Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Kreuger skrev:skaffa ett giltigt leg som inte är körkort ni kan visa upp så slipper ni som sagt böter.
Ka11e skrev:Skulle man slippa vanliga böter/körkortsindragning om man visar upp leg istället för körkort? Det låter väll knappast troligt ?
hocke skrev:Jag blev tagen för 144 på 90 väg för ca 1.5 mån sedan. Det resulterade i 4 månaders indragning som jag fick ner till 3 pga behov av körkort i tjänsten. Böterna blev 2000 (som jag tror är max om det inte är frågan om grov överträdelse, jag kan ha helt fel där) Polisen som stoppade mig fick årsinkomst
uppgifter då böterna skulle baseras på det. Jag angav 212000 men vet inte om dom kollade upp vad jag verkligen hade för är det inkomst beroende och max inte är 2000 så borde jag fått en del mer i böter.
Ka11e skrev:Skulle man slippa vanliga böter/körkortsindragning om man visar upp leg istället för körkort? Det låter väll knappast troligt ?
Kreuger skrev:skaffa ett giltigt leg som inte är körkort ni kan visa upp så slipper ni som sagt böter.
morecore skrev:har läst igenom hela tråden och har en fråga: När det går så långt att man ska få ett beslut från tingsrätten eller ännu senare, att man döms av en domstol, kommer det att bli några kostnader för en sjålv i rena pengar?? Pga att man tas upp i rätten m.m.....
tack!
sege skrev:Vad är skillnaden om man inte har kortet med sig? Det lär ju ändå flaggas som ogiltigt i länsstyrelsens register och därmed kör man väl ändå olovligt och åker dit nästa gång man blir stoppad?
sandstream71 skrev:Har för mig att det helt saknar betydelse om det skulle gå vidare till rättegång, men jag kan som vanligt ha fel.
Kreuger skrev:Det vi diskuterade här var att man inte har sitt körkort med sig för att slippa få det taget på plats. Normalt kan man då få böter (ca 300 kr) för att inte ha kortet med sig när man kör men om man har ett annat leg så ska man slippa de böterna.
oFFkeFF skrev:Böterna vid det tillfället är väl iofs minsta problemet. Köra under spärrtid=grov olovlig körning=12 månaders spärrtid till=Omtag av körkort på alla behörigheter=ny prövotid 2 år=DUMT...
Webspy skrev:Man kan inte få böter för att man "glömt" körkortet hemma !
I 77 & 105 paragrafen i körkortsförordningen står den att om man kan styrka sin identitet med Leg, pass eller på annat sätt är känd så kan man inte bli bötfälld.
Om du då inte har något leg eller någon kompis med dig som kan intyga att du e du..... så kan du ändå inte böter. I 48 kapitlet i rättegångsbalken står det klart o tydligt att straff & Ordningsförläggande inte får skrivas ut om identiteten inte är känd..... således.... om dom ändå vill skriva ut böter så anser dom att du är du och att din identitet är känd.... så då faller du in under 77 & 105 paragrafen i körkortsförordningen igen... och kan inte bli bötfälld.
Webspy skrev:Man kan inte få böter för att man "glömt" körkortet hemma !
I 77 & 105 paragrafen i körkortsförordningen står den att om man kan styrka sin identitet med Leg, pass eller på annat sätt är känd så kan man inte bli bötfälld.
Om du då inte har något leg eller någon kompis med dig som kan intyga att du e du..... så kan du ändå inte böter. I 48 kapitlet i rättegångsbalken står det klart o tydligt att straff & Ordningsförläggande inte får skrivas ut om identiteten inte är känd..... således.... om dom ändå vill skriva ut böter så anser dom att du är du och att din identitet är känd.... så då faller du in under 77 & 105 paragrafen i körkortsförordningen igen... och kan inte bli bötfälld.
Sverige e fantastiskt !
//Anders
Varför stanna när du ändå vet att du blir av med kortet?Jimmy skrev:Vad har inkomsten med rättsväsendet att göra? Då borde en student komma billigt undan?
Övrigt: 177 på 90-väg kostade mig 2000:- och 6 mån utan kk. Dock var det innan höjningen av bötesbeloppen
![]() |
Mälaren Runt #40 – 16 augusti
Lördagen den 16 augusti kör... |
![]() |
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP
För att fira den trefaldige... |
![]() |
Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
![]() |
Tierp Arena värd för EM i Dragracing
Den 7–10 augusti 2025 förva... |