Audio/video i hela lyan

RTI är bättre än Pronto. :tungan :D

Dom hade ju en del att välja på i alla fall :tummenupp
Har själv inte varit i branschen så länge så RTI har jag inte hört talas om innan men det ser ut att vara fina grejer.

Last edited:
Ser ju smidiga ut. Ett element bara. Hur gör de sig utan sub? Tror nog att man vill ha lite större högtalare om man ska köra utan sub?

Jag är en total rookie på det här, så jag gissar bara........

Ja dom är mycket smidigare + bra vägghållare till.
Det är faktiskt 2 element, diskanten sitter bakom men det stämmer bra att en subb behövs.
Annars kan du ta en titt på R90, lite större o klarar nog sig bra utan subb.

Rookie är du inte ensam om att vara :).

Last edited:
Beror på hur man definierar bra.
Som att säga att en traktor är bättre än en Lamborghini för att den håller bättre.

Med högtalare brukar det vara underförstått att "bra" innebär bra ljud i första hand, inte hur länge de håller.

Så, nu vet du det! :)

Edit: Tvåa på bollen...

Med högtalare brukar det vara underförstått att "bra" innebär bra ljud i första hand, inte hur länge de håller.

Så, nu vet du det! :)

Edit: Tvåa på bollen...

Näe, du var etta. Grattis! :)
När nördar pratar högtalare brukar det handla uteslutande om bra ljud, när vanliga människor brukar de bl.a. vilja att det passar in i mer än i pojkrummet.
Hur länge Bose håller vet jag inte, men bang for the bucks vad gäller ljud och utseende är de överlägsna på. Men det finns alltid nördar som hellre har stort skit som ser ut som skit men låter fantastiskt när de spelar progg för kompisarna (killkomipsar), det är sant.

När nördar pratar högtalare brukar det handla uteslutande om bra ljud, när vanliga människor brukar de bl.a. vilja att det passar in i mer än i pojkrummet.
Hur länge Bose håller vet jag inte, men bang for the bucks vad gäller ljud och utseende är de överlägsna på. Men det finns alltid nördar som hellre har stort skit som ser ut som skit men låter fantastiskt när de spelar progg för kompisarna (killkomipsar), det är sant.

Själv köpte jag det billigaste jag kunde hitta på HiHi-klubben, så att jag kan känna mig lite mer audiofin än Elgiganten-patrasket, men utan att det kostar skjortan. Jag borde egentligen inte uttala mig.

Men det brukar sällan stoppa mig!

Själv köpte jag det billigaste jag kunde hitta på HiHi-klubben, så att jag kan känna mig lite mer audiofin än Elgiganten-patrasket, men utan att det kostar skjortan. Jag borde egentligen inte uttala mig.

Men det brukar sällan stoppa mig!

Det är bara losers som stoppas av sådant.
Jag har ett vitt Bose-system, det står på i bakgrunden ibland. Har ingen aning om hur högt man t.ex. kan spela, tycker det är ocivliserat att lyssna på musik högt.
Hihi-klubben verkar kul. :brynad

Det finns snyggare, bättre och billigare system än Bose. Bose säljer på folks okunskap och massiva reklamkampanjer. :arsele

Jag skulle inte rekommendera studiomonitorer som hemmahögtalare. De är byggda dels för att visa allt på en inspelning, så allt kommer fram och det blir väldigt intensivt att lyssna på och dels är de byggda för att spela i ljuddämpade rum med så lite ekon och resonanser som möjligt vilket också ger ett väldigt intensivt ljud. Man orkar inte ha musik på hela tiden med andra ord. Satsa på t.ex. B&W:s eller JBL:s inbyggnadsgrejjer, de låter riktigt bra och är diskreta som tusan. Nu vet jag tyvärr inte vad de kostar så det kanske är helt uppåt väggarna... :)

Det finns snyggare, bättre och billigare system än Bose. Bose säljer på folks okunskap och massiva reklamkampanjer. :arsele

:fakta

Last edited:

Nä, så är det inte. Finns inga snyggare system än Bose om inte möjligtvis Linn.
Linn är mycket bättre också men kostar kanskt tio ggr mer.
Hifi Klubben och alla sådana entusiast/nörd-ställen har bara skitfula grejer i princip. Körsbärsträ var inne 1991 senast.

Now we are talking. Det är nåt sånt här jag letar efter. Hur funkar det här egentligen? Hur sitter tex XP-8 ihop med de övriga komponenterna, tex stärkaren i sovrummet? Om jag tex väljer att bara ha ett litet slutsteg där med bara en volymkontroll på...... Hur styr du den då med RTIn? Line-in kontrollerat från XP-8an? Det blir ju en jääävla massa kabeltattande :)

Måste jag verkligen ha förstärkare/recievers? Räcker det inte med aktiva högtalare? Det blir för mycket meck med en liten stärkare i varje rum.
Iofs gillar jag tanken på väggmonterade volymkontroller, men även här skulle sqeezeboxen funka. Högtalarna sätta på tex mellanvolym som man låter vara så, sen kan man med SBn reglera styrkan på inputen till högtalarna.

Det fina med Logitechs squeezebox är att man inte behöver en "central", utan man kopplar bara en liten mottagare till de aktiva högtalarna i varje rum. Det blir som ett trådlöst nätverk utan server typ (förutom själva mediaservern då)

Självklart blir det någon/några HTPCs med en central NAS någonstans... Men nätverksbiten får bli nästa kapitel :)

Skaffa en RTI T4 fjärr och en XP-8 processor, så har du en kontroll som sköter allt (ljud, bild, belysning, mörkläggning, mm). Jag kan hjälpa dig med programmeringen. Min egen uppdaterar jag varannan vecka när jag kommer på nya macron och funktioner som jag skulle vilja ha i min kontroll. Funkar över hela tomten and beyond...

Sedan beroende på vilka olika kombinationer du vill köra så behöver du ett antal förstärkare/receivers. Marantz är bra så satsa på en receiver från dom till din bioanläggning. Till det skulle jag rekommendera Klipsch-högtalare. Bygg in 5.1 för surround och musikspelning i vardags/bio-rum. Även subban kan byggas in om du vill gömma produkterna.

För övriga rum finns det olika lösningar. Många förstärkare kan driva olika zoner med olika källor. Tex så kan min receiver hantera 5.1 i min hemmabio samtidigt som den spelar radio/mp3 etc på altanen.
En enklare lösning är separate förstärkare i varje zon, med väggmonterade volym- och käll-kontroller. Detta kan också kontrolleras med T4 som nämnts ovan.

Om jag inte minns fel så ska du flytta in i ett nybygge och då har du egentligen vilka möjligheter som helst. Dra kablar och montera högtalarfästen innan väggarna stängs så har du ett riktigt snyggt system med enkel installation. Dessutom är det enklare att justera ev reglar som är ivägen.

Som ljud och bildkälla skulle jag rekommendera en HTPC. Bygga egen eller köpa färdigt är en smaksak, men vill du ha det helt custom så är givetvis hemmabyggt att föredra. En HTPC erbjuder dessutom möjligheter som de flesta andra enheter inte har; tex dual tuners, automatiskt byte av kanal vid programmerad inspelning, osv. BR-läsare är inte heller särskilt dyra så det är smidigt att skicka in en sån i PC:n och sedan rippa kopior av din film- och musik-samling.

Now we are talking. Det är nåt sånt här jag letar efter. Hur funkar det här egentligen? Hur sitter tex XP-8 ihop med de övriga komponenterna, tex stärkaren i sovrummet? Om jag tex väljer att bara ha ett litet slutsteg där med bara en volymkontroll på...... Hur styr du den då med RTIn? Line-in kontrollerat från XP-8an? Det blir ju en jääävla massa kabeltattande :)

XP-8:an är en process där du kan spara alla dina macron. Du kopplar den till en RF-mottagare och ett emitter-block. Till emitter-blocket kopplar du IR-ögon som du klistrar mot dina A/V apparaters mottagare.
Fördelen är att den stärkaren du pratar om att sätta upp i sovrummet skulle lika gärna kunna stå i källaren eller i en garderob. Mao så kan du gömma undan all utrustning och få ett väldigt cleant utseende. Särskilt om du väljer inbyggda högtalare.

Om du kollar länken i min signatur så kan du se hur mitt bygge såg ut för ett tag sedan (never ending process...). Då hade jag en T2c och en RP1:a från RTI. Beroende på vad du vill kunna göra så skulle det kunna räcka för dig också. RP:6an som är nästa steg har en I/O utgång så du kan i stort sett reglera vad du vill via relä-styrning. Jag har en gasdriven öppen spis och mitt nästa projekt blir att styra även den via kontrollen.

Om du inte haft macros innan så kommer du bli frälst direkt. Man programmerar fjärren så att ett enkelt knapptryck triggar processorn att utföra ett macro; tex starta tv:n, starta kabelboxen, starta receivern, välj kabelboxens ingång på tv:n, välj kabelboxens ingång på receivern, välj 5.1 ljud på receivern, ställ volymen till en speciell nivå, dra ner mörkläggningsgardiner, dämpa belysningen i den aktuella zonen, mm. När du sedan trycker på paus så ökas belysningen något och lyset tänds svagt på toaletten och i köket så du kan pinka och hämta en ny öl... När du trycker play igen så sänks belysningen och filmen går igång. :yoparty

Med andra ord så kan du göra precis vad du vill. T2C är ingen dålig fjärr om du tycker att T4:an är lite overkill. Kom dock ihåg att LCD-skärmen är helt custom och du kan välja precis vilka knappar som ska finnas där och vilka funktioner de ska styra. Du kan dessutom ha många olika screens beroende på vad du gör för tillfället. En screen länkar till en annan, så om du väljer "radio" på din homescreen så kan den länka dig till en sida med dina favoritstationer samtidigt som radion startas.
Finns mängder av info på remotecentral.com och du börjar bli sugen.

Har du cat5 draget så kan du använda det mellan emitter-blocket och A/V-enheterna om du inte väljer att ha all utrustning på ett ställe.
Marantz nya receivers kan kablas till ditt nätverk och streama direkt från dina A/V bibliotek. Utvecklingen går enormt fort, so if you can dream it, you can do it.... :D

En sak är dock säkert, det går åt en del pengar. Jag skulle rekommendera att du lägger pengarna på ett bra grundpaket, men att du väljer ett som du kan bygga vidare på senare. Dock är det värt det när man "wife-proofat" sin kontroll så man slipper förklara för alla hur man får igång tv:n, dvd:n, receivern, etc. Ett knapptryck och voila. :tummenupp

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park