Audio/video i hela lyan

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Flyttar till ny lya till våren och har så smått börjat fundera på hur jag skall lösa det här med audio/videobiten så snyggt som möjligt.

Jag vill ha ljud i åtminstone kök, vardagsrum, ena muggen, ena sovrummet och ute på terassen.

Antar att det kommer bli 4 tak/väggmonterade högtalare (+sub) i vardagsrummet och 2 högtalare i repektive annat rum/terass.

1. Vilka högtalare ska man ha. Monitor/studiohögtalare?
2. Hur ska jag koppla skiten? Jag kommer att ha en mediaserver stående nånstans. Finns det trådlösa lösningar? (Aktiva högtalare med inbyggt WiFi vore grymt)
3. Central stärkare eller en stärkare/rum alternativt aktiva högtalare?

Hur styr man egentligen en sån här anläggning? Finns det "färdiga" lösningar?
Några mediacenters på strategiska platser? Måste jag då inte springa runt och starta alla om jag vill ha musik i alla/några rum? Finns det nån sort central styrenhet för sånt här? :va

Sitter och läser om Squeezebox nu och den verkar grym. Fjärren funkar i hela lyan (kör via "egna" radiovågor alternativt över det trådlösa nätverket).
Med en sån där reciever per rum/krets och aktiva högtalare så kommer man ju minimera en hel massa sladdar och skit. Sån gillar vi.

Aktiva högtalare då? Gjorde en sökning på prisjakt.nu och 450 hits på aktiva PA-högtalare. Jag behöver nåt som inte är så stort eftersom de skall sitta uppe i hörnet tak/vägg. Det är dessutom ett ANTAL högtalare, så det är ju trevligt om de inte kostar mer än 1000 pix/st.

I vardagsrummet kommer jag förmodligen att ha en sub någonstans, men i övriga rum blir det mer ljud ala hissmusik (utan sub alltså)

Är högtalarna dessutom relativt snygga så skadar det ju inte....

Har vi inga audiofiler här som kan sånt här? Det är en del pengar som ska upp och jag vill göra rätt från början.

Sitter och läser om Squeezebox nu och den verkar grym. Fjärren funkar i hela lyan (kör via "egna" radiovågor alternativt över det trådlösa nätverket).
Med en sån där reciever per rum/krets och aktiva högtalare så kommer man ju minimera en hel massa sladdar och skit. Sån gillar vi.

Aktiva högtalare då? Gjorde en sökning på prisjakt.nu och 450 hits på aktiva PA-högtalare. Jag behöver nåt som inte är så stort eftersom de skall sitta uppe i hörnet tak/vägg. Det är dessutom ett ANTAL högtalare, så det är ju trevligt om de inte kostar mer än 1000 pix/st.

I vardagsrummet kommer jag förmodligen att ha en sub någonstans, men i övriga rum blir det mer ljud ala hissmusik (utan sub alltså)

Är högtalarna dessutom relativt snygga så skadar det ju inte....

Har vi inga audiofiler här som kan sånt här? Det är en del pengar som ska upp och jag vill göra rätt från början.

Ja fjärren ska funka till o styra flera recievers, ett paket med kontroll o reciever kostar la runt 3500 o sen kostar recievers typ 1500 st.
Sen finns de classic också som inte är lika flashig för typ strax under 2000.

Högtalare har jag lite dålig koll på, logitech kanske även har nåt sånt som funkar fint?

http://www.hifi-klubben.se/produkter/ljud_i_alla_rum/sonos_multi-room_music_system__silver.htm

Tyvärr snuskigt dyrt, men om du ska göra det ordentligt från början är det lika bra att slanta! Sen är det bara att koppla på aktiva högtalare alt. köpa Zoneplayer active till de rummen du vill ha passiva högtalare i. Då får du en fjärr & system som är flashigt & med massor av funktioner..

Verkar ju bra det där också. I princip samma funktion som Logitecs Squeezebox, men mer än 6000.- dyrare. Vad är skillnaden egentligen?

Bose har väl bra sådana där system, och Linn ännu bättre.

Bose gör bra grejjer, men de tar bra betalt för sin design. Ska jag dessutom ha högtalare i näranog alla rum så kommer det springa iväg ordentligt om jjag väljer BOSE.

Jag kikar _nog_ på grejjer med mer ljud och mindre design. Uppe på GRiLL har de en riktigt bra ljudanläggning och varje gång jag är där tänker jag att jag vill ha samma ljud hemma hos mig. Funderar på att traska upp dit och ta en drink ikväll och se vad det är för högtalare de har.... Förmodligen har de även ett fett slutsteg gömt nånstans och ett antal subbar. Iofs är deras lokal några gånger större än min lya.

Bose gör bra grejjer, men de tar bra betalt för sin design. Ska jag dessutom ha högtalare i näranog alla rum så kommer det springa iväg ordentligt om jjag väljer BOSE.

Jag kikar _nog_ på grejjer med mer ljud och mindre design. Uppe på GRiLL har de en riktigt bra ljudanläggning och varje gång jag är där tänker jag att jag vill ha samma ljud hemma hos mig. Funderar på att traska upp dit och ta en drink ikväll och se vad det är för högtalare de har.... Förmodligen har de även ett fett slutsteg gömt nånstans och ett antal subbar. Iofs är deras lokal några gånger större än min lya.

Bose är bara dyra och inte speciellt bra alls faktiskt.

Hmm.. kikat runt några minuter på lite grejjer.
Kolla in:
Apple Airport Express
dfeldt AudioEngine 2
dfeldt AudioEngine 5

Hmm.. kikat runt några minuter på lite grejjer.
Kolla in:
Apple Airport Express
dfeldt AudioEngine 2
dfeldt AudioEngine 5

Tack. Ska kika...........

Edit: AudioEngine 5 har ju fått grymma betyg, men de är tyvärr lite för dyra. AudioEngine 2 har fått ännu bättre betyg och är dessutom ca 1000.- billigare/par. I omdämena (på prisjakt) benämns de dock som "datorhögtalare"...Räcker dessa för att "fylla" ett rum? Vardagsrummet är 4 x 8 meter och jag tänkte mig två par högtalare där. Med en bra sub kanske det blir bra....

I de andra rummen där man inte kommer lyssna lika högt funkar de säkert utmärkt......

http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.170313

Last edited:
Tack. Ska kika...........

Edit: AudioEngine 5 har ju fått grymma betyg, men de är tyvärr lite för dyra. AudioEngine 2 har fått ännu bättre betyg och är dessutom ca 1000.- billigare/par. I omdämena (på prisjakt) benämns de dock som "datorhögtalare"...Räcker dessa för att "fylla" ett rum? Vardagsrummet är 4 x 8 meter och jag tänkte mig två par högtalare där. Med en bra sub kanske det blir bra....

I de andra rummen där man inte kommer lyssna lika högt funkar de säkert utmärkt......

http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.170313

Jag funderade mest på typ sovrummet eller nåt av de mindre rummen, enkelt med en squeezebox o koppla rätt in i dedär.
Sen till vardagsrummet kan du la ha någon större anläggning med "riktiga" högtalare etc.
Sen till typ badrummet kanske ett par vita JBL Creature skulle passa in fint?

Jag funderade mest på typ sovrummet eller nåt av de mindre rummen, enkelt med en squeezebox o koppla rätt in i dedär.
Sen till vardagsrummet kan du la ha någon större anläggning med "riktiga" högtalare etc.
Sen till typ badrummet kanske ett par vita JBL Creature skulle passa in fint?

Man skulle ju kunna ha 4x AudioEngine 5 i vardagsrummet tillsammans med en sub, och sen två av Audioengine 2 i de andra rummen. Inte en helt dum idé.

Har JBL Creature+ sub som datorhögtalare och de låter helt ok (som datorhögtalare). Men som sagt, utan sub skulle de nog låta lite väl pipigt. Vill nog helst undvika en sub i badrummet :D

Ser ju smidiga ut. Ett element bara. Hur gör de sig utan sub? Tror nog att man vill ha lite större högtalare om man ska köra utan sub?

Jag är en total rookie på det här, så jag gissar bara........

Last edited:
Skaffa en RTI T4 fjärr och en XP-8 processor, så har du en kontroll som sköter allt (ljud, bild, belysning, mörkläggning, mm). Jag kan hjälpa dig med programmeringen. Min egen uppdaterar jag varannan vecka när jag kommer på nya macron och funktioner som jag skulle vilja ha i min kontroll. Funkar över hela tomten and beyond...

Sedan beroende på vilka olika kombinationer du vill köra så behöver du ett antal förstärkare/receivers. Marantz är bra så satsa på en receiver från dom till din bioanläggning. Till det skulle jag rekommendera Klipsch-högtalare. Bygg in 5.1 för surround och musikspelning i vardags/bio-rum. Även subban kan byggas in om du vill gömma produkterna.

För övriga rum finns det olika lösningar. Många förstärkare kan driva olika zoner med olika källor. Tex så kan min receiver hantera 5.1 i min hemmabio samtidigt som den spelar radio/mp3 etc på altanen.
En enklare lösning är separate förstärkare i varje zon, med väggmonterade volym- och käll-kontroller. Detta kan också kontrolleras med T4 som nämnts ovan.

Om jag inte minns fel så ska du flytta in i ett nybygge och då har du egentligen vilka möjligheter som helst. Dra kablar och montera högtalarfästen innan väggarna stängs så har du ett riktigt snyggt system med enkel installation. Dessutom är det enklare att justera ev reglar som är ivägen.

Som ljud och bildkälla skulle jag rekommendera en HTPC. Bygga egen eller köpa färdigt är en smaksak, men vill du ha det helt custom så är givetvis hemmabyggt att föredra. En HTPC erbjuder dessutom möjligheter som de flesta andra enheter inte har; tex dual tuners, automatiskt byte av kanal vid programmerad inspelning, osv. BR-läsare är inte heller särskilt dyra så det är smidigt att skicka in en sån i PC:n och sedan rippa kopior av din film- och musik-samling.

Man skulle ju kunna ha 4x AudioEngine 5 i vardagsrummet tillsammans med en sub, och sen två av Audioengine 2 i de andra rummen. Inte en helt dum idé.

Har JBL Creature+ sub som datorhögtalare och de låter helt ok (som datorhögtalare). Men som sagt, utan sub skulle de nog låta lite väl pipigt. Vill nog helst undvika en sub i badrummet :D

Ser ju smidiga ut. Ett element bara. Hur gör de sig utan sub? Tror nog att man vill ha lite större högtalare om man ska köra utan sub?

Jag är en total rookie på det här, så jag gissar bara........

Mjae, tycker creature ser ut att matcha i ett badrum, lite samma design som toaletten o handfatet, så ställa suben vid sidan av toan eller nåt kan ju bli flashigt =)

Själv programmerar jag Philips Pronto Fjärrar!
Är säkert inga problem att ringa polaren och höra om lite råd.
Han är expert på multiroom anläggningar både i liten och stor skala.
För mer info kolla här
Eller skicka PM

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP