Av vilken anledning har sporthojar kvar mekanisk (vajer) koppling?

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Beror detta på att spara vikt, funktion/driftsäkerhet/lättare-snabbare att fixa om det strular, känsla, snålhet eller vadå?

En del säger att det är bättre känsla med vajer, gärna säljare, men i vilken del av körningen är denna känsla så kritisk att en hydrauliskt styrd koppling inte skulle duga? Om vi nu ser till att dessa hojar är byggda och tänkta för racing så kan vi väl vara överens om att det inte är våldsamt mycket känsla det handlar om mer än att det ska gå fort vid växling under acc. Detta löser de som vill ha snabbast möjliga med en quickshift och kopplingen blir då ointressant i det sammanhanget.

Vad används på renodlade tävlingshojar á MotoGp?

Är det då vid nedväxling, mellangas och andra lite mer avancerade gasstyrningar som det spelar roll? Här monteras det då istället slirkoppling och helt plötsligt så har inte kopplingsreglaget inte lika mycket att säga till om.

En känsla i reglagen kan vara svår att beskriva mer än att det ena känns bättre än det andra, jag föredrar hydraulisk men så kör jag inte mer bana än gata heller.

har du provat elektorniskgaspedal i bilen? säg så här, jag uppskattar inte det ens i bilen.

har du provat elektorniskgaspedal i bilen? säg så här, jag uppskattar inte det ens i bilen.

Jo det är ju vanligt förekommande sedan sedan slutet på -90 talet så det har man väl haft sin beskärda del av under foten, fördelarna är enorma i sammanhanget och kan inte säga att jag ofta reagerar på känslan så länge det fungerar som det är tänkt.

Varför ska man krångla till något som fungerar bra men ändå är en enkel konstruktion som kopplingsvajern.

Allt utvecklas, slipas och förfinas utan apan bakom styret som fortfarande är densamma som för några miljoner år sedan slog en annan apa med en pinne i huvudet.

Last edited:

Vilken MotoGP-hoj har inte elektronisk trottel idag? Dessutom R1, RSV4, S1000RR, Panigale...

Fast det är klart, finns väl säkert puritaner som tycker insprut är satans påfund och att man bara kan få "rätt känsla" om det är flatslidsfuggar kopplade till rullen. :zpy

Varför ska man krångla till något som fungerar bra men ändå är en enkel konstruktion som kopplingsvajern.

Det kallas utveckling ;)

Visst har du en poäng men då vore det väl konstigt att de bemödar sig med att konstruera det för andra typer av motorcyklar men varför inte sporthojar?

Fick en ide nu :)

Tänk er en elektisk koppling som fungerar såhär.

Uppe vid handtaget sitter det bara en sensor.

När du drar kopplingen så ger den singnal till motorn som kopplar bort gashandtagets signal och istället låter motorn snurra på precis rätt varvtal som växelådans växel vill. Med andra ord så känns det som du har frikopplat. Lägger du ner en växel eller upp så anpassar motorn blixtsnabbt för det. Ungefär som en quickshift fast ändå inte. Svårt att förklara utan att göra en helt uppsats av det. Ni där ute som är lagom skruvade fattar nog ;)

Istället för kopplingskorg kunde det suttit en viscokoppling med slunglameller för att inte driva på tomgång/stillastående. Och i sin tur tillåta den där lilla varitionen av varvtal under växling

Är det konstigt att jag inte kan sova på nätterna när hjärnan ger mig såhär konstoga ideer!!?

Last edited:
Det är förmodligen en billigare och enklare konstruktion än hydraulisk.

/skrivet på jävligt litet tangentbord/

Last edited:
Nu är jag kanske genetiskt defekt, men i fråga om "känsla" så är en hydraulisk betydligt exaktare. Inget flex, inget svaj och alltid samma läge oavsett slitage. Den säljare som bubblar om bättre känsla är styrfull...

Det är billigare och enklare. Ende. -samma sak som det är billigare och enklare med gasvajer än elektroniska spjäll.

Nu är jag kanske genetiskt defekt, men i fråga om "känsla" så är en hydraulisk betydligt exaktare. Inget flex, inget svaj och alltid samma läge oavsett slitage. Den säljare som bubblar om bättre känsla är styrfull...

Det är billigare och enklare. Ende. -samma sak som det är billigare och enklare med gasvajer än elektroniska spjäll.

Dock finns det mycket mer att vinna på när det kommer till elektroniskt gasspjäll där man kan öppna mer o olika för olika varvtal.

När du drar kopplingen så ger den singnal till motorn som kopplar bort gashandtagets signal och istället låter motorn snurra på precis rätt varvtal som växelådans växel vill. Med andra ord så känns det som du har frikopplat. Lägger du ner en växel eller upp så anpassar motorn blixtsnabbt för det. Ungefär som en quickshift fast ändå inte. Svårt att förklara utan att göra en helt uppsats av det. Ni där ute som är lagom skruvade fattar nog ;)

Istället för kopplingskorg kunde det suttit en viscokoppling med slunglameller för att inte driva på tomgång/stillastående. Och i sin tur tillåta den där lilla varitionen av varvtal under växling

Är det konstigt att jag inte kan sova på nätterna när hjärnan ger mig såhär konstoga ideer!!?

Varför sensor på styret och inte på vxl.pedalen?

Låter lite som saabs sensonic, vart deg den vägen?

Jag har haft hojar med både och och i en helt vanlig situation när du skall rulla iväg från ett rödljus så spelar det ingen roll tycker jag. När jag däremot skall göra en "snabb och rivit start" (TM Hobbex) så hugger den hydrauliska kopplingen och så har det varit på alla hojar jag haft med hydraulik. Jag tycker att det är lättare att få dragläge i själva sliret när man motgasar med vajer.
Suzuki gick från vajer till hydraulik på gixxer 1000, sen gick de tillbaka igen på K9 och framåt och det kan mycket väl bero på viktjakt och billigare att tillverka men det kan också ha att göra med att kunderna klagade, vilket de gjorde...

...ännu ett icke-problem på SH. :hihi

Jag föredrar vajer, det är strulfritt. Hydraul är bra, tills det läcker i endera ände, och det är oundvikligt.
1098an kokade gärna slavcyllen vid krypkörning, det tarvade alltid en luftning efter en dag med avrostningsövningar...

En del hävdar att man har mer feeling med vajer...fan vet.

Håller med Niklas. Haft hydralisk koppling på ett par hojar innan Hondan nu, och jag har mkt lättare att hålla ned framhjulet 0-100 (starter mao) med vajer.

Nån skrev om känsla att hydralik var mer exakt, och det kanske är problemet. Vajern blir mer förlåtande då den kan självjustera dina små misstag.

Kan också vara så att det är lättare att känna vad som händer i bak vid nedväxling också, alltså att bli så mjuk att det inte studsar och jävlas in i böj under max broms.

Framförallt känns det som en betydligt enklare konstruktion, och simplicity lasts :fakta

Gatåkare vill säkert ha ride by wire, hydralkoppling och allt annat som låter ballt vid grillen. Jag (och förmodligen de flesta som vill bli räserstjärnor) vill ha saker som funkar, funkar bra, är billigt, inte strular och är lätt att fixa när det strular iaf.

Suzuki gick från vajer till hydraulik på gixxer 1000, sen gick de tillbaka igen på K9 och framåt och det kan mycket väl bero på viktjakt och billigare att tillverka men det kan också ha att göra med att kunderna klagade, vilket de gjorde...
Jag tror också det till stor del vikten som är avgörande, ihop med tillverkningskostnader. Jämför vad en bromspump och ett kopplingsgrepp kostar, och väger, så är det ju inte så svårt att lista ut vad marknaden vill ha ;)

Provkör en Peugeot 508 med den automatiskt växlande manuella växellådan så förstår du varför det inte går.
Den fungerar precis som du menar men det blir bara fel.

Det går förmodligen att få en MC-växellåda MYCKET smidigare än en gammal fransk bilväxellåda iom att man på uppväxlingarna knappt behöver frikoppla bara "döda" tändningen ett ögonblick tillräckligt för att skjutsa i nästa växel men...

Jag har testat en Honda VFR1200FD och automaten fungerar klockrent. Bara att flippa växlar mellan pekfinger och tumme.

Dock vad det gäller racing kan jag tänka mig att den idag väger tok för mycket och skulle behöva lite mer utveckling.

D5.jpg

Jag har testat en Honda VFR1200FD och automaten fungerar klockrent. Bara att flippa växlar mellan pekfinger och tumme.

Dock vad det gäller racing kan jag tänka mig att den idag väger tok för mycket och skulle behöva lite mer utveckling.

Urk...det där skulle döda en del av mckörningen för mig, jag vill vara engagerad, jag vill köra hojen - det är hela grejen för mig med motorcyklar.

Jag är normalt sett ingen bakåtsträvare, men i vissa avseenden går utvecklingen inte alltid åt rätt håll.
En stor del av det roliga med att köra en vass sporthoj är att försöka lära sig bemästra den best man sitter på. Även om hjälpsystemen underlättar och gör att jag som glad amatör kan bli snabbare på bana, eller till och med trafiksäkrare i en besvärlig situation, så tar det bort en del av glädjen för mig. Ride by wire är faktiskt helt vidrigt trist både på hojar och bilar. Nu börjar de väl få till systemen så att de tillåter tillräckligt med körglädje för att man inte ska märka så mycket av dem, men usch ändå. Insprutning är bra för att det ger mer effekt och ett bättre register. Men av/på-effekten när man försöker smyga på gas i en kurva är inte något man direkt är överlycklig över. Tur att det går att få bättre med en bra mappning!

Med alla hjälpsystem som kommer på hojar nu så kan man snart lika gärna ta en taxi och veva ner rutan för att få känna lite vinddrag och dofter. På så vis slipper man ju dra på sig skinnstället... :zpy

Kopplingen är inte så viktig för körningen normalt sett. Men wire har funkat i alla år, väger knappt någonting och är billigt och enkelt att fixa när det behövs.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti