Now we are talking. Det är nåt sånt här jag letar efter. Hur funkar det här egentligen? Hur sitter tex XP-8 ihop med de övriga komponenterna, tex stärkaren i sovrummet? Om jag tex väljer att bara ha ett litet slutsteg där med bara en volymkontroll på...... Hur styr du den då med RTIn? Line-in kontrollerat från XP-8an? Det blir ju en jääävla massa kabeltattande
XP-8:an är en process där du kan spara alla dina macron. Du kopplar den till en RF-mottagare och ett emitter-block. Till emitter-blocket kopplar du IR-ögon som du klistrar mot dina A/V apparaters mottagare.
Fördelen är att den stärkaren du pratar om att sätta upp i sovrummet skulle lika gärna kunna stå i källaren eller i en garderob. Mao så kan du gömma undan all utrustning och få ett väldigt cleant utseende. Särskilt om du väljer inbyggda högtalare.
Om du kollar länken i min signatur så kan du se hur mitt bygge såg ut för ett tag sedan (never ending process...). Då hade jag en T2c och en RP1:a från RTI. Beroende på vad du vill kunna göra så skulle det kunna räcka för dig också. RP:6an som är nästa steg har en I/O utgång så du kan i stort sett reglera vad du vill via relä-styrning. Jag har en gasdriven öppen spis och mitt nästa projekt blir att styra även den via kontrollen.
Om du inte haft macros innan så kommer du bli frälst direkt. Man programmerar fjärren så att ett enkelt knapptryck triggar processorn att utföra ett macro; tex starta tv:n, starta kabelboxen, starta receivern, välj kabelboxens ingång på tv:n, välj kabelboxens ingång på receivern, välj 5.1 ljud på receivern, ställ volymen till en speciell nivå, dra ner mörkläggningsgardiner, dämpa belysningen i den aktuella zonen, mm. När du sedan trycker på paus så ökas belysningen något och lyset tänds svagt på toaletten och i köket så du kan pinka och hämta en ny öl... När du trycker play igen så sänks belysningen och filmen går igång.
Med andra ord så kan du göra precis vad du vill. T2C är ingen dålig fjärr om du tycker att T4:an är lite overkill. Kom dock ihåg att LCD-skärmen är helt custom och du kan välja precis vilka knappar som ska finnas där och vilka funktioner de ska styra. Du kan dessutom ha många olika screens beroende på vad du gör för tillfället. En screen länkar till en annan, så om du väljer "radio" på din homescreen så kan den länka dig till en sida med dina favoritstationer samtidigt som radion startas.
Finns mängder av info på remotecentral.com och du börjar bli sugen.
Har du cat5 draget så kan du använda det mellan emitter-blocket och A/V-enheterna om du inte väljer att ha all utrustning på ett ställe.
Marantz nya receivers kan kablas till ditt nätverk och streama direkt från dina A/V bibliotek. Utvecklingen går enormt fort, so if you can dream it, you can do it....
En sak är dock säkert, det går åt en del pengar. Jag skulle rekommendera att du lägger pengarna på ett bra grundpaket, men att du väljer ett som du kan bygga vidare på senare. Dock är det värt det när man "wife-proofat" sin kontroll så man slipper förklara för alla hur man får igång tv:n, dvd:n, receivern, etc. Ett knapptryck och voila.