fastigheten..

Nej du åker inte på statlig inkomstskatt vid reavinst utan enbart på inkomst av tjänst...

goda nyheter! :yoparty

nu rann det över i bägaren..

Använd denna mall, stoppa in dina siffror.

+Köpeskilling 3 000 000
-Försäljningsprovision 150 000 (ex 5% av köpeskillingen)
=Intäkt 2 850 000

-Omkostnadsbelopp
Erlagd köpeskilling 900 000
Inköpsprovision 20 000 (Ex. stämpelskatt)
Förbättrinhsutgifter 160 000
= Totalt 1 080 000

Vinst (2 850 000-1 080 000) 1 770 000
Skattepliktig (2/3 utav 1 770 000) 1 180 000 (IL 45:33)
Skatt (30% utav 1 180 000) 354 000 (IL 65:7)

Deklarations helvetet fortsätter jag är nu uppe i avdrag för närmare 450000:- och ändå åker jag på reavinst :(

Men antar att det inte är inkomstskatt man betalar på detta utan den kommunala på ca 30% ???

Deklarations helvetet fortsätter jag är nu uppe i avdrag för närmare 450000:- och ändå åker jag på reavinst :(

Men antar att det inte är inkomstskatt man betalar på detta utan den kommunala på ca 30% ???

Nja du betalar reavinstskatt som klassas som inkomst av kapital vilket ger 30% i skatt oavsett vinst så du får inga problem med statlig inkomstskatt á 50-60%.

Nja du betalar reavinstskatt som klassas som inkomst av kapital vilket ger 30% i skatt oavsett vinst så du får inga problem med statlig inkomstskatt á 50-60%.

Ja man inser att det avdrag och avdrag och ännu mera avdrag som gäller.

Har nu anlitat en revisor :tummenupp

Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back