"automatisk" framhjulslåsning är...

Liwa1

Supermedlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 600 racehoj & Honda CBR 600 racehoj -09
...INTE kul eller spännande.

Gled ur sängen tidigt med humöret på topp. Kvart i nio skulle vi dra mot Stäket och möta övriga i PMC. Sol, blå himmel och jag glad över att få smiska min nya hoj, R1an Tuffa blå.

Ut ur garget for vi och började vår färd. Nitrous först och jag efter.

Åhhhhh, fan vad det är skönt att köra hoj.

Kommer ut på vägen och börjar dra på, uppe i hundra och laddar för trycka på mer.

Arghhhhhhhhhh, fan helvetes jävla piss skit. :mad:

Vet Ni hur ICKE skönt det är när framhjulsbromsen helt plötsligt låser sig?
Nu talar jag inte om "menlillagummansläppbromsen sårullarhojenigen"
Utan TVÄRLÅST, mitt i körbanan.
Jag lyckades hålla kvar hojen på hjulen trots släp och kast. Nitrous som ser att jag stannat vänder om och kommer tillbaka.

- Hörrö, du står mitt ivägen, rulla undan hojen.

Här krävdes det mycket bit i tungan och räkna till hundra innan jag svarade Nitrous, hade jag inte gjort det hade det kommit en harrang med svordomar och du kan dra åt hel... Men jag fick ur mig
-Jag kan inte flytta hojen den har låst sig med sammanbitna läppar.

Vi inser att vi måste dra/släpa in hojen mot väggrenen. Innan vi ens börjat så kommer en biljävel och tutar och blinkar att vi ska flytta på oss. Nu lyckades jag inte hålla tillbaka min "känslor" längre utan peka båda fingrarn åt gubbjäveln och typ skrek åt honom att fara åt helvete.
:mad: :mad: :mad: :mad:

Jag var inte lite arg i detta läge som Ni förstår.

Nitrous kollade och mixtrade, luftade bromsarna och det tycktes fungera. Så vi begav oss mot Statoil för se hur hojen fungerade. Men nu var jag på hans hoj och han på min för kolla bromsen.

Jo, det tycks funka och kändes bra. Nitrous tog hojen till Stäket och allt var frid och fröjd.........NOT.
Nu var det Nitrous tur att få en framhjulslåsning, dock i nära 200 km /h. Det såg inte kul ut kan jag meddela men han höll den på hjulen.

Lufta igen och tog oss sista biten till McD där vi ställde den. Resten av dagen lekte jag Nitrous pallböna.

På vägen hem stannade vi på McD för hämta upp min hoj. Tre gånger till hände samma sak på vägen hem (vi åkte väldigt sakta hem med hojen, bilda typ kö efter oss)

Tack till BadToy och medföljande i hans bil som åkte efter oss hela vägen hem och hjälpte till.

På tisdag skall hojen till vekstad. För automatisk framhjulsbroms som slår till när den själv vill anser jag som rent opraktiskt men framför allt livsfarligt.

Bikeweek då? Jo det var skönt vädrer, trevligt PMC folk och en bra dag.

Nu ska jag sura och svära över min hoj i hemmets lugna vrå

Last edited:
Jag kan tillägga att jag idag haft en "nära-slå-över-till-kasch-upplevelse" !
Efter att åkt ca 1 mil med Liwa1 R1-a och provocerat bromsarna hela tiden så utan någon förändring var jag övertygad om att det funkade OK . Öser på i 220 km/h ca och märker att hojen börjar krympa och bli lägre............ shiiiiiiiiiiiiiiiit, nu är goda råd dyra.
Står hårt på bakbromsen för att sänka farten fort samtidigt som jag tuggar nedår på vxl-arna för högsta motorbroms. När jag är nere i ca 90km/h så börjar bakhjulet släppa och vilja gå upp.... Whhiiiiiiiii , sista metern tillbringas med låst framhjul och ett streck på vägen.

En mycket obehaglig upplevelse vill jag lova.

Det verkar som om felet inträffat efter att hojjen ramlade omkull igår och knäckte bromshandtaget.

Nån som varit med om liknande ?
Vad kan ha hänt ? Nån bubbla i bromscylindern eller vad ?
Tips och förslag på hur motverka felet ?

Under körning så verkar den bygga upp ett hiskligt bromstryck rätt vad det är.
Det har nog inte med värme att göra då det inträffade första gången efter ca 300m hemmifrån , andra gången när jag körde så höll det ca 1mil innan den knäböjde så fint !!!

Hjääälp

/Nitrous

Ja jävlar.. :eek: Men :bow att du/ni lyckades hålla hojen på fötterna, hade inte varit kul om det hände mitt i en landsvägskurva i 140.. Speciellt Nitrous om han trots flippad frambroms drar upp den i 200??? :confused:

Nåt jag inte förstår mig på är hur lilla gumman kunde håller hojen i styr när den ''TVÄRBROMSADE'' i 100km/h och Nit... hur klarar man av nåt sånt när det händer i nästan 200km/h :eek:

Shrek skrev:
Ja jävlar.. :eek: Men :bow att du/ni lyckades hålla hojen på fötterna, hade inte varit kul om det hände mitt i en landsvägskurva i 140.. Speciellt Nitrous om han trots flippad frambroms drar upp den i 200??? :confused:

Att jag tog upp den i 220 var för att jag var övertygad om att den nu skulle funka efter kontinuerligt provocerande och att det var sista raksträckan innan jag o tjejen skulle byta hoj tillbaka och eftersom jag inte vill att hon sätter sig på nåt som "kanske" funkar så klotar hellre jag där det saknas träd och annat skit än att hon åker rakt fram i en kurva.

Hade jag inte testat den en sista gång så hårt så hade hon förmodligen satt sig på hojjen och börjat åka med på en kurvig väg och det hade kunnat sluta illa, vill inte tänka på vad som kunde hänt !

/Nitrous

Darre skrev:
Nåt jag inte förstår mig på är hur lilla gumman kunde håller hojen i styr när den ''TVÄRBROMSADE'' i 100km/h och Nit... hur klarar man av nåt sånt när det händer i nästan 200km/h :eek:

Lilla Gumman är ingen Liten Gumma :) , hon är en hårding i lyxförpackning :) .
i 100km/h var nog lagom för att få en hård inbromsning eftersom den lägger på kraft och sen mer och mer tills hjulet är låst.

När jag körde så kan jag lova att jag var skakis efteråt, sista biten så gick den på framhjulet och till slut med låst framhjul.
Liwa1 var bakom och såg allt, såg tydligen inte kul ut alls för man gör gärna inte en Stoppie mitt på en bilväg som påbörjas i 200km/h :o

/Nitrous

Darre skrev:

Om du inte förstår så är det nog du som är "lilla gumman" här.

Det var tur och förhoppningsvis lite rutin som gjorde att man lyckades hålla kvar hojen på två hjul.

Utan tur hade det gått åt helvete, men för fan någon gång måste man väl få ha tur med?

Om du sen misstror oss och hastigheten är din sak. Vi som var med VET vad som hände .

fan va otäckt......ett tips....köp ny bromscylle, för jag skulle aldrig kunna lita på den ni har....och kanske nya ok fram.....
Skulle ni göra så så har jag ett kit.

Skönt att ni inte skadade er, och fan vilken sinnesnärvaro man måste ha när nåt sånt händer.

Liwa1 skrev:
Om du inte förstår så är det nog du som är "lilla gumman" här.

Det var tur och förhoppningsvis lite rutin som gjorde att man lyckades hålla kvar hojen på två hjul.

Utan tur hade det gått åt helvete, men för fan någon gång måste man väl få ha tur med?

Om du sen misstror oss och hastigheten är din sak. Vi som var med VET vad som hände .

Nej då jag misstror ingen.....Tycker bara att det är ett mirakel att man klarar av nåt sånt. Har åkt 125a och råkat trycka lite för hårt i frambromsen i typ 50-60km/h och jag kan sägga att det var nog bland det mest skrämande som hänt mig. :skrämd

Är glad att ni klarade er. :bow

PS: lillagumman var för att retas lite bara... :squid

Darre!

Jag är lite lättretlig ikväll, som jag sa, sitter hemma och surar över hojen ;)

Ravetrancer, kan lova att jag var skakis efteråt och när jag satt bakpå tänkte jag mycket varje gång Nitrous bromsade, fast vi satt på en annan hoj.

Hojen skall in på verkstan, för jag sätter inte min bak på den just nu

skönt att ni klarade er....vet hur det känns, inte just med franhjulslåsning i hög fart, utan att krascha överhuvudtaget. Kraschade ju polarens hoj i höstas och drog ryggen rätt in i stolpen på ett vägräcke, fick dessutom hojen i ryggen efter att studsat ut från räcket. Efter det så är jag fortfarande lite rädd att lägga ner i kurvorna....speciellt på vanliga vägar och där det finns vägräcken.....

Fick för mig att kontakta kusinernas farbror som håller på lite med tävlingsmotorcyklar och han har följande att säga.

Ja, det kan inträffa på extrema sporthojar med stora skivor och bra bromsar. Det som händer är helt enkelt att bromsoljan "koagulerar" i cylindrarna p.g.a. hettan.

På GP-touren kör ingen med vanlig DOT.4-olja utan använder silikonolja (ibland kallad DOT.5) för racingbruk. Lite dyrare, hårdare mot lack men högre torrpunkt och bättre känsla.

Ni som kör racing här på forumet får gärna korrigera mig om jag har missuppfattat något.

Ingen totallåsning, utan "bara" hård broms alltså... en "käpp i hjulet" hade inte gått att hålla kvar på hjulen :) Otäckt i alla fall - det gör ont att gå omkull (säger mitt högra knä som fick ett stycke hoj på sig).

Låter som det är dags för en helrenovering av bromsdetaljerna och byta till en bättre kvalitet av bromsvätska. 5.1 eller 4 "Super" är det man ska köra med istället för de vanliga DOT 3 eller 4, då den har ännu högre kokpunkt. Den lär dock dra åt sig fukt snabbare, så byte minst en gång per år är att rekommendera, samt regelbundna luftningar (dra åt bromshandtaget över natten med spännband för att pressa ut gas ur vätskan). Den som bara kallas DOT 5 är av annan typ och ska ej användas utan att man byter packningar och anpassar systemet för att hantera den typen av vätska (fräter sönder packningarna).

Liwa1 skrev:

Skicklighet gör ju att man har marginalerna på sin sida,
då har man ju lättare att ha "tur" :)
Skönt ni fixade det utan marksyning iaf!!!

Tror minsann jag såg er potatisar vandra omkring där ute
på johannisberg idag. :) (Iofs. inte så svårt att se när alla
har tröjor ;) )

det är möjligt att övre bromcylindern är skadad på nåt sätt så den fastnar inne.
Det lär ju inte varit bromsoljan som kokade då det beskrivs att det först bara kördes en kort bit innan det låste sig.

Jag var med om samma sak en gång för lääänge sen på 125'an.

Hade tappat hojen stillastående och körde sen iväg. Efter några km
börjar hojen bromsa in hårt av sig själv.

Det visade sig att bromslangen var lite vikt, handtaget hade vridit
ner sig, och slangen började fungera lite som en backventil.

Bromsarna låg på liiiite hela tiden, sen när de var tillräckligt varma
kom det någon sorts brytpunkt och värmen steg väl drastiskt med
resultat att allt utvigdar sig och börjar bromsa.

Kasnke något liknande?

PS. Tur det gick bra.

Skönt att det gick bra, men jag hade nog knatat iväg och köpt en lott asap!
Tror förresten att det var PMC som jag körde förbi i lördags ute i Huddinge trakten. Stuntade friskt på en långraka, det gläder en annan gammal get. Mer sånt! Hade varit ute på Dalarö och rastat ett par kompisar (1 st HD samt 1st Varadero), nice and slow!

*/ ?>
Nyheter
Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Back