Av med lappen..

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Hoj
Numera endast ett minne
Får ju mitt tunga kort om knappt 2 veckor :banana så jag tänkte se om nån har några tips man kan ha i bakhuvet om man vill ha kvar lappen i sommar, hehe...vill inte verka elak, men folk som blivit av med kortet får gärna berätta hur det gick till, tack.

Det är ganska så enkelt. Antingen håller man sin inom "+30" eller så överskrider man den gränsen och accepterar risken att få kortet indraget.

sege skrev:
Näst bästa är: har du gjort något som gör att du blir av med lappen, gasa.

He he, tack..ska tänka på det när jag har farbror blå i hasorna :tummenupp

:huvet
smart o gasa om nerverna inte håller och man synar en bergvägg.. tänk på det istället.

Inte för att jag har kört ifrån polisen nånsin, men ett hett tips är: känner du till området du är i, gasa. Är du minsta osäker på var du ska ta vägen, stanna istället. Det är bättre att vara körkortlös än död eller vållande till annans död.

jag blev av med mitt när jag hade prövotid....bara ett halvår kvar. Har kostat mig mö pengar o tid. Jag blev haffad på mest skumma ställe, eller rättare sagt idealiskt för polisen. Nylagd 90 väg, spikrak, soligt, ingen vind....helt tomt, tror det var en torsdagkväll, sommar var det. Det var två fält på vardera sida, helt öppet alltså, men på höger sida var det ett litet buskage, vad fanns bakom det...jo 7 stycken snutar, en bil, 2 mc, o laser o hela skiten....Så kan det gå. :mad: :huvet

Så mitt råd är, kör rimligt och inom 30+, är du på ngn enslig lantväg så kan du lassa litta, men skit i det annars, kör på bana istället! :fyllisar

Jag har inte hängt på SH speciellt länge men jag blir ändå rätt sugen på att boxa lite på dem som säger att det är en bra ide att dra länsman.
Trodde aldrig att jag skulle behöva argumentera för att göra som polisen säger men här kommer ett par argument:

* Ska man försöka smita från polisen måste man köra fort. Riktigt fort. Så fort att jag är tveksam till att mer än eliten (top 5%) klarar av att hantera hojen .

* Säg att du mot all förmodan är så ruskigt säker att du har koll på hojen i det läget så kommer nästa faktor in i leken. Omgivningen. Nog för att andra trafikanter är vana vid att hojar kommer blåsande rätt fort men inte fort. Även om du har järnkoll på området och kan varenda tjälskott och löv på vägen som vet du inte var och när fotbollen med tillhörande unge kommer flyga ut på vägen.

* OM man nu lyckas smita går det inte obemärkt förbi. Regnr finns i med i dåliga register och drar till sig uppmärksamhet från farbror blå och andra som man vill vara på god fot med.

* OM man nu lyckas smita går det inte obemärkt förbi (nr 2). Det blir ytterligare en pinne i myndigheternas kolumn "MC som klassas som vapen". Det klagas vitt och brett på vv, försäkringsbolag mm. En gissning kan vara att ju fler klåpare till hojåkare det finns där ute desto mindre kommer myndigheter och andra lyssna på hojåkarnas önskan om tex bättre vägar, lägre försäkringspremier etc.

Jag vet inte vad ni tycker men jag gillar att åka hoj och planerar att göra så många år framöver. Så snälla, förstör inte för oss andra genom att försöka smita från polisen.

Och ni som uppmanar till att smita tycker jag ska ta en rejäl funderare på vad konsekvenserna blir.

Barba skrev:
Och ni som uppmanar till att smita tycker jag ska ta en rejäl funderare på vad konsekvenserna blir.

Pfja, de som smiter för att jag sa att man kunde göra så kanske borde försöka tänka själva. Naturligtvis ska man inte utsätta nån för onödiga risker.
Jag har hört att man gott kan fortsätta i det tempot man höll när man blev upptäckt av polisen, men alla förutsättningar måste vara de rätta. Bra sikt, bra väglag, gott om soppa, etc...

Och naturligtvis SKA man inte köra ifrån polisen. Det är inte tillåtet.

Mattias skrev:
Jag har hört att man gott kan fortsätta i det tempot man höll när man blev upptäckt av polisen, men alla förutsättningar måste vara de rätta. Bra sikt, bra väglag, gott om soppa, etc...

Jo ibland åker man troligen ifrån dem utan att man vet om det.. Med bil har de svårt att hänga på, inte enbart för toppfarten utan mer smidigheten, kurvhastighet acceleration etc.

http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=701349&postcount=3857

Inget jag rekommenderar men hade man inte stannat för att kolla oljeläckaget så har jag svårt att tro att de hade lyckats hitta mig och jag hade varit ovetandes om deras jakt. :3freak

Inget jag rekommenderar men en av aspiranterna som var med frågade om jag hade hängt av dem om jag vetat att de var efter. Jag svarade något i stil med att; då hade ni säkert varit skitjobbiga i efterhand, ni har ju min nummerplåt så vad skulle det hjälpa mig? Nu satt gammelbosse i bilen så han kunde tala med öppet hjärta; "Tja, du vet - isåfall så blir det ju åklagaren som först får bedömma vad vi har för utsikter att lyckas och så länge vi inte vet vem som är bakom visiret så gör man inte så mycket åt det." :hihi

Jag vet att det var en som blev fälld "på sannolika skäl" i trollhättan men då hade han siktats med betydligt grövre överträdelser. :fakta

Själv kommer jag givetvis välja mina tillfällen då det gasas händanefter -hjärndött att ligga +30 på motorvägen då, 0 i funfactor och bara en onödig risk. Men vet i fasen hur jag instinktivt kommer att reagera när läget blir kritiskt, polisen verkar inte ha utrymme för förhandling när man ligger 30+ och åker plastraket även om man är trevlig och lugn :fatta!

Sen kanske han had bestämt sig för att sätta mig redan innan när det trodde jag hängde av ekipaget.

Kollade idag från bilen och det finns INGEN möjlighet att de har kunnat se om jag stannade eller ej för stopp-plikten (är övertygad om att jag stannade helt nämligen) han gormade om att jag skulle åka på den också men ändrade sig efter lite diskussion och strök det. Troligen hade han inga bevis då och ännu mer troligt är att det aldrig inträffade. :4skrika

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025