"automatisk" framhjulslåsning är...

Nu har jag hittat felet :)
Har varit och köpt ett nytt handtag till en R1 -98 och jämnför man handtaget med ett handtag från en 02-a (vi lånade ett 02-handtag när den ofrivilligt bromsade) så ser man en liten liten skillnad på ca 1-2 mm på klacken som trycker mot kolven bla.
Den lilla skillnaden räcker för att kolven inte ska kunna gå tillbaka tillräckligt och öppna returkanalerna korrekt.
Med lite obalans i framhjulet så var det tillräckligt för att värma upp vätskan som inte hann pressas tillbaka upp i behållaren och trycket ökar då givetvis när vätskan expanderar.
Har talat med två oberoende verkstäder och mekaniker som bekräftar och instämmer då dom har varit med om samma sak.

Hos Mc-varuhuset så var det en mekaniker som kände till skillnaden av egen erfarenhet med samma felsympton, bockar o bugar för det och stort tack till Magnus på Mc-varuhuset som tog sig tid att leta bland databilderna och hitta artikelnummer m.m. och sen bryta upp en 02-förpackning för att jämnföra. Bra service, tack !

Nu blir Liwa1 glad och jag med :) , men först ska det monteras och sen får jag ta en test-tur på en raksträcka med högfarststest!

/Nitrous

Last edited:
Såklart det blir lite lugnt först, men för att vara 100% säker så måste jag till slut göra ett högfartsprov i 200+ på en raksträcka utan träd.
Hellre klotar jag än att låta flickan sätta sig på vår ena hoj med vetskapen om att den "troligen" är lagad.

Men med mekanikers erfarenheter om just samma sak och när man nu vet att handtagen skiljer sig så känns det säkare att ha förtroendet för hojen på sin egen sida igen.

/Nitrous

Nitrous skrev:
Nu har jag hittat felet :)
Har varit och köpt ett nytt handtag till en R1 -98 och jämnför man handtaget med ett handtag från en 02-a (vi lånade ett 02-handtag när den ofrivilligt bromsade) så ser man en liten liten skillnad på ca 1-2 mm på klacken som trycker mot kolven bla.
Den lilla skillnaden räcker för att kolven inte ska kunna gå tillbaka tillräckligt och öppna returkanalerna korrekt.
Med lite obalans i framhjulet så var det tillräckligt för att värma upp vätskan som inte hann pressas tillbaka upp i behållaren och trycket ökar då givetvis när vätskan expanderar.
Har talat med två oberoende verkstäder och mekaniker som bekräftar och instämmer då dom har varit med om samma sak.

Hos Mc-varuhuset så var det en mekaniker som kände till skillnaden av egen erfarenhet med samma felsympton, bockar o bugar för det och stort tack till Magnus på Mc-varuhuset som tog sig tid att leta bland databilderna och hitta artikelnummer m.m. och sen bryta upp en 02-förpackning för att jämnföra. Bra service, tack !

Nu blir Liwa1 glad och jag med :) , men först ska det monteras och sen får jag ta en test-tur på en raksträcka med högfarststest!

/Nitrous

Äsch.. nu han jag ju inte skriva vad som var fel..

/B

*/ ?>
Nyheter
Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!