Automatisk hastighetskontroll via mobilen i skåne

• Thread starter Thread starter KGK
  • Start date Start date
Dr.Bike skrev:
2644440 Det tycker jag inte alls att man förnöjsamt "får stå ut med"
Du har rätt, vi ska inte stå ut med vad som helst. Jag kräver härmed halverad gravitation i trappor!

Du är välkommen att designa en ny mobilstandard som gör det möjligt för operatören att koppla fram ett samtal till dig utan att veta var du är...

Edit: Missförstå inte nu, jag håller med om att det är ett problem, bara inte ett speciellt enkelt problem att lösa.

Last edited:
Mort skrev:
2644516 Du har rätt, vi ska inte stå ut med vad som helst. Jag kräver härmed halverad gravitation i trappor!

Du är välkommen att designa en ny mobilstandard som gör det möjligt för operatören att koppla fram ett samtal till dig utan att veta var du är...

Spelar ingen roll.
Jag vet hur tekniken funkar, men jag accepterar iaf inte integritetskränkningen som uppstår beroende på HUR dessa data hanteras.

Och att designa ett system som inte känner mottagarens position är ju enkelt: Uppringningssignalen innehåller då endast adresskod för uppringande, som sedan är det som används tillbaka mot växeln och cellsändaren som för ögonblicket används behöver i detta fall inte rapportera in sig själv i samtalskoden, vilket leder till att positionen förblir anonym.

illebror skrev:
2644505 Det är nog så att de mäter hur många hand-overs det gör mellan masterna längs en motorväg/större väg. Blir det ovanligt få förflyttningar mellan masterna jämfört med antalet simkort på sträckan är detta en indikation av att trafiken står (nästan) stilla.

De behöver alltså inte lämna ut någon som helst information om vem som gjort vad eller hur fort någon rört sig. Bara att det verkar stå stilla.

För övrigt, era samtal, sms och porr-mms kan med lätthet avlyssnas/ses av personal om så önskas. Är knappast något nytt.

Det är ju SÅ det lär gå till, eller att de kollar närvaron INNE i cellen gentemot "normalbruset" och avgör om det är extra många inne just för ögonblicket mot vad det normalt är.
Det går att mäta på många sätt.
Uppbyggnadstakt av abonenter t.ex gentemot avanmälningar ut ur cellen.

Last edited:
Dr.Bike skrev:
2644525 Spelar ingen roll.
Jag vet hur tekniken funkar, men jag accepterar iaf inte integritetskränkningen som uppstår beroende på HUR dessa data hanteras.

Och att designa ett system som inte känner mottagarens position är ju enkelt: Uppringningssignalen innehåller då endast adresskod för uppringande, som sedan är det som används tillbaka mot växeln och cellsändaren som för ögonblicket används behöver i detta fall inte rapportera in sig själv i samtalskoden, vilket leder till att positionen förblir anonym.

Du har rätt, Sverige är dålig på integritet och det blir blir inte bättre än man önskar.

Sverige är näst sämst i Europa på att ta tillvara sina medborgares personliga integritet. Det slår organisationen Privacy International fast i sin årliga undersökning.

http://pcforalla.idg.se/ArticlePages/200611/06/20061106104332_PFA/20061106104332_PFA.dbp.asp

phr2005spread.jpg

Dr.Bike skrev:
Det är ju SÅ det lär gå till, eller att de kollar närvaron INNE i cellen gentemot "normalbruset" och avgör om det är extra många inne just för ögonblicket mot vad det normalt är.
Det går att mäta på många sätt.
Uppbyggnadstakt av abonenter t.ex gentemot avanmälningar ut ur cellen.

Blir fint när dom har älgjakt eller hundtävling i området..., klumpigt sätt att mäta, tror inte det blir speciellt bra kvalité på mätdata

Är inte så orolig att mobiltelefonen ska bli nån slags övervakningsgrej.
När det väl kommer till kritan kan man inte binda en person till en mobil utan vittnen.

Men den som är nojjig kan väl skaffa ett kontantkort.

@KGK: Men du kan väl hålla med om att din rubrik på tråden och den inledande texten ger en gansk skev bild om vad detta verkligen handlar om?

Till viss del, mest beror på hur man tolkar texten, är man ex. trafikpolis så kanske man lätt hamnar i ett spår, automatisk hastighetskontroll är ju faktisk vad de tänker ta sig för, dock inte bötfälla förare, som det är nu.

en som jobbar på anstalt kan lätt få en förutfattad mening kring någon som benämns som kund medan en som jobbar i butik eller i ett säljande företag kanske har en annan förutfattad mening kring kunder.

KGK skrev:
2644715 Till viss men mest beror på hur man tolkar texten, är man ex. trafikpolis så kanske man lätt hamnar i ett spår, automatisk hastighetskontroll är ju faktisk vad de tänker ta sig för, dock inte bötfälla förare, som det är nu.
en som jobbar på anstalt kan lätt få en förutfattad mening kring någon som benämns som kund medan en som jobbar i butik eller i ett säljande företag kanske har en annan uppfattning av kunder.
Jo visst, men nu är det ju ingen hastighetskontroll i den normala bemärkelsen de planerar utan snarare att se trafikmönster i vissa delar för att snabbt få reda på om det är problem. Ungefär som VVs kameror för snöröjning mm som man kan kolla på VVs sajt. De skulle ju kunna anses användas för övervakning av den enskilde trafikanten men så är det ju inte.

Stortryne skrev:
2644405 Välkommen till en 2-timmars visning av "Min ficka sedd inifrån", följd av kvällens huvudfilim, den 5 timmar långa "Min andra ficka sedd inifrån".
Det kanske de redan gör... Jag hittar ofta nallen i fickan med kameran påslagen trots att jag vet att tangentlåset varit på :skrämd
Jobbigt för stand-by tiden :gnissla

Jag läste fLickan istället för fickan. Och det blev bara... fel. :hihi

sandstream skrev:
2644719 Jo visst, men nu är det ju ingen hastighetskontroll i den normala bemärkelsen de planerar utan snarare att se trafikmönster i vissa delar för att snabbt få reda på om det är problem.

Korrekt, det gällde att kolla lite närmare på texten;)

är man för slapphänt kring integritet så kan det dock bli lite av varje framöver :näsblod

Zee skrev:
2644720 Jag läste fLickan istället för fickan. Och det blev bara... fel. :hihi

började du drömma medans vi andra funderade på böter :D

Last edited:
Dr.Bike skrev:
2644525 Spelar ingen roll.

Nej det är inte enkelt. I ena ändan slår någon ett telefonnummer, i andra ändan ska då en BTS börja sända. Operatören äger (i det enklaste fallet) all infrastruktur däremellan. Oavsett hur man löser det tekniskt måste operatören kunna göra den uppslagningen, och han vet var BTS:en står.

Däremot kan han förstås, i stil med vad du föreslår, göra kunskapen om positionen distribuerad över olika delar av systemet så att inte en del känner till hela hemligheten, och det är ju bra. Det förutsätter dock fortfarande att man litar på operatören, all information finns i deras system om de skulle vilja ta fram den. Inbillar man sig något annat är man naiv, är jag rädd.

För att återgå till just det här fallet lär datainsamlingsfunktionen inte ha tillgång till telefonnumret, däremot troligen TMSI-numret, då det enklaste och effektivaste torde vara att räkna handovers i respektive rikting längs färdvägen. Borde ge en väldigt bra bild av hur trafiken flyter. Även om TMSI-numret skulle råka komma i vägverkets händer på något sätt är det ju relativt harmlöst, då det inte har någon varaktig koppling till vare sig abonnemang eller telefon.

Jag håller rent allmänt med om att vi suger på personlig integritet i Sverige, men man får ju välja sina slag liksom. Det här låter ungefär lika integritetskränkande som att vägverket lägger ut lakritssnören över vägen för att räkna bilar. Bara ett annat sätt att ta fram samma information.

Dawe skrev:
Helt sant att det går att kartlägga personer skrämmande mycket, även kreditkortsanvändning är en guldgruva om man vill ägna sig åt sådant. I det här fallet är det nog troligare att det är trafikinformationen de är ute efter dock, med tanke på att det är svårt att kartlägga folk när de inte lämnar ut någon info om vilka mobiler det är som rör sig.

Att inte alla har teliamobiler, eller att inte alla är påslagna, är ju inget större problem. Det räcker bra att veta hur många påslagna teliamobiler det i genomsnitt finns i en bil, och det lär ju inte vara svårt att ta reda på.

Last edited:
Mort skrev:
2644375 Nja, Telia håller redan reda på tillräckligt med information för att kunna räkna ut detta, så det blir nog inte värre än det redan är. Att operatören vet allt om ens rörelser får man dessvärre stå ut med om man ska ha mobiltelefon.

Om de skickar ut uppgifter om kunder felaktigt är det förstås illa, men jag gissar att det är ganska osannolikt här, rapporteringen är ju liksom inte uppställd per mobil, så det borde inte finnas någonstans att råka stoppa in vem kunden är.

känns bara farligt om man börjar godkänna det här, makt har i alla tider utnyttjats av alla som kunnat utnyttja den, varför skulle det vara annorlunda nu

Stortryne skrev:
2645839 Klart att det blir anorlunda den här gången. Precis som alla andra gånger :rolleyes:

haha
ja givetvis... politikerna utnyttjar inte sin makt som det är nu redan? eller? haha

som nuläget är så är nog det värsta som kan hända att det dyker upp hastighetskameror där telia kunder över lag kör lite väl fort i förhållande till lagstadgad hastighet.

dock, eftersom de älskade kamerorna enbart plåtar framifrån så är det ingen fara för de som är här.

ingen av er ställer väl av vintertid ?

WebGringo skrev:
2647355 som nuläget är så är nog det värsta som kan hända att det dyker upp hastighetskameror där telia kunder över lag kör lite väl fort i förhållande till lagstadgad hastighet.

dock, eftersom de älskade kamerorna enbart plåtar framifrån så är det ingen fara för de som är här.

ingen av er ställer väl av vintertid ?
Dax att byta abonemang alltså, eller åtminstonne stänga av nallen i bilen.

Stortryne skrev:
2644405 Välkommen till en 2-timmars visning av "Min ficka sedd inifrån", följd av kvällens huvudfilim, den 5 timmar långa "Min andra ficka sedd inifrån".
Det kanske de redan gör... Jag hittar ofta nallen i fickan med kameran påslagen trots att jag vet att tangentlåset varit på :skrämd
Jobbigt för stand-by tiden :gnissla

Om du har hål i byxfickan kanske man får se något roligt i alla fall :D

Jag har för mig att GSM systemet är specat för fungera i max 200 km/h. sedan blir doppler effekten för stor. Lösningen är allså ....:hojraket

Jag ser framför mig en hel skolklass med 13-åringar som skall få körkortet indraget för att de har 'kört' för fort i skolbussen. Busschaufören lämnade ju sin telefon hemma. Sug på den.

Ni kan vara helt lugna. Det skulle aldrig fungera juriskt av många skäl.

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti