Audi TT 1.8t 1999 erfarenheter?

Ka11e

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2003
Hoj
KTM Superduke
Hej,
Någon som har erfarenheter av TT'n 1.8t 1999 års modell? Hur är den efter 19.000 mil?

//Kalle

alternativt är han som mig, säker på sin manlighet och i sin sexualitet att han därmed skulle klara av att äga en snygg bil :tungan ;)

men är man osäker på sin manlighet så finns ju Ford F300
eller om man är osäker på sin sexualitet så finns ju Ford Mustang
och behöver man förlänga sin penis finns Ford Mustang GT

:rolleyes:

Last edited:
Hade en tt-cab som jag sålde för ca fem år sedan och den hade bara gått problemfria 10.000 mil vid det laget. Länkarmar och kombiinstrument brukar ofta fela. Finns mycket nyttigt på www.nordicaudi.com

Last edited:
Fy fan vilken kräkbil. En stor anledning till mitt gränslösa förakt för Audi.

alternativt är han som mig, säker på sin manlighet och i sin sexualitet att han därmed skulle klara av att äga en snygg bil :tungan ;)men är man osäker på sin manlighet så finns ju Ford F300 eller om man är osäker på sin sexualitet så finns ju Ford Mustang
och behöver man förlänga sin penis finns Ford Mustang GT
:rolleyes:
Tur du la till den smileyn, dont posh my buttons,
;)Vi har en av de första 99 som kom ut,
tänker nog behålla den ett tag till.
Många långfärder har det blivit.
Nöjda, :nickar inte funnit ngn annan vi vill ha förutom r8 o den nyare modellen men den ser lite för tja vanlig ut.
Betydligt rymligare (i fram) än va man tror..

Edit rekommenderar också länken som angavs i inlägg ovan.
Se bilder blogg, pm gärna vid frågor.

:) en bil som efter tio år folk fortfarande kommer fram o frågar om den e ny.

Last edited:
Motorn är jag bekant med, fast i andra modeller. En bra och trimvänlig liten rova, även om en "stor" bil som TT:n ändå är, skulle må bättre av någon större motor. Men helt ok ändå...

Vanligaste felen: Motorn kan gå ojämnt och då är det ofta fuktproblem med tändsystemet, termostaten dålig, tempgivaren baktill på motorn kan vara dålig och o-ringen vid givaren kan läcka. På äldre bilar får man hålla utkik efter läckande slangar till kylsystem och vevhusventilation. Kolla att kamremmen är bytt vid 12.000 mil och nästa ska vara vid 24.000 (max) - eller vart femte år (så det kan vara dags!). Vattenpumpen ska bytas i samma veva, men kan ge upp tidigare än så.

Chassi m.m.: Glapp i länkage och bussningar i framvagnen är vanligt (lyssna och känn vid rattutslag och på guppig väg). Skeva bromsskivor och kärvande broms-ok.

I övrigt är det som vanligt viktigt att kolla historik och provköra noga och klämma, känna och lukta på alla detaljer. Har den klimatanläggning, så testa både värme och kyla (svårt nu när det är kallt ute - leta upp ett varmgarage).

Kör själv både A3 och A6 med den motorn just nu...

Det är fantastiskt vad ett undermåligt chassi från A3 kombinerat med en bakfull / full designer som skapar kräk kan skapa när man har hjälp av Zübejjde simsek (Robinson-Zübeide).

Det är en redig frisörbil, understyrd på köpet. Honda S2000 så får man lite redig rolig bil på köpet, inte en hasande A3 med förstörd kaross...

:)

/ Jens

Gillar inte TT'n, men vet att du ska ha vinge (spoiler eller vad det kallas) på den där bak. Bilarna hade en tendens till att sladda av de där autobahnvägarna när farten ökade.

Last edited:
Har länge misstänkt det Kalle... länge ;)

Jag vet inte om jag har fått det helt om bakfoten, men jag har för mig att de tidigare modellerna (fram till -02) inte hade en bakvinge vilket gjorde att TT:n blev instabil vid högre hastigheter. Vet inte om detta stämmer helt.

Tycker att TT:n är snygg, även om jag hellre skulle vilja ha en z350 (som liknar TT:n). De som påstår att man blir homosexuell av att äga en TT säger endast så för att de inte är män nog för att kunna äga en sån bil själva :P

Audi TT blev instabil i höga farter särskilt om man släppte gasen. Hände några allvarliga olyckor nere i Tyskland bland annat med någon testförare eller chef i VAG koncernen. Man återkallade bilarna och modifierade bakvagnen och satte på vingen som man ser på de flesta bilarna. Se till att man lämnat in bilen för den här återkallelsen. Det må hända att bilen är snyggare utan vingen men den fyller en funktion.

Personligen tycker jag bilen är ungefär lika rolig som att köra en Golf GTI från samma tid. Det vill säga körglädjen är inget att hurra för. De som kört båda TT varianterna som fanns från början, dvs den framhjulsdrivna 180 hk och fyrhjulsdrivna 225 hk brukar säga att den framhjulsdrivna är mer underhållande att köra av de två.

Jag är rätt övertygad om att Audi TT är en framtida designklassiker trots sina brister i körglädje. Nu när bilarna börjar bli till åren är det ändå inte det som köparna prioriterar. Gör man det bör man titta på något annat.

När det gäller kvalitén efter 19000 mil tror jag nog att bilen håller måttet så länge den är välskött och servad som den ska. En del chassidetaljer bör nog bytas om det inte är gjort. Antal mil säger egentligen inte så mycket om en bil så länge tidigare ägare tagit hand om den.

Ända anledningen att man tjöper en TT är att man tycker den är snygg, annars får man samma drivlina, chassie (i stort iaf) & utrustning i en mycket mer praktiskt hatchback för betydligt mindre pengar. Någon sportbil är det inte heller oberoende vad reklamnissarna försöker tutta i en.

Sen tycker inte jag personligen att TT:n är snygg, den ser ut som om en elefant satt sig på en vw new beetle.

extremt små inuti.

:va killen e 190 o slår knappast i taket.
Dock är baksätet inget att rekommendera, max 150 men det ser vi inte som en nackdel, skönt att skylla på det när folk tjatar om fyllechaffis.

Ska ut i Europa snart o trots många mil är det en fröjd att åka :) men det klart är man gammal o rädd om protesen så kanske man ska köpa ngt stort fult åbäcke som är lättare att ta sig ur.
:glömdet ni bjöd på det.

Last edited:
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!