Automatlåda på MC

Nu har det börjat komma ut olika sorters automathojar och jag har faktiskt provat lite både på väg och offroad (BMW R1300GSA).

Jag måste säga att det fungerar hur bra som helst, fast jag var lite skeptisk innan. Man kan när som helst overrida systemet med växelpedalen men det behövdes egentligen aldrig. Till och med i knixig manöverbana i terräng var det en barnlek.

I branta serpentiner nedför hann jag precis tänka att nu växlar jag ned - och så gjorde den det… magi?

Övrigt mycket bekvämt och följsamt oavsett om man gasar mycket eller litet.

Flera Hondor med DCT var med till Slovakien. Ägarna säger att det är en vanesak hur man hanterar gasen utför för att få den att gå på rätt växel in i kurvorna. Som vanligt alltså, dvs man lär sig.

Jag väljer automat nästa gång jag byter hoj.

Kör snyggt!

Nu har det börjat komma ut olika sorters automathojar och jag har faktiskt provat lite både på väg och offroad (BMW R1300GSA).

Jag måste säga att det fungerar hur bra som helst, fast jag var lite skeptisk innan. Man kan när som helst overrida systemet med växelpedalen men det behövdes egentligen aldrig. Till och med i knixig manöverbana i terräng var det en barnlek.

I branta serpentiner nedför hann jag precis tänka att nu växlar jag ned - och så gjorde den det… magi?

Övrigt mycket bekvämt och följsamt oavsett om man gasar mycket eller litet.

Flera Hondor med DCT var med till Slovakien. Ägarna säger att det är en vanesak hur man hanterar gasen utför för att få den att gå på rätt växel in i kurvorna. Som vanligt alltså, dvs man lär sig.

Jag väljer automat nästa gång jag byter hoj.

Kör snyggt!
Jag kör BMW R1300GS Adventure nu med ASA... Köpte den mest och tänkte att jag kan lika gärna välja med Automat och sen köra Manuellt alltid ändå för man vill ju växla själv såklart bara utan koppling...... Jag kör ALDRIG manuellt för Automatlådan funkar så otroligt bra och en bonus är att Manuella läget med quick shifter är betydligt bättre på ASA lådan jämfört med den med manuella lådan... Har också provat KTM 1390 SAS EVO och den är riktigt bra...

Nää...inte övertygad på Automat absolut inte!! Om jag blir det så blir det Permobil! Punkt!

Äh, det finns väl ingen som längre kör med osynkad låda, broms på spak utanför karossen osv…

Idag är det olika typer av dubbelkopplings- eller automatlådor som gäller även inom F1, rally osv.

En naturlig utveckling.

Kör snyggt!

Äh, det finns väl ingen som längre kör med osynkad låda, broms på spak utanför karossen osv…

Idag är det olika typer av dubbelkopplings- eller automatlådor som gäller även inom F1, rally osv.

En naturlig utveckling.

Kör snyggt!
Måhända men jag är en stolt Bakåtsträvare i vissa lägen!! :)

Kan inte förstå hur man vill ha automatlåda ens i en bil. 😄
Köpte nyligen en Caddy av senaste generationen med dsg låda för att frakta leksaker. Min första automatväxlade bil sen millennieskiftet typ. Fan vad jag hatar hur den beter sig. Funkar bra för superlugn körning, men vid all annan typ av körning är den useless. Tex är det omöjligt att utnyttja bottenvridet i dieseln för en lätt fartökning. Istället gör den en superseg nedväxling som bara fördröjer allting och får motorn att råma ansträngt. Usch.

Nyheter
Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

Back