Automatisk hastighetskontroll via mobilen i skåne

• Thread starter Thread starter KGK
  • Start date Start date
tinfoil-hat.jpg

KGK skrev:
2644243 De av Telias mobiltelefonkunder som befinner sig i Skåne kommer nästa år att mätas i trafiken. Telia ska nämligen lämna ut data till Vägverket om hur snabbt mobilkunderna rör sig på vissa vägsträckor.
http://www.epostservice.com/read.asp?issueid=28187
Det låter ju hemskt men om man läser vad Pär skriver så handlar det om att upptäcka köbildningar vilket inte känns så farligt.

Så alla som sitter i baksätet i 200 km/h kommer bli av med körkortet..

Edit: Är väl bäst att lägga tilll en sån här ;)

mobilböter

kan mobiltelefoner verkligen bötfällas? vad är isf högsta tillåtna hastighet för en genomsnittlig kameramobil?
kan man klara sig genom att byta operatör till annan än telia?

Tänk om man som teliakund råkar glömma stänga av mobilen vid en flyresa över skåne! Pheeta böter i brevlådan när man kommer hem! :rolleyes:

sandstream skrev:
2644264 Det låter ju hemskt men om man läser vad Pär skriver så handlar det om att upptäcka köbildningar vilket inte känns så farligt.

vem vet hur man klassar 200 km/h, han pekar på ändamålsglidningen.

novecento skrev:
2644270 kan mobiltelefoner verkligen bötfällas?

bra fråga, då får passageraren också böter.

novecento skrev:
vad är isf högsta tillåtna hastighet för en genomsnittlig kameramobil?
kan man klara sig genom att byta operatör till annan än telia?

verkar så, konstiga är att man inte verkar behöva ett godkännande från abonnemangsinnehavaren.

wheelie82 skrev:
2644294 Tänk om man som teliakund råkar glömma stänga av mobilen vid en flyresa över skåne! Pheeta böter i brevlådan när man kommer hem! :rolleyes:

:D :D

Last edited:
KGK skrev:
2644300 vem vet hur man klassar 200 km/h, han pekar på ändamålsglidningen.
Jag tror inte VV är intresserade av enskilda fordons hastighet utan istället den genomsnittliga hastigheten för tillfället på den aktuella vägsträckan. Det är ju köer de vill upptäcka snabbt.
VV har ingen möjlighet att bötfälla någon och även om de gjorde listor på de enskilda mobilerna så ska det paras med fordonet och sedan ska det utredas vem som körde osv, dvs det är helt omöjligt att sätta fast någon för fortkörning via en mobil så länge det inte är polisen som får infon i realtid och kan stoppa fordonet på plats.

Jo men problemet är väl att mobilen är hyfsat personlig, trafikdata ska skickas fram och tillbaka, plötsligt så är det någon som känner någon och så har man en grinig fru som undrar varför man åkte åt samma håll som receptionisten bor när man sa man skulle åka till golfbanan:gnissla

Är väl inte så svårt för VV att finna andra lösningar med ex. mobila mätstationer, verkar väldigt krångligt att mäta hastighet på mobiler.

De kan inte mäta momentan hastighet.
Telia "ser" bara hur många abbonenter som befinner sig i en viss "cell", och på ett ungefär var de befinner sig. Dessutom, om det bara är Telia som gör detta så "ser" de inte heller andra mobiler som de inte har roamingavtal med.
Så jag med min pissiga Telenor kan fortsätta gasa m.a.o

Medelhastighet mellan flera celler är däremot möjligt att mäta, men ger inget besked om och utifall hastighetsöverträdelse har skett - medlet KAN ju ligga under tillåtet även om en kort överträdelse skett! Förvisso otroligt om man kör sporthoj... ;) Det skulle jag beteckna som tjänstefel att ha ett tillåtet medel på säg 70-väg!

Last edited:
KGK skrev:
2644314 Jo men problemet är väl att mobilen är hyfsat personlig
Det är nog därför de inte ska lämna ut några uppgifter om enskilda mobiler, det handlar bara om aggregerade data. Eftersom de inte lämnar ut några kunders position eller hastighet behöver de naturligtvis inte heller fråga kunderna om lov.

Mort skrev:
2644330 Det är nog därför de inte ska lämna ut några uppgifter om enskilda mobiler, det handlar bara om aggregerade data. Eftersom de inte lämnar ut några kunders position eller hastighet behöver de naturligtvis inte heller fråga kunderna om lov.

Jo men jag menar att man inte ska kleta med kundernas uppgifter, måste finnas bättre sätt i just det här fallet, Telia måste ju trots allt samla in informationen vilket skapar en del möjligheter för fel osv., inte så länge sedan Telia skickade ut specade räkningar eller liknande till fel personer....

Håller inte riktigt med om att de inte behöver fråga om lov, även om de inte behöver det idag.

Last edited:
nästa steg är att filma den som åker genom att sätta på mobilkameran genom styrning från deras huvudkontor??

a_xc skrev:
2644355 nästa steg är att filma den som åker genom att sätta på mobilkameran genom styrning från deras huvudkontor??

Visst är teknik bra men man ska nog fundera innan man börjar kleta för mycket med grejerna, som en lite äldre moderat politiker sa på en fråga om IT, något i stil med "de yngre runt mig är ohejdat positiv att använda tekniken till en hel del, hade Hitler haft tillgång till möjligheterna som finns idag så hade det inte varit roligt så jag tycker att man ska vara försiktigare"

Last edited:
KGK skrev:
2644339 Jo men jag menar att man inte ska kleta med kundernas uppgifter, måste finnas bättre sätt i just det här fallet, Telia måste ju trots allt samla in informationen vilket skapar en del möjligheter för fel osv., inte så länge sedan Telia skickade ut specade räkningar eller liknande till fel personer....
Nja, Telia håller redan reda på tillräckligt med information för att kunna räkna ut detta, så det blir nog inte värre än det redan är. Att operatören vet allt om ens rörelser får man dessvärre stå ut med om man ska ha mobiltelefon.

Om de skickar ut uppgifter om kunder felaktigt är det förstås illa, men jag gissar att det är ganska osannolikt här, rapporteringen är ju liksom inte uppställd per mobil, så det borde inte finnas någonstans att råka stoppa in vem kunden är.

a_xc skrev:
2644355 nästa steg är att filma den som åker genom att sätta på mobilkameran genom styrning från deras huvudkontor??
Välkommen till en 2-timmars visning av "Min ficka sedd inifrån", följd av kvällens huvudfilim, den 5 timmar långa "Min andra ficka sedd inifrån".
Det kanske de redan gör... Jag hittar ofta nallen i fickan med kameran påslagen trots att jag vet att tangentlåset varit på :skrämd
Jobbigt för stand-by tiden :gnissla

Mort skrev:
2644375 Att operatören vet allt om ens rörelser får man dessvärre stå ut med om man ska ha mobiltelefon.

jo men sen när blev det en självklarhet att de ska kunna använda datat man generar hursomhelst....

Mort skrev:
2644375 Att operatören vet allt om ens rörelser får man dessvärre stå ut med om man ska ha mobiltelefon.

Det tycker jag inte alls att man förnöjsamt "får stå ut med"
Nej, det måste till en mycket mer proaktiv insats mot allt sånt här som växer fram.
Flate svensken bara accepterar hur hela hans integritet går om intet i "trafikövervakning" Bankomatkort, mobiltelefoni osv osv.

Det är nog så att de mäter hur många hand-overs det gör mellan masterna längs en motorväg/större väg. Blir det ovanligt få förflyttningar mellan masterna jämfört med antalet simkort på sträckan är detta en indikation av att trafiken står (nästan) stilla.

De behöver alltså inte lämna ut någon som helst information om vem som gjort vad eller hur fort någon rört sig. Bara att det verkar stå stilla.

För övrigt, era samtal, sms och porr-mms kan med lätthet avlyssnas/ses av personal om så önskas. Är knappast något nytt.

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti