Tja. Rent generellt så är det inga problem med körsträckan. Motorn kör du inte slut på om du inte kör den utan olja i princip.
1,8t motorn är riktigt slitstark och driftsäker.
Det enda som jag kommer på på rak arm är att länkarmsbussningarna har en tendens att ge sig ibland. Men det är å andra sidan inte någon katastrof då det inte är någon jättedyr operation att byta dom.
Den 1,8t som sitter i TT är ju inte samma som satt i A3 1,8t och A4 1,8t på den tiden. Det är den motor som hette 1,8ts i dom modellerna.
180hk vid 5500 varv och 235nm vid 1950-4700 varv. Så trycket kommer ganska tidigt och den har en ganska flack effekt/momentkurva. Det gör att den inte känns riktigt lika sportig som exempelvis en BMW med motsvarande effekt eftersom man inte upplever att den hugger i lite extra när det börjar bli riktigt höga varv då den ju högg i redan vid 2000 varv istället för att vänta till 4000 varv. I gengäld så klipper den valfri bil med motsvarande effekt i acceleration utan några problem. Den accelererar mer omärkligt men snabbt vilket gör att det faktiskt går att köra den komfortabelt om man vill.
Den har en ganska tydlig tendens till understyrning om man pressar den vilket gör att den upplevs som lite tung men du ska pressa den ganska hårt innan det blir något problem. För det mesta upplever man det bara som att den går som på räls.
Så jag skulle säga att körmässigt så är det en trygg och stabil bil med hyfsade prestanda och hyfsade vägegenskaper. Gillar man designen så är det väl bara att slå till.
Audi TT blev instabil i höga farter särskilt om man släppte gasen. Hände några allvarliga olyckor nere i Tyskland bland annat med någon testförare eller chef i VAG koncernen. Man återkallade bilarna och modifierade bakvagnen och satte på vingen som man ser på de flesta bilarna. Se till att man lämnat in bilen för den här återkallelsen. Det må hända att bilen är snyggare utan vingen men den fyller en funktion.
Personligen tycker jag bilen är ungefär lika rolig som att köra en Golf GTI från samma tid. Det vill säga körglädjen är inget att hurra för. De som kört båda TT varianterna som fanns från början, dvs den framhjulsdrivna 180 hk och fyrhjulsdrivna 225 hk brukar säga att den framhjulsdrivna är mer underhållande att köra av de två.
Jag är rätt övertygad om att Audi TT är en framtida designklassiker trots sina brister i körglädje. Nu när bilarna börjar bli till åren är det ändå inte det som köparna prioriterar. Gör man det bör man titta på något annat.
När det gäller kvalitén efter 19000 mil tror jag nog att bilen håller måttet så länge den är välskött och servad som den ska. En del chassidetaljer bör nog bytas om det inte är gjort. Antal mil säger egentligen inte så mycket om en bil så länge tidigare ägare tagit hand om den.
Ja. Karossutformningen gjorde att bakvagnen blev lätt i högre farter pga aerodynamiken och när man sedan släppte av gasen och därmed flyttade dyngdpunkten lite framåt så släppte bakvagnen vilket kanske inte är så bra om man är i en kurva på autobahn i 200 knyck.
Så vingen vill man definitivt ha på.
Den framhjulsdrivna upplevs som roligare att köra då den ju faktiskt har problem med att få ner kraften i backen.
En framhjulsdriven bil med 180 hk kommer att börja "leta grepp" lite när man trampar på vilket gör att bilen känns lite mer vild eller hur man ska förklara det. Lite som att sitta på en skenande häst.
Dom fyrhjulsdrivna har hela tiden mer grepp än dom kan använda för acceleration så den drar iväg utan några som helst tendenser till att leta grepp.
En bekant till mig som testade min S6 jämförde den med en annan kompis trimmade Saab 93 och beskrev det som att min bil kändes "tam" trots snabbare acc och mer av både effekt och vrid.